Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

М'ясна відповідальність

Нести її й вирішувати відповідні проблеми доведеться державі
14 грудня, 2006 - 00:00
«ЧОРНОБИЛЬСКЕ РОДЕО» / ФОТО ВОЛОДИМИРА ТАРАСОВА

Учора вранці кореспонденту «Дня» довелося (в товаристві інших колег) снідати з головою правління «Миронівського хлібопродукту» — найбільшої агропромислової компанії країни — Юрієм Косюком. Зрозуміло, що ця бесіда за круглими ресторанними столами планувалася якоюсь залученою для цього «миронівцями» PR-компанією як рекламна акція. І, варто зазначити, повністю вдалася. Але, звичайно, не «з вини» рекламістів. Просто Косюку, а також шефу фінансового офісу компанії Вікторії Капелюшній було що продемонструвати. Це — торішній прибуток, що наближається до півмільярда гривень, майбутні й поточні інвестиції у власний капітал, успішна участь у IPO на основному лондонському майданчику, куди до того ще не ступала нога українських компаній і де є плани потрапити до першої сотні щодо капіталізації (все це направлене на матеріалізацію великих інвестиційних проектів — від нової птахофабрики й гігантських яблуневих садів до енергозберігаючих об'єктів), нарешті, велика й зростаюча частка м'ясного ринку країни, що забезпечується власними й також постійно зростаючими рільництвом і потужностями з переробки.

Думається, цього досить, щоб представити читачам молодих і грамотних співрозмовників, яких отримали журналісти — ми не маємо намір віднімати хліб у піарщиків, які чесно відпрацювали свої гроші. А описати розмову за цим сніданком, де, до речі, не було ні неповторної «рябої» гусячої печінки «Фуа Гра», ні делікатесного яловичого м'яса «Сертифікований Ангус», ні навіть вельми простонародних «легких» напівфабрикатів, безумовно варто.

Тому що вона частково торкнулася теми соціальної відповідальності бізнесу. Проте багато компаній успішно використовують навіть її як привід і наповнення для самореклами. Потрібно сказати, що «миронівці» до цього ще не дійшли. І, коли Косюк почув відповідне запитання «Дня», він навіть немов би здивувався тому, що ми й самі не знаємо про соціальні досягнення його компанії й дав завдання піарщикам організувати виїзд журналістів до Криму, де можна буде побачити й школи (їх «хлібопродукт» збирається «повністю забрати під себе»), й дитячі садки, й житлові будинки, й інше. Але «День» ця відповідь не задовольнила, і він нагадав голові, що в питанні фігурувала «соціальна місія «Миронівського хлібопродукту» в Україні». Природно, в'їдлива журналістська атака не могла збити з пантелику топ-менеджера, й він одразу відпарирував у тому сенсі, що якби «кожна компанія була б настільки соціально відповідальна, як ми, то й у країні було б усе гаразд». Браво! Не будемо сперечатися.

Втім, ви займаєте 44% ринку м'яса птиці й, очевидно, істотну частину ринку м'яса взагалі, що є найчутливішим інфляційним елементом у нашій країні, продовжував наступати «День». Що ви робите для того, щоб захистити країну від інфляції?

Косюк не став скромничати й повідомив про те, що його фірма підписала з урядом меморандум, в якому зобов'язалася на 10% знизити ціну курячого м'яса цього року, а наступного, незважаючи на те, що все дорожчає, — корми, добрива, нафтопродукти, газ і т.д. — обіцяла не підвищувати ціни. Знову браво! Це треба ж додуматися (пардон, треба зуміти!) топити казани замість газу лушпинням соняшника або кукурудзяними качанами! І все ж таки це була далеко не та відповідь, яку хотів отримати «День» від «нетямущого співрозмовника». Зрозуміло, що уряд має важелі для того, щоб «умовити» його не підвищувати ціни. Але не лише це є основним чинником м'ясної інфляції на українському ринку. Головне, чого на ньому не вистачає, — це самого м'яса. Причому з кожним роком усе більше й більше.

І тут варто, звичайно, вибачитися за «нетямущого». Косюк, безумовно, в курсі. Однак зізнався, що змінити нічого не може. Уся справа, за його словами, в поголів'ї великої рогатої худоби, яке в Україні з року в рік скорочується. Це, як-то кажуть, раз. Два — це те, що й поголів'я свиней істотно не зростає. Тому що потрібні великі інвестиції — до 400 мільйонів. Косюк навіть назвав одну американську компанію, яка вже не перший рік ходить навколо ринку свинини в Україні, але так і не зайшла — ризики великі. І, нарешті, три — найголовніше. Завдяки зусиллям усіх великих м'ясовиробників України, як вважає Косюк, не відшкодувати той збиток, який завдає ринку м'яса вихід із нього індивідуальних господарств (у них 60% ринку, але тепер їх спокушає — до 10% на рік — у міста зростання зарплати). «Тут ми нічого зробити не можемо», — здається Косюк, завершуючи наш повчальний діалог про соціальну відповідальність досить великої й прогресивної компанії.

А чи знає про цю проблему держава й чи збирається вона її якось, маються на увазі не силові або «меморандумні» методи, розв'язувати? Адже якщо знизити м'ясну інфляцію, то народу буде хоча б трохи легше витримати житлово-комунальну...

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: