Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Недільний композитор»

Російські дипломати вшановували Олександра Бородіна
27 грудня, 2003 - 00:00

Стало доброю традицією проводити музичні вечори у Російському посольстві. На них запрошуються політики, бізнесмени, діячі науки, культури, колеги-дипломати з різних країн, акредитовані в Україні. Гостям подобається, що в гостях у В. Черномирдіна завжди панує тепла, дружня атмосфера. Є можливість не тільки послухати чудову музику, але й поспілкуватися з цікавими й самобутніми артистами.

— Завершується Рік Росії в Україні. Він був насичений багатьма подіями, — звернувся російський посол Віктор Черномирдін до гостей вечора. — В нашій залі виступали різні музиканти, артисти й співаки. Ми згадували видатних діячів культури, які своїм талантом прославилися на весь світ: Рахманінова, Шаляпіна, Островського, Нежданову. Цього разу ми вшановуємо Олександра Порфирійовича Бородіна — відомого російського композитора, вченого і громадського діяча.

Центральне місце у творчості Бородіна-композитора посідають образи російської історії. Він блискуче умів поєднувати у своїх творах героїчний епос iз глибокою ліричністю.

— Олександр Порфирійович був високо ерудованою людиною. Вільно розмовляв шістьма мовами. Талановитому вченому доводилося писати музику у вільний від медицини і хімії час. Тому себе Бородін називав «недільним композитором», — розповіла кандидат мистецтвознавства Олена Чекан. — Це була людина дивовижної енергії, яка прожила життя яскраве й надзвичайно насичене. Він перший заснував Жіночі медичні курси, студентську безкоштовну лабораторію. Товаришував з вченими Мендєлєєвим і Сєченовим. Їх він називав «хімкуси». Помiчаючи композиторський дар у Бородіна, Римський-Корсаков постійно підганяв його: «Пишіть музику. Я вам допоможу зробити оркестровки «Князя Ігоря». Цю оперу Олександр Порфирійович писав довгих 18 років, але так і не встиг закінчити (її завершували Римський- Корсаков і Глазунов, яких Бородін дружньо називав «музикуси»).

Нащадкам композитор залишив чудову спадщину. Його твори вирізняються величезною мелодичною насиченістю. У програмі вечора прозвучала камерна музика Бородіна: квартети й романси у виконанні квартету «Rideamus», солістка Національної опери України Ольга Нагірна, концертмейстер Ірина Паламаренко.

— Ми виконали один iз найвідоміших бородінських творів —«Романтичний ноктюрн» (його композитор присвятив своїй дружині і музі Олені Сергіївні, як музичний подарунок до 20-ліття їхнього весілля. — Т. П. ) і фортепіанну «Маленьку сюїту», спеціально перекладену для квартету київським композитором Ігорем Щербаковим. На вечорі відбулася прем’єра цього твору. Ми дуже хвилювалися, але, судячи з реакції слухачів, він сподобався у нашій інтерпретації, — сказав скрипаль «Rideamus» Вадим Борисов після виступу.

— До цього вечора романси Бородіна я не співала, — зiзналася Ольга Нагірна. — Довелося швидко розучити. Я вирішила виконати «Для берегов отчизны дальней», написаний композитором на вірші О. Пушкіна і «Морскую царевну», в якому Бородін є автором музики і тексту. І хоч ці романси написано для чоловічих голосів, мені вони вельми сподобалися, тому для їх виконання довелося підіймати тональність. Я рада, що завдяки цьому вечору зіткнулася iз чудовою музикою Бородіна.

Тетяна ПОЛIЩУК, «День»
Газета: