У цьому році Міжнародний фотоконкурс «Дня» відсвяткує своє десятиріччя. До цієї події газета підготувала деякі несподіванки. Так, ми запровадили нову тему — «Світ очима дітей», що стане хорошою нагодою для юних фотографів (до 18 років) відкрити свій потенціал. До ювілею конкурсу підготувалися й партнери, а точніше сказати, друзі газети. Наприклад, постійний партнер конкурсу БАНК НРБ, а з цього року ЗАТ «Сбербанк России», збільшив суму суперпризу для переможців фотоконкурсу до 25 тисяч гривень (торік суперприз сягав 10 тисяч гривень).
Про фотожурналістику в Україні, критерії вибору переможця й місію газети «День» розказав голова правління і один із партнерів ЗАТ «Сбербанк России» В’ячеслав ЮТКІН.
— В’ячеслав Михайлович, ви багато років особисто вручаєте приз, заснований банком. За якими критеріями визначають переможця?
— По-перше, це відображення яскравих епізодів життя України. Воно має поєднувати політичне й повсякденне життя. Але, пригадуючи останній конкурс, можу сказати, що все ж таки відображення політичних моментів є найяскравішим.
І друге місце серед подій в Україні, які привертають увагу, як я бачив по кількості призів — це трагедії, які трапляються в Україні. Вони вражають, тому так привертають увагу, хоч і навіюють сумний настрій. Я думаю, два ці напрямки — найбільш популярні у журналістській фотографії. На жаль, кожного року ми стаємо свідками все нової й нової трагедії, чи то в шахтах, чи то Скнилівська трагедія, чи під Львовом, кожного року ці фотографії займають перші рядки, попри свій сумний характер.
— На вашу думку, наскільки важливим для фотографії є соціальне навантаження?
— Соціальне навантаження дуже й дуже важливе у фотографіях, але так склалося в Україні, що останні п’ять років політика переважає соціальну складову й, може, на жаль, найяскравіші моменти знову ж таки найчастіше пов’язані з політикою.
— З якими труднощами ви стикалися, обираючи переможців?
— Ці труднощі мають позитивний характер — труднощі вибору: дуже багато професійних робіт, які можуть претендувати на високі місця. І кожного разу доводиться приходити по кілька разів і вибирати роботи. Кожного року кількість хороших робіт збільшується, й важко визначити переможця.
— Вважаєте, що текст і фотографія в журналістиці — повноправні партнери?
— Поганим текстом фотографію не загубиш — якщо вона вражаюча, то такою й залишиться. Хороший текст допомагає підкреслити певні риси й дати якусь глибину фотографії. Приклад вдалого тексту — підписи до фотографій на фотовиставці газети «День».
— Як ви можете оцінити сучасний стан фотожурналістики в Україні?
— Я думаю, вона в останні роки розвивається, й не в останню чергу завдяки тому, що Україна багата на події. Саме це дає поштовх для розвитку репортажної фотографії. На жаль, я не бачу інших подібних фотоконкурсів, крім «Дня». Не було б цього фотоконкурсу, не було б такого розвитку фотожурналістики, який зараз є. Місія «Дня» — це дуже важлива місія. Тому, коли ми приймали рішення у зв’язку з його ювілеєм і, з нашої точки зору, важливим значенням цього конкурсу, ми вирішили в 2,5 рази збільшити суму призу.