Президент України Леонід Кучма підписав і направив в парламент два законопроекти, що стосуються імплементації рішень всеукраїнського референдуму. Про це повідомив прес- секретар Президента Олександр Мартиненко в інтерв’ю журналістам в середу в Анкарі (Туреччина).
За його словами, перший законопроект стосується внесення змін до Закону України «Про статус народних депутатів України», інший визначає порядок дострокового припинення повноважень парламенту України, повідомляє агентство Інтерфакс-Україна. Ці законопроекти були схвалені на засіданні Комісії з підготовки змін до Конституції та інших законопроектiв, які випливають з рішень всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, а також законопроектiв, необхідніх для подальшого проведення інституційних реформ. Комісію очолюють голова адміністрації Президента Володимир Литвин і перший заступник голови українського парламенту Віктор Медведчук.
За словами А. Мартиненка, законопроектом «Про внесення змін до закону України «Про статус народних депутатів України» пропонується до статті 27 цього закону внести наступні положення: народним депутатам України гарантується депутатська недоторканність; крім того, народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування, висловлювання в парламенті або його органах, за винятком образ і наклепу.
Крім того, згідно із законопроектом, народні депутати можуть бути затримані або заарештовані лише за вмотивованим рішенням Верховного суду України. Карна справа відносно народних депутатів може бути порушена тільки генеральним прокурором або особою, яка виконує його обов’язки.
Згідно із законопроектом про порядок дострокового припинення повноважень Верховної Ради України, парламент може бути розпущений достроково, якщо протягом одного місяця не буде сформована парламентська більшість, а також, якщо не буде затверджений державний бюджет протягом 92 днів від дня внесення до парламенту. Кабінет Міністрів повинен вносити проект бюджету не пізніше 15 вересня кожного року.
Крім того, законопроект передбачає норму Конституції про те, що парламент може бути розпущений у випадку, якщо протягом 30 днів сесії не будуть початі пленарні засідання. Одночасно з достроковим припиненням повноважень парламенту, Президент України призначає дострокові вибори Верховної Ради, які проводяться протягом 60 днів з моменту видання указу про дострокове припинення повноважень парламенту.
Повноваження парламенту не можуть бути припинені протягом одного року з моменту обрання Верховної Ради на позачергових виборах. Достроковий розпуск парламенту також не може бути здійснений за останні 6 місяців до закінчення терміну президентських повноважень і під час дії військового і надзвичайного стану.
У законопроекті також детально викладений порядок формування парламентської більшості. Парламентська більшість формується на основі узгодження і об’єднання політичних позицій народних депутатів і постійно діє під час всього терміну повноважень Верховної Ради.
Діяльність парламентської більшості вважається припиненою у випадку якщо кількість народних депутатів, які в неї входять, стала менше половини конституційного складу Верховної Ради.
У той же час Леонід Кучма заявив на прес-конференції в Анкарі, що він вимушений буде шукати «додаткові способи» впливу на депутатський корпус, якщо парламенту не вистачить «політичної зрілості ухвалити доленосне для України рішення» про імплементацію результатів референдуму. «Я не маю наміру присвятити чотири роки перманентній боротьбі з парламентом, втрачаючи з кожним роком позитивні напрацювання в економіці», — підкреслив він, пояснюючи свою позицію.
КОМЕНТАР
Володимир ФЕСЕНКО, політолог, Харків:
— Представлені законопроекти насамперед варто розглядати з політичної точки зору — як крок на шляху досягнення компромісу в питанні імплементації підсумків референдуму. Оцінку змісту цих законопроектів, у тому числі на їхню відповідність зауваженням Венеціанської комісії, можна буде дати тільки після уважного їх вивчення.
А от якщо шукані 300 голосів зібрати не вдасться, то в рамках Конституції може бути початий тільки один радикальний засіб — це розпуск Верховної Ради. На мій погляд, є два варіанти здійснення цього. Перший — це саморозпуск парламенту. Більшість, розуміючи тупикову ситуацію, проводить це рішення через ВР.
Другий варіант — відповідно до Конституції Президент може розпустити вищий законодавчий орган у тому випадку, якщо він за час сесії не може зібратися і почати роботу впродовж 30 днів. Але отут виникає наступна проблема: у нас немає поняття «пленарне засідання». І ось у цьому випадку потрібне трактування цього поняття може дати Конституційний Суд, а Президент це оформляє відповідним указом.
Мені здається, що це крайній варіант, тим більше, що в нас на даний момент відсутній закон про вибори (нового немає, а старий не зовсім легітимний). Тому я думаю, що будуть початі всі можливі дії для того, щоб знайти компроміс. Неприйняття бюджету і кодексів може послужити приводом, спусковим гачком для початку процесу розпуску парламенту.