У середу прес-служба Мінпаливвугілля повідомила, що експертно-аналітична група (ЕАГ) у питаннях стабільного функціонування ринку нафти та нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної промисловості 24 червня рекомендувала нафтотрейдерам знизити верхню межу цінового коридору на бензин А-95 до 9,90 грн./л і на дизельне паливо — до 9,50 грн./л. ЕАГ керувалася тенденцією до зниження цін на світовому нафтовому ринку й дійшла висновку, що це дозволяє знизити ціни на нафтопродукти й в Україні.
Певна річ, міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко, котрий головував на засіданні цієї групи, зазначив, що стабілізувати ситуацію на ринку нафтопродуктів удалося завдяки узгодженій співпраці між урядом, виробниками та нафтотрейдерами. Благодушний настрій панував і серед рядових членів групи. За її оцінками, наявні на ринку запаси палива дозволяють повністю забезпечити попит на бензини всіх марок і дизпаливо в Україні в короткостроковій і довгостроковій перспективах.
Тим часом, як повідомляли деякі ЗМІ, з посиланням на те ж таки Мінпаливвугілля, запаси бензину на українських нафтопереробних заводах зменшилися до критичного рівня й станом на 20 червня становили 34,5 тисячі тонн. Тоді як, за даними Держстату, споживання бензину в червні за останні два роки становить у середньому 400 тисяч тонн. Такі запаси — мінімум за останні два роки й утричі менші середнього рівня запасів з початку 2011 року.
Напередодні згаданого засідання ЕАГ прес-служба ТОВ «ТНК-ВР Комерс» (Київ) скаржилася, що Білорусь скоротила експорт нафтопродуктів до України в 16,5 разу (до 1,6 тисячі тонн) через девальвацію національної валюти та запровадження обмежень на експорт палива. «Танкісти» зауважували, що така ситуація несе значні ризики для українського ринку, який більш як наполовину залежить від імпортних постачань. Вони зазначали, що «надмірна залежність країни від імпорту нафтопродуктів може призводити до перебоїв з постачаннями палива, виникнення дефіциту палива та неконтрольованого зростання цін». Як у воду гляділи!
Український ринок нафтопродуктів дійсно лихоманило через дефіцит бензину марки А-92. Консалтингова компанія «А-95» (Київ) у травні-червні 2011 року виявила навіть факти продажу імпортного бензину А-95 під виглядом марки А-92. Причому імпортний бензин європейської якості, за словами директора «А-95» Сергія Куюна, нерідко продавався дешевше, ніж український А-92. Як пояснив експерт, дефіцит виник через те, що головним джерелом постачань бензину А-92 на ринок були вітчизняні НПЗ. На його думку, вони «мали чудовий шанс не на словах, а практично довести уряду й споживачам свою здатність забезпечити ринок нафтопродуктами, особливо в період сезонного зростання споживання. Проте натомість ми бачимо брак окремих марок українських нафтопродуктів».
Коментуючи таку ситуацію, президент об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України Леонід Косянчук розповів «Дню», що ціни на зовнішньому ринку та співвідношення попиту й пропозиції на ринку України дійсно дозволяють дещо знизити межі цінового коридору. Але при цьому він зауважив, що «танцювати» слід було не від рівня, запровадженого раніше ЕАГ, а від наявної ціни: була 10,55 (грн./л) — стала 10,45. «Це як би можливо», — сказав Косянчук. У той же час, він зазначив, що 9,90 грн./л за сьогоднішнього податкового навантаження — «це абсурд». «У нас цінові коридори формуються взагалі незрозуміло за яким принципом, — продовжував експерт. — Одночасно з рекомендаціями знизити межу до 10 гривень Мінпаливвугілля намагається свій ресурс продати в опті за 10,45». «Хто чим займається в цьому житті, — вражається Косянчук, — незрозуміло». І розповідає ще одну дивну історію. Лисичанський НПЗ, що належить ТНК-ВР, з якихось міркувань (вони на це, звичайно, мають повне право, зазначає експерт) до 90% вироблюваного в Україні бензину експортує до Росії, зазнаючи при цьому істотних збитків. «За нашими підрахунками, — говорить Косянчук, — у них виручка там приблизно на 10 тисяч гривень на тонні менше, ніж при продажі в Україні». Він наводить два варіанти причин такої поведінки: «Чи то їх материнська компанія примушує так вчиняти зважаючи на дефіцит палива в Росії, що виник через державне регулювання цін, чи то вони самі намагаються деструктувати ринок і протиснути таким чином свою ідею про запровадження мита на бензин, що імпортується до України». У результаті, сьогодні, практично напередодні жнив, бензину А-92 в Україні недостатньо, констатує експерт.