Конфлікт, що розпочався з інформації про богемний спосіб життя 19-річного Андрія Ющенка, перейшов зі, скажімо так, обивательської в політико-економічну площину. Це сталося «з подачі» першого заступника глави Державної податкової адміністрації України Миколи Катеринчука, який, як уже писав «День», заявив журналістам буквально таке: «Андрій Ющенко має авторські права на всі політичні бренди, що використовувалися під час помаранчевої революції. Це до того, що хтось намагається порахувати доходну частину бюджету Андрія Ющенка...» Спершу символи Майдану, що потребували юридичного захисту «від використання іншими», були, за словами М. Катеринчука, зареєстровані на нього як на голову юридичного блоку в керівництві «Нашої України», — так, мовляв, вирішив революційний штаб. Але після перемоги в третьому турі пан Катеринчук «особисто передав їх» синові Президента Андрію: «Передача прав сталася з участю нотаріусів, і на сьогодні вони всі належать саме Андрію Ющенку». Вартість брендів нинішній перший заступник голови ДПАУ точно оцінити не зміг, відзначивши лише, що вона досить висока: «У той час багато хто поглядав на мене криво та говорив, що Катеринчук, мовляв, уже став багатою людиною. Цими брендами дуже цікавилися в Західній Європі, Канаді й Америці. Ними цікавилося багато дизайнерів європейського рівня, не кажучи вже про виробників різних видів товарів на Україні».
Без сумніву, і в постреволюційні часи помаранчева символіка є ходовим товаром. Наприклад, портрети Президента Віктора Ющенка та прем’єр-міністра Юлії Тимошенко можна придбати за 15—100 гривень, прапорець зі словом «Так!» — за 5—20 гривень, значок із підківкою — за 10. Увесь ринок помаранчевих сувенірів експерти оцінюють в кілька мільйонів доларів. Можна собі уявити, який дохід власники прав на революційні бренди можуть отримувати лише у вигляді відрахувань від виробників і продавців цієї символіки!..
Утім, наступного дня після, без перебільшення, сенсаційної заяви Миколи Катеринчука ЗМІ із заявою у відповідь виступила прес-секретар Президента Ірина Геращенко, яка наголосила, що реєстрація символіки виборчої кампанії Віктора Ющенка на членів його сім’ї проводилася виключно з метою юридичного захисту брендів. «Зважаючи на характер парламентської виборчої кампанії 2002 року та президентських виборчих перегонів 2004 року, і те, що під час цих кампаній, на жаль, політичні опоненти нерідко використовували не завжди чисті методи боротьби, керівництво виборчого штабу та юридичної служби ухвалило рішення про реєстрацію символіки блоку «Наша Україна», а потім символіки виборчих кампаній 2004 року на сім’ю Ющенків із метою насамперед юридичного захисту символіки та брендів від їхнього використання в брудних технологіях і від елементарної крадіжки», — заявила І. Геращенко. «Про жодну комерцію, про жодне комерційне використання цієї символіки сім’єю Ющенків, звісно ж, не йшлося. Такі цілі не стояли, не ставилися й абсолютно не використовувалися в такому контексті сім’єю», — наголосила прес-секретар Президента. Але тоді знову виникає все те ж запитання — про «доходну частину бюджету Андрія Ющенка», яку, за словами першого заступника глави ДПАУ, «хтось намагається порахувати» (?!). До речі, простих платників податків цікавить також, чи платять власники брендів помаранчевої революції податки з відповідних доходів?
Керівник прес-служби ДПАУ Олександр Штолько сказав «Дню», що не має у своєму розпорядженні такої інформації. За додатковою інформацією «День» звернувся до своїх джерел. Ті підтвердили, що бренди помаранчевої революції було зареєстровано в Департаменті інтелектуальної власності, і юридично право сина Ющенка на них цілком законне. Хоча, наприклад, до престижної Гільдії брендів України, як повідомив «День» її президент Володимир Співаковський, Андрій Вікторович Ющенко не звертався. Тобто, якби не Катеринчук, ми, напевно, ще не скоро дізналися б, що син Президента є власником такого бренда, — інформація зберігається лише в Департаменті інтелектуальної власності, де вважається конфіденційною.
Розповіді про дорогі «іграшки» та розваги сина Президента, звісно, сколихнули громадськість. Частина журналістського корпусу довго «тіпала» Президента за його «емоційний зрив» на прес-конференції. Але через тиждень народ загалом, схоже, вже готовий був пробачити сину Президента його потяг до красивого життя, а Віктору Андрійовичу — його надмірну батьківську любов. Саме в цей момент оточення глави держави і вирішило «гасити пожежу бензином». Цікаво, чи усвідомлював Микола Катеринчук, якими можуть бути наслідки його заяви про майнові права сина Віктора Ющенка на символіку Майдану?
Хай би там що, зараз виборцям необхідні, думається, виразні та логічні пояснення з цього приводу самого Президента.
Продовження теми на стор. «ДЕНЬ УКРАЇНИ»