Як зазначив він, відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року «Про прибутковий податок з громадян», який прирівнюється до закону, ставки оподаткування встановлюються, виходячи з мінімальної заробітної плати, яка на сьогодні становить 118 грн. На практиці ж оподаткування здійснюється на основі інструкції ДПА від 21 квітня 1993 року, яка передбачає використання іншого нормативу — неоподатковуваного мінімуму (17 грн.), тобто відбулася підміна понять. Різницю в розмірах податків О.Ржавський продемонстрував на такому прикладі: із зарплати 118 грн., яка відповідно до законодавства взагалі не повинна оподатковуватися, податківці стягують 11 грн., а з 300 грн. замість визначених законом 18,2 грн. — 45 грн. На думку О.Ржавського, за базу неоподатковуваної суми доходів при стягуванні прибуткового податку слід брати саме мінімальну заробітну плату. Такий підхід, за його словами, відповідатиме українському законодавству та забезпечить захист конституційних прав платників податків.
О.Ржавський вважає, що громадяни не повинні далі переплачувати податок, для чого їм належить звернутися з письмовою заявою до керівників підприємств і повідомити їх про відмову платити більше, ніж передбачено законодавством. На підставі цих заяв керівники сповіщають ДПА про те, що з цього моменту вони сплачуватимуть податок відповідно до закону. Щодо механізму повернення стягнутих з громадян зайвих податків, то його викладено у відповідному законопроекті, який О.Ржавський подав до Верховної Ради. Суть пропозиції полягає у підвищенні неоподатковуваного мінімуму до прожиткового мінімуму та зниженні максимальної ставки податку до 10%.
В прес-релізi ДПА податківці роблять наголос на тому, що негайно зменшити податок або повернути надмірно сплачені суми неможливо, бо це означатиме «різке погіршення матеріального стану для мільйонів громадян». Не визнаючи фактично допущення розбіжностей із законом, податкова висуває як панацею новий Податковий кодекс (провалений парламентом). До речі, двозначності і справді вартувало б зняти і на законодавчому рівні, так що народний депутат Ржавський міг би звернутися з таким же виступом і до своїх колег у Верховній Раді .
ДО РЕЧI
ДПАУ вважає «аналітично розрахованими» ставки прибуткового податку на громадян, закладені у проекті Податкового кодексу України. Як відзначає ДПАУ, за дев’ять місяців поточного року в держбюджет України надійшло 6,2 млрд. грн. прибуткового податку, що становило 23,8% всіх бюджетних надходжень за цей період. У зв’язку з цим ДПАУ заявляє, що заклики до зменшення ставок прибуткового податку є популістськими, оскільки це «буде означати миттєве погіршення матеріального становища мільйонів громадян», — передало учора агентство Інтерфакс-Україна. ДПАУ підкреслює, що у разі прийняття нового Податкового кодексу в Україні і так буде «найнижчий у Європі рівень оподаткування фізичних осіб»: 10% — для осіб з прибутком меншим 622 грн. у місяць і 20% — понад цю суму.