Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Iнкогніто з Варшави

На два дні до Києва приїздив легендарний польський композитор і диригент Кшиштоф Пендерецький
13 серпня, 2004 - 00:00
КШИШТОФ ПЕНДЕРЕЦЬКИЙ НА РЕПЕТИЦІЇ У КИЄВІ / ФОТО МИХАЙЛА МАРКІВА / «День»

У залі Національної філармонії України знаменитий маестро провів репетиції з капелою «Думка» (керівник Євген Савчук) і Симфонічним оркестром філармонії (диригент Микола Дядюра). Завтра наші музиканти та хористи відправляються на гастролі до Франції. Зокрема, вони виступлять на одному з найпрестижніших музичних європейських форумів — Міжнародному фестивалі в абатстві Ля Шез-Дьє. В програмі вечорів прозвучать Дев’ята симфонія Бетховена і твори Кшиштофа Пендерецького «Кредо» і «Lacrymosa» (частина його знаменитої Меси). Маестро виступить не тільки як автор, а й в ролі диригента. Партнерами «Думки» й Симфонічного оркестру філармонії стануть солісти та дитячий хор із Польщі.

У Києві, незважаючи на свій статус світової знаменитості та провідного представника польського авангардизму, пан Пендерецький ніяких забаганок не висловлював. Ні тобі лімузина до трапа літака, ні почесного ескорту, ні рябчиків з ананасами та іншої VIP-атрибутики «зірок». Єдине прохання Кшиштофа Пендерецького: «Ніякого галасу з приводу моєї персони. Це робочий візит. Нам треба добре підготуватися перед виступом у Франції».

Хоча маестро Кшиштоф — справжній класик сучасної академічної музики. Найкращі музичні колективи різних країн вважають за честь виконувати його твори. Меломани всіх континентів захоплюються величезною палітрою звукової колористики Пендерецького. Він автор таких відомих творів, як «Псалми Давида», «Кредо», «Заломлення», Канону для оркестру і магнітофонної стрічки, «Страсті за Лукою», «Дияволи з Лудена», «Сім брам Єрусалима», джазових композицій тощо. У своїх творах композитор використовує не тільки музичні засоби виразності. Наприклад, надає великого значення ритмодекламації (в роботі з хорами підкреслює роль артикуляції, динаміки, тембрів), застосовує шумові ефекти, виділяє ударні інструменти, особливо у творах для джазу.

Діловий, енергійний маестро розпочав репетицію хвилина в хвилину. Залишився задоволений з того, як підготувалися до його приїзду українські співаки та музиканти. У перерві, замість відпочинку, дав ексклюзивне інтерв’ю «Дню». Зокрема розповів про те, що його радує і засмучує, про музичні уподобання, сучасні тенденції камерної та симфонічної музики, спільні плани з українськими артистами та унікальний сад на 30 га, який став другим «я» композитора. Про це і багато іншого читайте в найближчих номерах нашої газети.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: