Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Пригальмували

Пенсії i зарплати підвищать не одразу і не всім
2 липня, 2002 - 00:00

— Вперше за останні роки уряд за підсумками кварталу не підвищив ні пенсії, ні зарплати бюджетникам. Чи означає це ще більше загострення проблем держбюджету?

— Я не знаю, звідки ви взяли, що були зобов’язання підвищувати соціальні виплати щоквартально.

— Але ж досі саме так і було, 10% щоквартально. Останнє підвищення пенсій відбулось з 1 квітня, за підсумками першого кварталу, чи не так?

— Прийняті урядом квітневі рішення реалізуються за рахунок резервів, які поки що є у Пенсійного фонду. Але за підсумками першого півріччя буде проаналізовано, як формується бюджет Пенсійного фонду, і далі буде прийматися рішення. В першу чергу, на мою думку, воно стосуватиметься пенсійного забезпечення шахтарів — таке доручення є від Президента і від голови уряду. Далі все буде виходити з фінансового стану бюджету.

— Тобто тепер уряд підвищуватиме пенсії і зарплати не всім одразу, а лише певним категоріям населення?

— Так, це, напевно, буде не загальна схема, яка досі діяла. За великим рахунком, пропозиції щодо підвищення пенсій мають співвідноситися iз законопроектом, який поданий до Верховної Ради, «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Тобто це має прив’язуватися до трудового стажу людей, до їхньої безпосередньої участі у формуванні Пенсійного фонду. Підвищення мінімального розміру пенсій без урахування цих складових і далі нівелює можливості для диференціації розміру пенсій залежно від трудового стажу. Тому майбутні пропозиції, як я їх розумію, ми будемо спiввiдносити з метою диференціювати розміри пенсій залежно від трудового стажу і внеску в Пенсійний фонд.

— Закон вимагає від Кабінету Міністрів підвищити мінімальну заробітну плату до рівня 165 гривень з 1 квітня. Наскільки виконання цього завдання є проблематичним для уряду?

— Проблема для уряду це справдi серйозна. В цілому, у нас є можливість це зробити, і, очевидно, буде забезпечено виконання цього закону. Але в результаті можуть виникнути деякі перекоси. Знову порушується співвідношення зарплати некваліфікованих працівників і спеціалістів, які працюють в освіті, охороні здоров’я, культурі, соціальному забезпеченні. Загалом, уряд, на мій погляд, не має права не виконувати закон. А це означає, що треба відшукати можливості для хоча б часткового підвищення заробітної плати працівникам бюджетних установ, аби зберегти міжпосадові співвідношення розміру зарплат. Якщо нам не вдасться поновити це співвідношення зараз, то зробимо це з наступного року, готуючи проект бюджету.

— Яка сума необхідна уряду для повного виконання закону про підвищення мінімальної зарплати?

— Близько 1,6 мільярда гривень потрібно додатково для збереження нинішніх співвідношень зарплат.

— Судячи з ваших слів, фінансові проблеми в уряду зараз загострились, і він все ж таки дещо пригальмує темпи підвищення пенсій і зарплат бюджетникам?

— Я б не формулював проблему таким чином. Я б сказав навпаки — уряд нинi передбачає реалізацію подальших кроків у соціальній сфері з урахуванням найбільш перспективних напрямів. Ось так казати правильніше.

— І які ж напрями нині вважають найперспективнішими?

— Обов’язково повинні бути опрацьовані питання пенсійного реформування і відповідним чином вирішені проблеми пенсійного забезпечення з урахуванням диференціації, з урахуванням адресності допомог. Сьогодні ми змушені констатувати, що в нас недостатньо фінансових ресурсів для забезпечення 55% населення пільгами. Має бути забезпечена адресна підтримка тих категорій, які цього потребують. А для цього треба виносити пропозиції у Верховну Раду і наполягати, щоб така адресність була. Я наводив уже приклади, і ще раз хочу підтвердити, що, на жаль, нинішня схема соціальної підтримки передбачає допомогу не найбіднішим верствам населення. Якщо, скажімо, людина не в повному обсязі платить за вартість комунальних послуг, отримуючи допомогу держави, то людина, яка має більший будинок, яка більше витрачає газу, отримує більше, ніж бідна людина. Адже у бідної людини маленька хата, маленька квартира. Виходить, що більш заможна людина отримує як компенсацію від держави набагато більше, ніж бідна. Треба робити все навпаки: адресно підтримувати ті категорії, які потребують допомоги. Тобто, якщо говорити загалом, то уряд не зменшує масштаби соціальної підтримки, а намагається її раціоналізувати.

Сергій СИРОВАТКА, «День»
Газета: