Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Небо над Україною для російських військових літаків закрите

5 квітня, 1997 - 00:00

Україна закрила свій повітряний простір для прольоту російських військових літаків. Так зреагувало Міністерство оборони країни на дії російських розвідувальних літаків дальньої авіації над акваторією Чорного моря. За рішенням ІКАО, відповідальність за повітряний рух у цьому районі покладено на Україну.

За словами начальника Генерального штабу України генерала Олександра Затинайка, 25 березня два російські Ту-22Р зайшли в зону відповідальності України без попередньої заявки, на радіозапити не відповідали, система розпізнавання "пароль" була відключена.

Згідно з угодою між оборонними відомствами України та Росії від 1995 року, сторони мають повідомляти одна одну про перельоти за три дні, коли це поодинокий літак, і за десять днів - коли йдеться про групу літаків. У повітря були підняті українські винищувачі, щоб встановити візуальний контакт із Ту-22. Після чого російські літаки змінили курс і пройшли на відстані 2-3 кілометри від острова Зміїний.

Міністр оборони України Олександр Кузьмук, який тоді перебував у Москві, одразу інформував про це свого російського колегу Ігоря Родіонова, який запевнив, що це була випадковість. Але за аналогічним сценарієм події розвивались і наступного дня, а також 28 березня, коли в зону відповідальності України так само мовчки залетіли вже шість російських літаків. Вони перебували в повітряному коридорі, виділеному для цивільних суден, не узгодивши свої дії з українськими авіадиспетчерами, змінювали висоту й, щоб уникнути зіткнення, на годину довелося закрити міжнародний аеропорт Одеса (на той час у повітрі перебувало 40 цивільних літаків).

Олександр Затинайко відправив дві шифрограми в російський Генштаб. У них стверджувалось, що загрозлива діяльність російської авіації ускладнила повітряну ситуацію в регіоні, російських військових закликали дотримуватися міжнародних правил польотів. За словами О. Затинайка, відповіді на жодну з телеграм він так і не отримав, а спроба зв`язатися 3 квітня з Віктором Самсоновим по телефону також не вдалася. Ад`ютант російського начальника ГШ відповів, що генерала на місці немає, але, можливо, буде завтра.

Протягом п`яти днів, як діє українське вето на російські військові перельоти, МО Росії до офіційних заяв не вдається. Своє невдоволення висловив хіба що командувач групою російських військ у Придністров`ї генерал Валерій Євневич. Колишня 14-та армія, за його словами, опинилася за таких обставин у блокаді. А вчора представник ГШ ЗС РФ в інтерв'ю агентству Інтерфакс відкинув звинувачення українських військових і заявив, що російські ВПС не порушували міжнародні траси над Чорним морем, а пілоти діяли згідно з вимогами Чиказької конвенції, які визначають правила польотів над нейтральними водами.

Голова комітету Держдуми РФ з оборони генерал Лев Рохлін наголосив, що оборонні відомства двох країн перевищують свої повноваження, й з цим треба розібратись. У кулуарах лунали голоси, що це питання слід виносити на розгляд Держдуми. У свою чергу, в Комісії з питань авіаційної політики, безпеки авіації та використання повітряного простору України при Президентові заявили, що за розслідування цієї ситуації вони не брались. За словами працівників Комісії, спочатку свої стосунки мають з`ясувати самі військові. На другу половину дня в прес-службі МО України повідомили, що ситуація змін не зазнала. Українське вето не поширюється на літаки ЧФ РФ, дозвіл на польоти яких за заявкою адмірала Віктора Кравченка дав міністр оборони України.

ДО РЕЧІ

Секретар Ради національної безпеки й оборони Володимир Горбулін не вважає за необхідне забороняти польоти російських військових літаків над територією України.

"Я не знаю, чому начальники генеральних штабів України і Росії не можуть знайти спільну мову. Я не прихильник такого вирішення проблеми", - заявив він у п'ятницю агентству "Інтерфакс-Україна".

Володимир ТКАЧ, "День"
Газета: