Чоловікам доведеться поборотися за квіти для дам. Зі слів президента компанії-імпортера квіткової продукції «Камелія» (Київ) Тетяни Костюкової, звичних троянд і гвоздик на ринку буде дуже мало. І коштуватимуть вони «астрономічно дорого». Відповідальність за це, на думку учасників учорашньої прес-конференції, покладається на Держмитслужбу, яка на власний розсуд встановлює митну вартість квітів. Як розповів директор ТОВ «Новалюкс» (Донецьк) Владислав Овсянко, раніше ПДВ і мито нараховували на закупівельну ціну, а зараз митники самі визначають, скільки «міг коштувати» товар. Основні критерії оцінки — вага або довжина стебла. Незалежно від розміру та кольору бутона або сорту рослини. Зі слів Костюкової, працювати таким чином митники почали з 15 лютого, коли вийшов відповідний наказ із рубрикою «для внутрішнього користування». У результаті компанії-імпортери квітів зазнають просто жахливих збитків, виплачуючи вдвічі-тричі збільшені збори. Зі слів президента «Спілки українських квітникарів» Ірини Слободянюк, якщо ситуація не зміниться, імпортних квітів українські покупці не побачать. Щоправда, заступник начальника управління Держмитслужби з питань визначення митної вартості Ігор Овчарук заявив, що вартість нараховується виключно за Митним кодексом, прийнятим у 2003 році. Її визначають за тими документами, які подає імпортер, тому, на думку митника, конфлікту немає. А є лише проблема в трактуванні указів... Якщо імпортери та митники сьогодні-завтра не навчаться «трактувати укази», заплатять за це українські чоловіки — переплативши за квіти. На фото — Бессарабський ринок: попит зростає...
Приємне враження справляє намір уряду затвердити склад ради імпортерів і вже завтра ухвалити рішення про припинення контрабанди на українських кордонах. Прем’єр-міністр України Юлія Тимошенко повідомила, що на цьому засіданні розглядатимуть, зокрема, питання максимального спрощення процедури огляду товарів при імпорті. «Розглядатимемо абсолютно нову технологію, що стосується імпортного розмитнення швидкопсувних товарів», — сказала прем’єр.
Прем’єр-міністр передбачає, що в результаті, за підсумками лютого, надходження до державного бюджету збільшаться вдвічі. «Гадаю, за підсумками місяця ми зможемо показати щонайменше збільшення вдвічі платежів до бюджету та практично мінімізувати корупцію на кордоні», — заявила вона. Зі слів Тимошенко, уряд України взявся за «системну боротьбу з корупцією», розпочавши її з того, що «припинили контрабанду через кордон України, бо найпотужніша система корупції була саме на кордоні». Прем’єр наголошує, що за два з половиною тижні уряд «докорінно» змінив ситуацію, але при цьому також зазначає, що антикорупційні заходи призвели до невеликого зменшення потоку імпортних товарів. Зі слів Ю. Тимошенко, це пов’язане з необхідністю адаптації імпортерів до нових умов роботи.
Тим часом із не меншими підставами можна, мабуть, говорити також і про необхідність адаптації до нових умов і самої митної служби. Згідно з повідомленнями з українсько-польського кордону, на польському боці виникла 30-кілометрова черга автомобілів. Це пояснюється тим, що українські пункти пропуску практично не працюють. Як підтвердили «Дню» у відповідних органах, причина збою на кордоні — відмова... комп’ютера митної служби. Триває службове розслідування, яке визначить, чи є цей збій випадковим чи ж системним... Чи можна передбачити, що подібні явища будуть лише одиничними та не можуть мати серйозних наслідків? Адже економічна революція на кордоні, про яку говорить Тимошенко, зачіпає всі сторони економіки. Зокрема, вчора про своє бачення її розповідали представники квіткових фірм. Їхній прогноз: 8 Березня країна зустрічатиме без квітів. Принаймні, ажіотажний попит на цьому ринку гарантований.
В останній день зими уряд вирішив відправити до парламенту невідкладний законопроект про зменшення експортного мита. У переліку товарів, пропуск яких через кордон «здешевлюється», продукція легкої промисловості, продукти харчування, які не виготовляють в Україні (банани та цитрусові) або виготовляють у невеликих обсягах. «Деякі мито скоротили в десять, двадцять і навіть у тридцять разів, деякі в сто разів», — сказала Ю. Тимошенко. За її словами, найістотніше зниження імпортного мита стосуватиметься, зокрема, імпорту взуття, одягу, білизни. «Думаю, що це приведе до суттєвого зменшення цін на товари широкого вжитку на території України», — наголосила Ю. Тимошенко. Вона також повідомила, що Кабінет Міністрів на засіданні в середу має намір ліквідувати пільгове мито на імпорт на тлі загального зниження розміру мита. «Практично не буде жодних пільгових речей. Повне мито буде меншим, ніж за деякими позиціями було пільговим», — сказала прем’єр. За її словами, основні ставки тарифів будуть знижені до 10%, на деякі — до 12%, а, як правило, імпортне мито становитиме 2—3%. Ю. Тимошенко зазначила, що зниження імпортного мита стане також кроком на шляху вступу України до Світової організації торгівлі.
Нагадаємо, що в п’ятницю на нараді економічного блоку уряду з імпортерами Ю. Тимошенко розповідала про схеми, за якими до останнього часу працювали підприємства-імпортери. Згідно з ними 10% від нарахованих податків на товар при імпорті сплачуються до бюджету, а 20% витрачають на хабарі. «Посадити людей, які живуть за такою схемою, зовсім не важко», — пригрозила Тимошенко. І запропонувала за підсумками засідання підписати протокол про взаєморозуміння. У планах уряду — суттєве спрощення митних процедур, зокрема, впровадження принципу одного «вікна» для реєстрації імпортних операцій (відповідну пропозицію експерти «Дня» подавали в п’ятничному номері). Крім того, обґрунтовуючи можливість зниження мита, прем’єр відзначила, що наявний сьогодні споживчий імпорт не заважає розвитку вітчизняної легкої промисловості, оскільки її... фактично немає.
Із цією тезою можна й посперечатися. Експерти «Дня» вважають, що здешевлення імпорту може бути корисним для вітчизняної легкої промисловості тільки у вельми віддаленій перспективі, та й лише в тому випадку, якщо наші фабрики, що залишилися, не будуть остаточно знищені нинішньою «революцією на митниці». Адже й сьогодні вони не в змозі протистояти потоку азіатського ширвжитку... Крім того, на сьогодні не зовсім ясно, якими критеріями керується уряд, диференціюючи імпортне мито за видами товарів. Поки що нічого не чутно про здешевлення так званого технологічного імпорту, що сприяло б розвитку вітчизняного виробництва, скажімо, в тій самій легкій промисловості.
Не в усьому можна розділяти й оптимізм «революціонерів», пов’язаний зі зниженням митних зборів. Адже вони, по суті, зараз не такі вже й великі (3-7%). Основне навантаження на імпортерів пов’язане якраз із податком на додану вартість. Саме тут відбуваються зловживання. Імпорт в Україну зможе стати «білим і пухнастим» лише в тому випадку, якщо на доповнення до мита зменшать і ПДВ.
Продовження теми на стор. "Економіка"