А трубопровід за українським маршрутом уже прокладено, і проблема тільки в тому, щоб знайшовся інвестор, який здатен закупити необхідні стартові об’єми нафти, заздалегідь підписавши договори з європейськими покупцями. Йдеться про суму, значно меншу, ніж 15 мільярдів доларів, але знайти «грошовий мішок» українському уряду поки не вдається. За інформацією бакинських ЗМІ, Олег Дубина запропонував Азербайджану вступити до міжнародного консорціуму, який, як очікується, експлуатуватиме нафтопровід Одеса—Броди. Але президент Гейдар Алієв від цієї пропозиції відмовився, заявивши, що не готовий надати «свою» нафту як установчу інвестицію, оскільки вільних ресурсів сировини у країни поки немає. Водночас Алієв запропонував Україні купувати нафту на комерційних умовах після створення міжнародного консорціуму на базі проекту Одеса—Броди.
Поки грошей для таких покупок в України немає, вона проводить попереднє узгодження транзитних тарифів на шляху каспійської нафти до Європи. Наприкінці минулого тижня такі консультації у Києві провів президент Міжнародної нафтової компанії Грузії Георгій Чантурія. Після переговорів він повідомив, що ставка транзиту бареля нафти на проміжку Баку— Супса становитиме 1,23$, послуги танкерного флоту — 0,3$, а вартість транзиту нафтопроводом Одеса—Броди — 1$. «Таким чином, ми отримаємо загальну ціну, яка не перевищить 2,8,—2,9$. Це дуже хороший тариф», — вважає Чантурія. Отже, можна передбачити, що вартість транспортування нафти за українським маршрутом буде дешевшою, ніж за маршрутом Баку—Супса—Джейхан. Проте на рішення азербайджанської влади впливають не тільки економічні, але й політичні чинники. Президент Гейдар Алієв сильно дратує Москву реалізацією відверто проамериканського проекту поставки нафти через Джейхан, і якби він ризикнув активно підтримати ще й проект Одеса—Броди, це могло стати сигналом для внутрішньополітичної дестабілізації в Азербайджані. Все вказує на те, що зовсім не випадково останнім часом політична напруженість виникає саме навколо Баку і Тбілісі, на шляху будівництва нового євроазіатського нафтового коридору.
Ну, а в спокійній Україні трубопровід Одеса—Броди все ще залишається сухим. На нинішню осінь заплановане підписання договору компанією «Укртранснафта» з іноземною компанією, яка буде уповноважена провести офіційні переговори з потенційними учасниками міжнародного консорціуму. Нагадаємо, створення консорціуму тривалий час саботували з «патріотичних намірів». Але українське законодавство поки що забороняє не тільки власність, але й управління вітчизняними трубопроводами будь-ким крім держави. Урядовий зако нопроект про скасування цієї заборони Верховна Рада розгляне, орієнтовно, наприкінці осені. А доти навряд чи Азербайджан та інші учасники консорціуму ризикнуть заявити про намір вкласти мільярди доларів в український маршрут транспортування каспійської нафти.