Останні події в Україні, з одного боку, рішення Президента розпустити Верховну Раду, а із іншого боку, невиконання указу глави держави парламентом і Кабінетом Міністрів, викликали великий резонанс у світі. Як може вплинути на імідж України на міжнародній арені нова політична криза? Чи є розуміння міжнародної спільноти, що відбувається в Україні? Чи можна розтлумачити сигнали, які лунають з боку Заходу і Росії, як підтримку дій українського Президента? Чи знадобиться Україні участь міжнародних посередників для розв’язання цієї кризи? Про це в ексклюзивному інтерв’ю «Дню» — спеціального представника Президента, заступника голови Секретаріату Президента України Олександра ЧАЛОГО.
— На сьогодні все, що відбувається в Україні, відповідає традиціям демократичної держави. І на це є чіткі сигнали від наших партнерів, у тому числі з Євросоюзу. Питання лише в тому, що ми повинні вийти з цієї політичної кризи абсолютно у мирний і толерантний спосіб через досягнення компромісу між усіма політичними силами, які сьогодні задіяні в процесі. Прийнявши указ, Президент чітко сформулював кордони цього компромісу. Він бачить, що та ситуація, яка склалась в українському парламенті, і призвела до того, що демократичний вибір народу, який відбувався за принципами партійної пропорційної системи, був фактично ревізований через переходи депутатів з одних фракцій в інші. Створення правлячої коаліції на принципах, які не відповідають Конституції, я маю на увазі не членство за фракційним принципом, а за індивідуальним, є однією з основних причин, яка призвела до кризи легітимності парламенту і фактично кризи демократії. Притому, що дуже важливо, багато людей розглядають те, що відбувається, як кризу у відносинах між прем’єром і Президентом. На мій погляд, це некоректне бачення ситуації, тому що в даному випадку Президент виступає як гарант Конституції, як глава держави і як, я думаю, ні в кого немає сумніву, як гарант незворотності демократичних завоювань, які країна отримала після помаранчевої революції. Тому Президент чітко побачив, що в даній ситуації неправовими, неконституційними методами змінюється мандат народу, висловлений на виборах, а також порушується баланс між опозицією та більшістю в парламенті, що фактично веде до знищення демократичної опозиції в парламенті. Тому Президент, діючи в конституційному полі, вжив заходи, прийнявши відповідний указ. Ключовим елементом його позиції є розуміння, що демократичним виходом з цієї ситуації є дострокові вибори. Це абсолютно демократична процедура, яка прописана в Конституції, і функціонує у будь-якій демократичній європейській системі. Виникла певна дискусія , чи мав Президент конституційні підстави для розпуску парламенту. Президент, як глава держави, діє відповідно до Конституції, як він її розуміє. Він вважає, що в нього є підстави, оскільки порушені загальні принципи Конституції України, порушені її конкретні статті, які чітко фіксують, що більшість може формуватись лише на фракційному принципі, а також ряд інших положень. Видавши указ, Президент діє виключно в конституційному полі. У той же час, ви знаєте, що відповідно до чинної Конституції, у разі прийняття указу Президента, який парламент чи уряд вважа ють неконституційним, вони повинні його виконувати і звертатися до Конституційного Суду. До того часу, як Конституційний Суд не винесе свого рішення, указ є чинним.
— Яким же чином тепер має бути виконаний цей указ?
— У Президента є дуже чітка позиція. Він виходить з того, що сьогодні необхідно через політичний діалог, через використання усіх засобів, які могли б привести до компромісу, переконати всі політичні сили, які задіяні в процесі, а також керівництво уряду, що на сьогодні найкращим виходом із ситуації є дострокові вибори. Що стосується самого указу, то позиція Президента чітка — він його не відмінить. А ось з точки зору елементів, які відносяться до імплементації указу, Президент активно веде консультації зі всіма політичними силами, які залучені до цієї кризової ситуації.
— Ви говорили про сигнали. Чи означають сигнали з міжнародної спільноти, що наш Президент діє правильно? Чи можна так витлумачити ці сигнали?
— Я хочу сказати, що, по-перше, сьогодні, немає жодного сигналу від будь-якої офіційної міжнародної структури, чи від офіційних осіб будь-якої держави, що Президент у цій ситуації діє неконституційно. Є чіткий заклик усіх держав до всіх сторін діяти виключно у конституційний спосіб і відповідно до принципів демократії. Це дуже важливо, що є розуміння щодо загальноєвропейських принципів демократичного розвитку. По-друге, практично всі країни декларують позицію, що на цій стадії ситуація розвивається в демократичному руслі. Немає ні застосування сили, ні загрози застосування сили. І міжнародна спільнота звертається до всіх сторін з проханням знайти, як це притаманно українському конституційному досвіду, толерантний і несиловий вихід із ситуації. Я думаю, що на даному етапі позиція міжнародного співтовариства є збалансована й адекватна. І ніхто з ключових учасників міжнародного співтовариства на сьогодні не готовий робити якоїсь юридичної чи навіть ціннісної оцінки дій Президента та інших сторін, які сьогодні присутні в цьому конфлікті.
— Як ви оціните ставлення Росії до подій в Україні?
— Ми враховуємо, і це загальне правило, перш за все, офіційну позицію. Вона близька до позицій інших держав, які я охарактеризував вище. Що стосується заяв окремих російських депутатів, навіть якщо це керівники комітетів, це — політичні заяви, які не відображають загальну позицію держави. Але ми уважно їх відслідковуємо. Позиції російської Думи, яка була б висловлена через якийсь консолідований документ, на сьогодні не існує.
— Чи не вплине цей конфлікт на візити Президента, зокрема до Росії?
— В Україні зараз не відбувається нічого, щоб міняло в принциповому плані поточний графік міжнародних зустрічей Президента. Я впевнений, що ми проведемо в найближчий час заплановані нами візити. У тому числі, ми шукаємо дату для зустрічі з Президентом Російської Федерації. По дипломатичних каналах ми отримали підтвердження, що наші російські колеги чекають від нас пропозиції щодо нової дати. На сьогодні є чітке розуміння Президента, що ми повинні знайти компромісне рішення щодо імплементації указу Президента про вибори виключно за рахунок наших внутрішніх політичних консультацій. І ми цінуємо позицію наших стратегічних партнерів як на Заході, так і на Сході, які дали чіткий месидж, що це внутрішня справа України. На сьогодні в Україні не створено будь-чого, що б загрожувало стабільності і якимось чином загрожувало нашим відносинам з іншими державами чи міжнародними інституціями.
— Тобто це означає, що Україні не доведеться скористатися послугами міжнародних посередників, як це було під час розв’язання кризи 2004 року?
— На даній стадії ці кризи не можна порівнювати, і на сьогодні в такому ключі питання не ставиться.