Криза у відносинах уряду та найбільших нафтових компаній країни досягла точки кипіння. Нафтотрейдери відкрито звинувачують Кабінет Міністрів у порушенні меморандуму про співпрацю, а керівництво Кабміну в свою чергу інкримінує найбільшим гравцям ринку встановлення завищених цін на пальне. За стіл переговорів сторони, схоже, сідати не збираються. Останнє засідання експертно-консультаційної ради місяць тому закінчилося лише висуненням взаємних претензій.
Предметом розгортання скандалу стало введення державної реєстрації контрактів на експорт нафтопродуктів з України. Ця ідея належить віце-прем’єру Віталію Гайдуку. Ідея, схоже, полягала у тому, щоб у розпал збирання врожаю перестрахуватися від можливого дефіциту нафтопродуктів в Україні. Річ у тому, що ціни на дизельне паливо на зовнішніх ринках майже в півтора разу вищі за ті, які диктує ринку Кабінет Міністрів. Він ще у вересні підписав із власниками українських нафтопереробних заводів договір про те, що аграріям дизельне паливо постачатимуть за ціною, яка не перевищуватиме 1700 гривень за тонну. Реєстрація контрактів відбувається за вельми специфічним механізмом, який, згідно із затвердженим Міністерством економіки порядком, може зайняти тиждень. По суті, поставлено шлагбаум на шляхи численних цистерн із дизельним паливом, які вишикувалися на кордоні.
Нафтові компанії вже звернулися до Президента з проханням скасувати реєстрацію експортних контрактів, оскільки це загрожує стабільності ринку нафтопродуктів. Підписи під зверненням поставили керівники компаній «ТНК- Україна», «Лукойл-Україна», «Казахойл-Україна», «Укртатнафта». Петро Мірошников, президент компанії «Альянс-Україна», яка контролює Херсонський НПЗ, повідомив, що нинішні обмеження приносять збитки. За його словами, насправді розгляд заявок на вивіз пального з країни займає не один тиждень, а два. У заявці необхідно вказати ціну контракту. Але за два тижні вартість нафтопродуктів на зовнішніх ринках змінюється, і в результаті економічний сенс таких операцій зводиться до нуля. Петро Мірошников також заявив, що деякі партнери, з якими підписували експортні контракти, вже відмовилися від співпраці, посилаючись не дуже великі терміни виконання договору. «Наші резервуари дозволяють зберігати триденний обсяг випущеного пального. Якщо ситуація залишиться без змін, ми будемо вимушені зупинити завод», — зазначає Мірошников. На його погляд, введені обмеження позбавлені якої-небудь логіки, оскільки потужності України з випуску дизельного палива вдесятеро перевищують її внутрішнє споживання. Крім того, нафтотрейдер відзначає, що реєстрацію контрактів вводили без узгодження з учасниками ринку, що є порушенням раніше досягнутих домовленостей.
Віце-прем’єр Віталій Гайдук вважає, що першими меморандум про співпрацю порушили самі нафтові компанії. Зокрема, за даними уряду, власники НПЗ штучно обмежували поставки дизельного палива аграріям за ціною 1700 гривень за тонну, перенаправляючи основні обсяги на експорт. У результаті керівництво Кабміну вирішило, що воно вільне від зобов’язань й узгодження з учасниками ринку рішень, які стосуються державного регулювання в галузі. Слід відзначити, що сам меморандум підписував ще екс- прем’єр Анатолій Кінах. Новий склад Кабміну досить прохолодно поставився до цього документа. Міністр економіки Валерій Хорошковський, на відміну від свого попередника на цьому посту Олександра Шлапака, не проводив щомісячних засідань консультаційно-експертної ради, створеної для узгодження позицій уряду з учасниками ринку. Наслідки, схоже, нині і переростають у відкритий конфлікт.
Проте сам міністр економіки виявився по іншу сторону барикади від Віталія Гайдука. Валерій Хорошковський виступив за скасування реєстрації контрактів на експорт дизельного палива й інших нафтопродуктів, залишивши цей інструмент контролю тільки для нафти. Цю пропозицію вже підтримав і міністр палива й енергетики Сергій Єрмілов. На його погляд, бар’єри на шляху паливного експорту потрібно скасувати вже 1 грудня. Але, швидше за все, ці заяви стали наслідком лише використання нафтотрейдерами своїх каналів впливу. Позиція уряду загалом з цього питання поки що невизначена. Учора віце-прем’єр Віталій Гайдуцький заявив, що не бачить необхідності змінювати нинішню систему реєстрації експортних контрактів. Причому, з його слів, ні Мінпаливенерго, ні Мінекономіки поки що не подали до Кабінету Міністрів своїх пропозицій щодо цього. Зі слів Гайдука, якщо такі пропозиції не надійдуть, уряд не має наміру розглядати це питання.
Уряд може дозволити собі зіпсувати відносини з найбільшими нафтотрейдерами в зимові місяці, оскільки попит на нафтопродукти у цей період помітно знижується. Але якщо події розвиватимуться за нинішнім сценарієм, до весни власники НПЗ можуть відмовитися від яких-небудь домовленостей з урядом і підвищити ціни на пальне під тиском сезонного зростання попиту. До того ж вони, напевно, будуть не проти компенсувати сьогоднішні збитки через зрив експортних контрактів. Очевидно, ситуація вимагає підписання нового масштабного документа, який би зафіксував примирення уряду і нафтотрейдерів. Якщо цього не станеться, цінова нестабільність на цьому ринку країні гарантована.