Тому у березні депутати не зважилися на такий крок. У квітні, якраз перед сесією Сергій Куніцин, відчувши лихе, захворів. Та, мабуть, минулі місяці депутати витратили саме на те, щоб знайти спосіб вирішити питання самостійно, без участі Президента, який наполегливо захищав стабільність кадрів в автономії. Тільки надвечір 24 травня 68 голосами (за цієї кількості голосів, згідно із законом, для відставки уряду вже не потрібно згоди Президента країни!) депутати Верховної Ради Криму ухвалили постанову, якою вирішили: «у зв’язку з визнанням діяльності Ради міністрів за результатами звіту незадовільною… припинити повноваження Ради міністрів, звільнити з посади голови Ради міністрів АРК Куніцина С.В., … а також інших членів Ради міністрів АРК у зв’язку з висловленням недовіри».
Ще напередодні Сергій Куніцин та інші члени уряду відзначали дворіччя своєї діяльності — екватор чотирирічного терміну повноважень. Було проведено публічний звіт — відзначалася позитивна динаміка у виробництві, соціальній та гуманітарній сферах. На сесію всі йшли, хоч і з обережністю, але з оптимізмом, думали: настало літо, треба пережити курортний сезон, — а це у Криму, як свого роду жнива! — покритикують, але відставляти не наважаться…
І навіть у день сесії депутати йшли до головного рішення повільно, неквапливо. У всьому відчувалася продуманість і плановість. Леонід Грач поставив першим звіт про виконання бюджету за 1999 рік, і депутати вдосталь покритикували і уряд, і Міністерство фінансів. Голосування з цього питання стало репетицією, пробою кількості голосів: їх вистачило, щоб всупереч закликам проурядових депутатів, звіт з бюджету не затвердити і відправити «на доробку». Потім, вже після звіту Сергія Куніцина, пішла у хід «важка артилерія»: депутати Віталій Панаїд, а потім Анатолій Коцеруба, який під виглядом змін до схваленого раніше «безкровного» проекту постанови фактично вніс його антипод — варіант з відставкою. Як з’ясувалося пізніше, саме це врятувало фактично новий, вже протилежний за змістом, проект від необхідності проходження всієї процедури узгоджень і експертиз. Фактично, відставка уряду просувалася під прикриттям цілком безвинного документа, який… не набрав і 30 голосів. На загальний настрій залу не подіяли спроби окремих депутатів довести, що нинішній кримський уряд добився більших успіхів, ніж попередні, а якщо він і має недоліки, то такі ж, як і тисячі урядів світу, які всі до єдиного зазнають нищівної критики. Не змінила атмосфери в залі і промова Леоніда Грача, який відзначив «позитив у загальній діяльності».
Після цього на сцену вийшов проект зі словом «відставка». За основу він був прийнятий 65 голосами і Леонід Грач нагадав депутатам, що якщо за «загалом» не набереться 67 голосів, то «будете ви миритися з Сергієм Володимировичем як прем’єр-міністром ще довго...» І за «загалом» набралося 68 голосів…
Такий поворот подій, як виявилося, для багатьох був несподіваним. Ось як коментували журналістам це рішення парламенту основні дійові особи автономії. Постійний представник Президента України в Криму Анатолій КОРНІЙЧУК:
— Як депутат, як представник Президента, як людина, яка працювала в уряді, можу тільки сказати, що уряд спрацював добре за результатами за минулий рік. Якби на місці Куніцина була інша людина, а саме іншої партійної приналежності, то саме так би ця робота і була визнана. Проте у даній ситуації перетнулися політичні і фінансові інтереси окремих людей, і комусь не вигідне, напевно, перебування при владі прем’єр-міністра Куніцина. Люди, які думають не про політичні амбіції, а про інтереси Криму, здивовані рішенням Верховної Ради. Адже реальні результати роботи мають позитивну динаміку і в соціальній сфері, і у виробництві, і у справі зниження заборгованості по зарплатах. Говорити, що уряд спрацював незадовільно, може тільки упереджена, необ’єктивна людина. По-іншому цю ситуацію прокоментувати не можна…
— Як, ви вважаєте, вчинить Президент?
— Президент дуже незадоволений тією ситуацією, яка сталася на сесії, бо напередодні курортного сезону, напевно, міняти уряд не тільки недоцільно, але й нерозумно. А ситуація у питаннях міжнаціональних відносин і так непроста сьогодні, тому додаткова проблема для Криму нікому не потрібна.
— Ви могли б спрогнозувати реакцію Президента?
— У мене була розмова з главою адміністрації Президента, і він дуже жорстко висловився з цього приводу. Він сказав, що якщо парламент зробить такий безрозсудний крок, то це таїтиме у собі багато неприємних наслідків для парламенту, аж до розпуску…
— Це було до голосування?
— Так, це було до голосування. Я просто передав прохання Голові Верховної Ради зв’язатися з адміністрацією Президента, тому що були запевнення і з боку спікера парламенту, що нам сьогодні потрібна стабільна ситуація в Криму. А вона можлива лише за нормальної роботи представницької і виконавчої влади…
— Якщо Президент не дасть своєї згоди, чи зможе парламент зібрати знову 68 голосів?
— Я думаю, що найближчим часом ситуація, напевно, змінюватиметься у цьому плані. Мені здається, що на цій сесії просто переважали емоції і після досить-таки зваженої, об’єктивної і професійної доповіді голови Ради міністрів були, м’яко кажучи, не зовсім компетентні співдоповіді, що викликало у депутатів і присутніх неприхований сміх у залі…
— Чи може Президент накласти вето на це рішення?
— Я не хочу прогнозувати рішення Президента, але востаннє побувавши у Криму, Президент ще раз повторив, що необхідно жити і працювати дружно. А раз не виконується побажання Президента, то, напевно, він відреагує адекватно…
— Коли можна чекати на реакцію Києва щодо цього питання?
— Я думаю, що буквально наступного тижня. А ось що сказав сам Сергій КУНIЦИН:
— Я не даватиму ніяких коментарів. Я, по-перше, глибоко переконаний, що порушено всі норми регламенту, і я вважаю, що це несерйозне рішення. Прем’єр відправляється у відставку таємним голосуванням, бюлетенями. Я думаю, що проблем зараз більше не у мене, а у тих, хто це зробив… Я б не поспішав… Голова Верховної Ради Криму Леонід ГРАЧ:
— Леоніде Івановичу, як ви голосували з питання відставки уряду?
— Я голосував так, як виступав. Я закликав всіх не здійснювати того, що здійснено, не відправляти у відставку уряд і його голову Куніцина.
— Якою буде реакція Президента?
— Подальша реакція Президента може бути тільки конституційною. Хоч по-людськи я розумію, що Президент буде незадоволений. Однак у конституції записано: якщо рішення прийняте конституційною більшістю — значить Президент повинен погодитися з рішенням парламенту Криму. Якби не було конституційної більшості, а проста більшість, тоді залишалося б право у Президента приймати інше рішення…
— Чи можна говорити про кримінальну революцію?
— Давайте закінчимо з цією кримінальною революцією…
— Раз ви проти відставки прем’єра, ви не намагатиметеся переконати парламент і спробувати провести повторне голосування?
— Це не так просто за нинішньої ситуації. Бо, як ви бачите, є симбіоз усіх настроїв в один день. Це чорний день для Криму. Знаючи настрій депутатів, я розумію, що багато що, зокрема й демарш депутата Чубарова і кримськотатарський мітинг перед парламентом, не дозволяють сьогодні повернутися до того, щоб переголосувати…
— Рішення прийняте здебільшого голосами фракції комуністів. Чи можна говорити, що вона не прислухалася до вашої думки?
— Ну чому голосами комуністів? Ви зауважте, яка розкладка голосів. Двадцять лише проти. Тобто 20 прихильників тільки виявилося у Сергія Володимировича. У фракції комуністів залишилося сьогодні тільки 39 голосів, не беручи до уваги мого сорокового. От і рахуйте далі… Ситуація, до речі, прогнозувалася декілька днів тому. Ми розуміли, що палаткове містечко, яке будувалося начебто на захист уряду, насправді зіграло іншу, негативну роль…
— Представник Президента повідомив, що глава адміністрації Президента сказав про жорстку реакцію глави держави, аж до розпуску парламенту…
— Однак представник Президента не має повноважень від імені глави держави прогнозувати такі речі. Навіть більше, я б не став сьогодні залякувати ні кримчан, ні Україну, що Президент піде на якісь неправові методи. Президент, як я розумію, може діяти тільки правовими методами.
— Яку можливу кандидатуру ви бачите главою уряду?
— Я ще не думав про це…
— Ви вважаєте, що відставка уряду не зміцнює керованості в автономії?
— Та ніколи зміна уряду не зміцнювала керованості якою-небудь структурою…
— Як відставка вплине на ситуацію в Криму і на розвиток курорту?
— Не думаю, що позитивно…
Однак, як зазначають місцеві спостерігачі, вже сьогодні можна цілком спрогнозувати новий склад уряду. По-перше, вважають у Криму, забезпечити свій вплив на справи уряду Криму постарається народний депутат України Анатолій Франчук, бо головною діючою силою відставки були депутати, що підтримують його кандидатуру. Якщо виявиться, що не вдасться знайти спосіб очолити йому уряд особисто, наприклад, внаслідок вікового обмеження згідно із законом про держслужбу, то буде рекомендована «своя» людина. Хто це буде — поки що не ясно. Разом з тим, у кулуарах сесії вже говорять про варіанти: на посаду можуть претендувати нинішній глава Фонду майна Валерій Горбатов, що був свого часу, ще при Мешкові, першим (за рахунком) представником Президента в Криму, нинішній заступник голови уряду Сергій Веліжанський, ще кілька показних кандидатур. Наприклад, свого часу Леонід Грач говорив про кандидатуру нинішнього віце-прем’єра В’ячеслава Юрова…
Певна річ, для цього треба, щоб нинішнє рішення набрало чинності. Для підписання його регламент відводить не більше 10 днів. Природно, раніше, ніж підписати таке рішення, Леонід Грач проведе консультації з Президентом країни, з Кабінетом міністрів, з політичними силами всередині автономії. Немає сумніву, що рішення буде піддане ретельній правовій експертизі, насамперед у Києві, і якщо тільки знайдеться найменша зачіпка, воно буде відмінене. Інакше можна буде говорити про те, що комуністи отримають фактично карт- бланш на формування свого уряду в автономії, можливо, з невеликими включеннями представників від інших партій. Зрозуміло, що це не відповідатиме загальному стратегічному курсу країни, тому можна передбачити, що Київ, напевне, докладе зусиль, щоб такого розвитку подій не допустити…