Спекотна погода, яка ось уже майже місяць переслідує мешканців великих міст, а також збіль шення кількості автомо білiв на вулицях можуть стати причиною екологічної загрози. Принаймні для Києва, як вважає дехто із столичних вчених. Кандидат біологічних наук, радник при директорі Інституту зоології ім. І. І. Шмальгаузена Віталій Межжерін повідомив «День», що над Києвом уже давно утворю ється особливо небезпечний при високих температурах для здоров’я смог, який під дією світла може виклика ти подразнення очей і пошкодження легенів. У Києві, як вказує дослідник, смоги можна спостерігати на лі вому березі Дніпра, і навіть розрізняти їх за кольором — сріблясто-блакитним або туманним. До причин ви никнення в атмосфері цього явища науковець відносить горбистий рельєф столиці, надзвичайно високу температуру цього літа та автомобільні викиди окису азоту, що призводить до осідання озону над поверхнею землі. До речі, озон токсичніший навіть за си нильну кислоту, тож мож на уявити, до яких наслід ків може призвести його вдихання.
Щоправда, за словами представників Департаменту гідрометеорологічної служби і моніторингу Міністерства екології та природних ресурсів України , жоден із стаціонарних постів спостережень (до речі, вони працюють по всій Україні) не зафіксував утворення подібного фотохімічного смогу. Днями спостерігалося деяке підвищення норми рівню диоксиду азоту у повітрі над Києвом, проте ці показники не є загрозливими, зазначає начальник відділу спостережень при Департаменті Надія Клебанова. Спроби ж «Дня» оперативно одержати дані стосовно стану повітря над столицею з міської санепі демстанції, на жаль, успіху не мали (представники цієї установи погодилися відповісти лише на запитання, надіслані в письмовому вигляді).
Але навіть якщо Києву поки-що й не загрожує класичний фотохімічний смог, який у науковій літературі називають ще лос-анджелеським (бо вперше його було зафіксовано у 1943 році саме у Лос-Анджелесі), проблема шкідливості викидів у атмосферу в більш ніж двомільйонному містi очевидна. Та ще й за такої високої температури, коли люди літнього віку непритомнiють у громадському транспорті та на вулиці, виходять з ладу холодильники та кондиціонери, внаслідок чого псуються продукти харчування. Вдихання забрудненого повітря може призвести до хвороб, появи неприємних вiдчуттiв в очах, горлі, закладання носа тощо. Мабуть, мешканці великих міст вже мали змогу відчути на собі дію природної 35-градус ної спеки у поєднанні з техногенними «здобутками» цивілізації. Забруд нення повітря є особливо небезпечним для дихальної та серцево-судинної систем, оскільки шкідливі речовини, що містяться у такому повітрі, подразнюють клітини легенів, а це, у свою чергу, призводить до запалення. Причому діти, люди старшого вiку та особи, що хворіють на астму чи емфізему, вразливіші за інших, повідомляє www.battery.ru.
Чи слід ще раз нагадувати про те, що в останні роки в Києві різко збільшилася кількість автотранспорту, а, отже, і зріс рівень шкідливих викидів у повітря? Вирішувати це питання науковці пропонують шляхом регламентації руху транспорту на вулицях міста, «розвантаженням» деяких районів від проїзду, наприклад, вантажівок та бульдозерів, а також через застосування альтернативних джерел енергії. Практичні поради на повсякдень пропонує вищезгаданий сайт. Наприклад, автомобілем варто користуватися по черзі з родичами і співробітниками, по можливості їздити на велосипедах або взагалі ходити пішки, стежити, щоб шини авто були добре накачані, а мотор перебував у нормальному стані. Користь принесе також й економія електроенергії, виробництво якої стало чи не головною причиною забруднення повітря, акуратне ставлення до відходів тощо. Ті ж громадяни, які не мають власного авто, також можуть зробити свій внесок у «розвантаження» повітря в місті. Так, на заході вже давно користуються дезодорантами та освіжувачами з позначкою «не містить озону». Таким чином боротися зі смогом на вулицях наших міст можна не лише за допомогою обмежувальних заходів з боку влади, але й на рівні кожної людини.