Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Після преміксів та гудронів — техногенна катастрофа. Тенденція?

19 липня, 2007 - 00:00

Президент Віктор Ющенко на ліквідацію наслідків техногенної катастрофи на Львівщині дав Кабінету Міністрів 10 днів. І вже вчора віце-прем'єр-міністр України Олександр Кузьмук заявив про те, що наслідки аварії потяга на Львівській залізниці, який перевозив фосфор, практично локалізовані, небезпеки для здоров'я людей, а також загрози довкіллю немає, повідомляє УНІАН з посиланням на начальника прес-центру Головного управління МНС у Львівській області Павла Василенка. У військово-клінічному центрі Міноборони України в Західному регіоні станом на вчорашній вечір перебувало 15 постраждалих від розливу фосфору. Аби відпрацювати остаточне рішення щодо ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, 18 липня в Україну мали приїхати представники підприємства виробника жовтого фосфору з Республіки Казахстан. Нагадаємо, що цистерни із токсичними речовинами — всього у складі поїзда було 58 вагонів — слідували із станції Аса (Джамбул, Казахстан) до станції Оклеса (Республіка Польща).

ХТО БУДЕ КРАЙНІМ?

За даними аналітичного моніторингу, оприлюдненого вчора в Мінприроди, в атмосферному повітрі населених пунктів сіл Ангелівка та Лісове виявлено фосфорний антигідрид концентрацією 3,5 мг/м3 (при нормі 0,15 мг/м3 ) — що в більш ніж десять разів перевищує норму. Якщо попередню шкоду для довкілля та здоров'я можна визначити, то на остаточну, так само як і в Чорнобильській зоні, знадобиться не місяць, а може й роки, повідомили «Дню» в прес-службі Мінприроди. Висновки для чиновників очевидні: необхідно посилити контроль за перевезенням небезпечних речовин, посилити контроль за нерухомим складом та тим обладнанням, яке перевозиться, щоб уникнути схожих ситуацій.

За фактом катастрофи 16 липня прокуратура Львівської області порушила кримінальну справу за ознаками складу злочину, передбаченого ч.2 ст.276 Кримінального кодексу України (порушення правил безпеки руху та експлуатації залізничного транспорту, що заподіяли велику матеріальну шкоду).

Як «Дню» повідомила прес-секретар прокурора Львівської області Мар'яна Гайовська, висунуто такі версії: аварія сталася внаслідок неправильних дій працівників локомотивної бригади; внаслідок недотримання встановлених правил безпеки при завантаженні небезпечного вантажу — «жовтого фосфору» в цистерни; внаслідок неналежного стану колії на наданому залізничному перегоні; внаслідок втручання сторонніх осіб.

В інтерв'ю «5 каналу» Микола Рудьковський, міністр транспорту та зв'язку заявив: «Після того як будуть встановлені результати технічної експертизи, можна буде говорити про питання відповідальності. Якщо буде винна українська сторона, то відповідатиме українська сторона. Якщо будуть винні ті, хто завантажував чи здійснював перевезення не за тих технічних умов хімічну речовину, вони будуть нести юридичну відповідальність».

ЧИ ВИЗНАЮТЬ ЛЬВІВЩИНУ ЗОНОЮ ЕКОЛОГІЧНОГО ЛИХА?

Чимало науковців стверджують, що наслідки катастрофи перебільшені, що фосфор використовують, як добриво. Водночас смертельна доза білого фосфору для дорослої людини складає 0,05—0,1 г. Валерій Станкевич з Інституту гігієни та медичної екології імені О.М. Марзєєва Академії медичних наук України не погоджується із науковцями, котрі применшують наслідки: «Ті, хто так каже, хай поїде і візьме участь в ліквідації аварії. Жовтий фосфор — це речовина першого класу небезпеки за токсичністю, котра найперше вражає кісткову систему, випадають зуби, щелепи деформуються. Кісткова система деформується при хронічному отруєнні, а при гострому страждають верхні дихальні шляхи».

Поки що питання про надання потерпілим територіям статусу зони екологічного лиха не розглядається. Прес- секретар МНС у Львівській області Павло Василенко так сказав з цього приводу: «Рішення має прийняти Комісія, яку очолює віце-прем'єр-міністр і якій Президент дав 10 денний термін на ліквідацію наслідків. Тому після цього можна буде говорити про рішення. Але ця катастрофа залишиться на регіональному рівні, бо виходу за межі області не було».

Водночас Дмитро Скрильніков, із громадської екологічної організації «Бюро екологічних розслідувань» вважає, що є підстави для розгляду питання про «надання статусу «зони надзвичайної екологічної ситуації». Визнання території такою зоною сприятиме тому, що мешканці отримають адекватні компенсації і ця територія не стане забутою державою.

