Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Нам малюють бюджет

Терміни і основа мають значення
2 грудня, 2010 - 00:00
МАЛЮНОК АНАТОЛІЯ КАЗАНСЬКОГО / З АРХІВУ «Дня», 1996 р.

Країна ще до кінця не усвідомила, що означає вето Президента Віктора Януковича на прийнятий парламентом Податковий кодекс, а попереду в українського політичного класу нове випробування — бюджетний процес. Але сьогодні непокоїть не стільки навіть він сам, скільки дуже жорсткі терміни, що залишаються для того, щоб зробити головний кошторис країни збалансованим і реальним. Вчора Президент, розмовляючи в кулуарах саміту ОБСЄ в Астані (Казахстан) з президентом Європейського банку реконструкції і розвитку Томасом Мировим, висловився за те, аби держбюджет на 2011 рік зверстали на основі нового Податкового кодексу. «Сподіваюся — його (кодекс. — Авт.) буде закладено в основу бюджету на 2011 рік, тобто, на нових законодавчих принципах буде забезпечена реалізація реформ у бюджетній сфері», — сказав Янукович, ніби новий кодекс вже у нього в кишені.

Власне, в підсумках голосування в Раді з президентських зауважень до кодексу, яке, не виключено, проходитиме вже сьогодні, мало хто сумнівається. Проте в дії монолітної більшості можуть втрутитися сторонні чинники. Не виключено, що опозиція спробує першою заблокувати трибуну. Але, мабуть, ще більший вплив може надати на хід голосування протестно-підприємницький Майдан. Одна справа, якщо він мирно дзижчатиме опалювальними приладами, і зовсім інше — якщо знову завирує антикодексними гаслами і вимагатиме відставок та покарань або, наприклад, виступить за кодекс Катеринчука. А оскільки політичний вплив на протестуючих останнім часом явно посилився, не виключено, що такі спроби будуть зроблені, і уряду доведеться нести до парламенту варіант бюджету, розрахованого на старій податковій базі...

І тоді ніби зависне в повітрі майже все, сказане Президентом главі ЄБРР Мирову і, зокрема, наступне: «Мною ініційована програма реформ на 2010—2014 роки. Затверджено план-графік її реалізації. І поки що ми йдемо за графіком». Янукович, природно, мав на увазі, в першу чергу, пріоритетні напрями реформ в Україні: вдосконалення регуляторної політики, здійснення податкової та бюджетної реформ. Другим його завданням було переконати главу міжнародної фінансової організації, що є одним з найбільших інвесторів у реальні українські проекти, в тому, що «економіка країни стабілізується». Якщо кодекс знову пригальмують, то економіка це незабаром відчує і через бюджетний процес, і щодо напрямку руху інвестицій — до нас або від нас.

Не дивлячись на переконливу перевагу сьогоднішньої парламентської більшості, шанси описаних варіантів приблизно рівні і залежать лише від того, яка зі сторін зуміє краще використати креативні та інформаційні ресурси, що знаходяться в її розпорядженні (слава Богу, мало хто наважиться сподіватися на грубу силу).

Поки що невелика перевага в рахунку у опозиції, яка вважає вето своєю і Майдану перемогою і має намір розвивати успіх. Зокрема, фракція НУ-НС вимагає, аби уряд негайно надав до парламенту програму соціально-економічного розвитку і проект бюджету-2011 на чинній законодавчій базі. Лідер фракції Микола Мартиненко запитує: «Якої якості буде головний економічний документ країни, якщо уряд хоче його протягнути кавалеристським набігом? Так само було з горезвісним Податковим кодексом».

Несподівану, але дієву допомогу напередодні бюджетного процесу надав владі перший президент незалежної України Леонід Кравчук. «Я думаю, Президент Янукович вчинив дуже відповідально і правильно, поставивши права людей вище за економічний інтерес держави. Це дуже відповідальне рішення. Це рішення справжнього глави держави, який піклується і про країну, і про її громадян», — сказав він і назвав таке рішення перемогою Януковича.

Перший президент нагадав, що ініціював податкові реформи ще на другому році свого президентства, але не отримав підтримки в парламенті.

Що стосується другого і третього президентів, то, на думку Кравчука, їм не вистачило для подібної реформи політичної волі. В той же час Кравчук знову підтримав приватних підприємців-спрощенців. «Я зустрічав таких людей і в Туреччині, і в Китаї, і в Польщі, і в Чехії. Вони, не чекаючи на допомогу від держави, самі створювали робочі місця — собі та іншим. Чи є підстави ігнорувати права цих людей на працю, яка дає їм можливість вижити? Чи може уряд сьогодні не враховувати інтереси цих людей, і не чекати, коли в держави настануть сприятливіші умови, аби рубати з плеча?», — запитує перший президент.

Природно, прем’єр-міністр Микола Азаров, отримавши за кодекс від Януковича прочухан, також заявляє, що податкові зміни мають враховувати побажання підприємців, пов’язаних зі спрощеною системою оподаткування. Він навіть пропонує передбачити в кодексі перехідний період в один рік, за який не стягуватимуться штрафи з порушників. Їх, за словами прем’єра, замінять роз’яснювальною роботою. Одночасно прем’єр ставить завдання поліпшити інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо проведення податкової реформи, оскільки як і раніше вважає, що неприйняття кодексу пов’язане головним чином з її відсутністю. «Це приклад, коли ми на брехню не змогли відповісти. Наші опоненти зосередилися на окремих недоліках цього документа, замазали чорною фарбою весь позитив від податкової реформи. А наші інформаційні служби і відповідальні працівники не змогли донести до кожного громадянина об’єктивну і правдиву точку зору», —переконаний прем’єр.

Його висновки щодо ситуації, яка створилася, полягають в основному в тому, що без якісного інформування громадян країни будь-які реформи приречені на провал. Думка, звичайно, не нова, але цілком слушна. Дивно тільки, що вона відвідує главу уряду, як кажуть, після того. Проте Азаров не має наміру відступати. Ще до вето Президента він прорахував всі варіанти і заявив, що налагоджений «дуже рішуче щодо термінів — у будь-якому разі ми повинні прийняти бюджет до 20 грудня». Думається, з ним солідарний і спікер парламенту Володимир Литвин. Він, мабуть, не має сумнівів у тому, що президентські поправки до кодексу будуть враховані і проголосовані вже на цьому тижні, і пропонує наступного тижня, в середу, зайнятися бюджетом. «Тягнути далі, як ви розумієте, неможливо», — сказав спікер на погоджувальній раді. І дійсно, бюджет у першому читанні, згідно з законом, слід було б прийняти ще 20 жовтня.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: