Минулої суботи прем'єр-міністр Валерій Пустовойтенко доводив
учасникам наради з питань надходження палива сільгоспвиробникам, що держава
справляється із завданням постачання палива й досягла вже «найвищих показників»,
починаючи з 1996 року.
Далі пішли обіцянки: 14 тисяч тонн забезпечить ДАК «Хліб
України», 70 тисяч тонн дизпалива планується доставити поромом із Азербайджану.
Крім того, повідомляє Інтерфакс-Україна зі слів прем'єра, уряд створив
умови для того, щоб фермерські господарства змогли вигідно придбати 25
тис. тонн нафтопродуктів.
Зрадівши цьому повідомленню, оскільки під час нещодавнього
відрядження пересвідчився, що фермери через відсутність палива простоюють,
кореспондент «Дня» все ж вирішив його перевірити. Голова асоціації фермерів
Київщини Анатолій Старунський заявив «Дню»: «Гіршого стану, ніж сьогодні,
не може й бути. Палива немає зовсім. На сьогодні, всупереч запевненням
прем'єра, ніхто нічого не придбав і такої можливості взагалі немає. Приміром,
фермерам Києво-Святошинського району потрібно 35 тонн дизпалива й 15—20
тонн бензину. Хіба це багато? А у всіх сьогодні порожні баки».
Генеральний директор бізнес-центру «Господар» Іван Самагальський
розповів «Дню» історію, яка вимагає серйозних висновків: «Навесні, ще в
березні, ми знайшли постачальників, які погоджувалися постачати паливо
на прийнятних умовах. Підготували відповідну постанову уряду, але в Кабміні
зволікали. Й хоча ми попереджали про наслідки, постанова не візувалась,
а перекидалася чиновниками, як футбольний м'яч. Коли стало зрозуміло, що
становище загрозливе, документ нарешті підписали. Але створився дефіцит,
й у наших партнерів уже немає палива. Та їм тепер і не вигідно з нами працювати.
А час іде, й урожай не чекає».
Тим часом у редакції лунали тривожні дзвінки. Й твердження
прем'єра В. Пустовойтенка про те, що нині темпи жнив у 1,5 раза перевищують
торішні, видались вкрай непереконливими. Кореспондент «Дня» Володимир
КОНЄВ повідомляє, що на Рівненщині на день у середньому косять усього
3 тисячі гектарів зернових, водночас облуправління АПК вважає, що жнива
мали б проходити втричі швидше. Але для цього не вистачає палива.
«До серпа ще справа не дійшла, сказав кореспондентові «Дня»
Віктору ПУЖАЙЧЕРЕДІ директор Запорізького відділення ДАК «Хліб України»
Олександр Цибульщак, — але до цього йдеться. Обіцяні минулого тижня 25
тис. тонн солярки із держрезерву, як виявилося, ще не відвантажені. Паливо
не можна придбати не лише в борг, а й за гроші».
У Запорізькій області ціновий стрибок позначився й на транспортних
підприємствах. 19 липня у рейс не вийшли 50 автобусів міжнародних і приміських
маршрутів. На АЗС вказано ціни (А-76 — 1,5 грн., А-92 — 1,8 грн., А-95
— 2 грн., дизпаливо — 1,5 грн.), але в продажу нічого немає.
На Волині все було нормально, повідомляє кореспондент «Дня»
Олег ПОТУРАЙ , поки облдержадміністрація та облрада не виділили
держкредиту колгоспам на закупівлю палива. Того ж дня ціни на бензин А-76
та солярку підскочили з 0,8 грн. до 1,25 грн., а на високооктанові сорти
— до 1,9 грн. за 1 літр.
У Львові через відсутність палива тимчасово відмінили чотири
автобусних маршрути. На п'яти маршрутах працює лише половина машин. Ціна
на 76-й бензин досягла 1,8 грн., повідомляє Олександр СИРЦОВ , «День».
У Сумській області в продажу є тільки високооктанові марки
бензину (А-95 — 2 грн.). Інший бензин знято з реалізації й «кинуто» на
жнива. У обладміністрації, куди кореспондент «Дня» Сергій ХАНІН звернувся
за роз'ясненнями, про причини подорожчання бензину не знали, але зауважили,
що це може бути прелюдією до чергового фінансового обвалу.
У Одесі ціни на бензин підскочили майже втричі. Про причини
можна лише здогадуватися, пише Михайло АКСАНЮК , «День». У зв'язку
з цим з'являються чутки. Згідно з однією версією, все паливо відправлене
на село, з іншою — його відправили за кордон прямо з Одеського НПЗ, чий
контрольний пакет акцій тепер у російського «Лукойла». Водночас автомобілів
на вулицях міста стало вдвічі менше.
Кореспондент «Дня» Алла АНТИПОВА повідомляє з Луганська,
що ціни на бензин і дизпаливо зростають кожного дня. Тим часом «ЛиНОС»
ще з початку року стоїть. Облдержадміністрація, що не спрогнозувала ситуації
заздалегідь, чекає на нафтопродукти з Азербайджану. Але останніми днями
постачання припинилося навіть з Прибалтики. Жителі Луганська вважають,
що це трапилося через гру з акцизами.
Сьогоднішня ситуація на автозаправних станціях Києва дозволяє
умовно розділити їх на дві групи, повідомляє Юлія ШАЙДА
. Перша — «ще живі» — ще працюють. І, звичайно ж, збирають
величезні черги. Ціна бензину тут коливається від 2.39 до 2.70 за А95 і
1.20-1.25 — за дизельне паливо. Діючі АЗС живуть одним днем і, враховуючи
подальше загострення паливної кризи, в будь-який момент можуть з першої
групи перейти до другої.
А друга — «вже мертві». Сьогодні їх у Києві близько 80%.
Особливо катастрофічна ситуація на Лівому березі, де діючу АЗС «з вогнем
не знайдеш».
Керівництво АЗС настроєне песимістично й найближчим часом
на поліпшення не чекає. На АЗС №1 «КЛО» на Великій окружній нам сказали:
«Бензину немає. Усе, що вдається дістати, реалізовується за надто високими
цінами, адже не ми їх встановлюємо. Поки «вгорі» не знайдуть нормального
рішення, люди вимушені будуть купувати бензин за будь-яку, навіть найастрономічнішу
ціну».
Голова Селянської спілки України Іван Мозговий так прокоментував
ситуацію: «Треба ж уміти так підійти до збирання врожаю. Майже повсюдно
— простої. Треба косити, а солярки немає. Щоб дійти до такого, треба бути
вкрай байдужим до долі свого народу. Хліб ми, звичайно, зберемо. Й восени
хто-небудь обов'язково дорікатиме: а ви, мовляв, говорили. Але питання
в тому, скільки зберемо, якщо тільки зараз почати займатися паливом. З
першого дня збирання врожаю палива немає, й ще тоді було видно, що насувається
велика біда. Навіть якщо прийде азербайджанська нафта на поромах, то до
того часу половини зерна вже не буде. Кого судитимемо за те, що зерно висипалося
на полі? За моїми підрахунками, Україна вже втратила не менше 5 млн. тонн
зерна із можливих 25 млн. тонн. Цей рік запам'ятається як рік цілковитого
безладдя й нездатності керівництва країни управляти економікою. Але відповідальних
за це у нас, як завжди, не буде. Сьогодні зробили крайнім Бориса Супиханова,
але все це, як кажуть, «у свинячий голос».