Катастрофа на Львівщині — це, звісно, не другий Чорнобиль. Однак після нелегального ввозу під прикриттям високопосадовців 1500 тонн токсичного преміксу на Закарпаття, 25 тисяч тонн небезпечних гудронів на Львівщину, коли не було знайдено винних, та «фосфорної» катастрофи виникає питання: навіщо нам така бездарна влада, яка від виборів до виборів розкидається гаслами, а навести лад та забезпечити право українцям на чисте довкілля уже впродовж 17 років ніяк не може.


ДОВІДКА «УКРЗАЛІЗНИЦІ»

Жовтий фосфор — дуже отруйна, пожежонебезпечна кристалічна речовина від світло-жовтого до темно-бурого кольору. Питома вага 1,83 г/см3 , плавиться при +440С, кипить при +2800С. У воді не розчиняється, на повітрі легко окиснюється і самозаймається. Горить з виділенням густого білого диму. Фосфор, що загоряється, легко гаситься водою. Для запобігання самозайманню жовтий фосфор зберігається і перевозиться під шаром води (розчину хлориду кальцію).

Жовтий фосфор перевозиться у власних цистернах без нижнього зливного пристрою (моделі 15-1412 і 15-1525). Котел таких цистерн фарбується в жовтий колір, на котлі наноситься напис «Желтый фосфор». Вздовж котла з обох боків наноситься червона смужка шириною 500 мм. Днища котла цистерни і рама фарбують відповідно до п. 1.4.15 цих Правил. З метою запобігання випадковому використанню такої цистерни не за призначенням люк цистерни закривається запобіжним кожухом з листового заліза, який з двох протилежних боків має пристосування для навішування замка і пломби, ключі від замків зберігаються у відправника й одержувача фосфору. До кожуха прикріплюється добре помітна металева пластинка з надписом: «Кожух дозволяється відкривати тільки відправнику або одержувачу».

Після заповнення цистерни фосфором відправник зобов'язаний налити в цистерну воду висотою шару 30 см; при відправці фосфору в райони з температурою вище 400С шар води збільшується до 60 см. По закінченні заповнення цистерна оглядається представником відправника, після чого наливний штуцер заглушається фланцем, люк закривається запобіжним кожухом, на який навішуються замки і пломби.


ДО РЕЧІ

Львівщина не була б Львівщиною, якби вся ситуація навколо аварії вантажного потяга не політизувалася. Відразу ж громадськість почали закидати партійними зверненнями. Кожна партія «сідає на свого коника». Львівська організація Партії регіонів вважає, що в даній ситуації вибори можна і перенести, а всі зусилля сконцентрувати на діяльності з подолання наслідків аварії. Народна Партія вимагає адекватно оцінити діяльність можновладців, що мають нести відповідальність за стан справ у транспортній галузі та безпеку наших громадян. ЛОО ВО «Свобода» пропонує своїх волонтерів для допомоги і зокрема тому, що у зоні катастрофи немає належного порядку — сьогодні туди може потрапити будь-хто, від журналістів до звичайних людей, що виявляють цікавість. Львівська Крайова організація НРУ вимагає негайної відставки міністра транспорту і зв'язку М. Рудьковського і вважає цю техногенну катастрофу ще одним провалом уряду Януковича.

А виконуючий обов'язки голови Львівської обласної ради Микола Горинь, який завжди вирізнявся виключною мудрістю та поміркованістю, коментує цю ситуацію так:

— Чимало депутатів сьогодні наполягають на скликанні позачергової сесії обласної ради. Однак я не бачу для цього підстав. Сесія, звичайно ж, захоче заслухати перших осіб, щоб отримати повну характеристику ситуації, однак відволікати відповідальних людей від виконання ними оперативної роботи зараз вважаю недоцільним. А на те, що відбувається в медійному просторі, можна сказати: на цій людській біді не варто будувати своє успішне політичне майбутнє.

Те, що ми зробили, — так це скликали Президію обласної ради, і відмітивши оперативність проведених робіт із подолання наслідків катастрофи, зобов'язали обласний штаб з ліквідації наслідків екологічної катастрофи регулярно, через засоби масової інформації, повідомляти населення про ситуацію в зоні аварії, наслідки впливу екологічної катастрофи та правила безпечної поведінки громадян, які знаходяться на даній території; постійній комісії з питань екології, природних ресурсів та рекреації за участі представників політичних фракцій Львівської обласної ради (за згодою) виїхати на місце аварії, вивчити ситуацію та подати пропозиції щодо участі обласної ради у ліквідації наслідків аварії, захисту населення і територій, зокрема рослинного, тваринного світу та інших природних об'єктів в зоні екологічного лиха.

...А поки партії «чубляться», 130 службовців МНС позмінно, працюючи по 30 хвилин, засипають фосфор піском та іншими засобами. Внаслідок того утворюється відповідна суміш, потім цю суміш будуть збирати в спеціальні контейнери і вивозити на місце утилізації…


Ірина ЄГОРОВА, «День»

Ганна ГОПКО, спеціально для «Дня»
Газета: