Буквально за кілька днів локальний грузино-осетинський конфлікт переріс у повномасштабну російсько-грузинську війну. Відлік жертв як з однієї, так і з іншої сторони розпочато. Але чи зможе Україна зробити для себе корисні висновки з подій, що розгортаються на її кордоні? Чи можливе повторення грузинського сценарію на території України та які цілі переслідує Кремль під час стрілянини в Грузії? З чим пов’язані заяви про можливість заборони повернення кораблів Чорноморського флоту до України? І, нарешті, чи вплинуть події в Грузії на рішення про надання ПДЧ для України в грудні цього року? На ці та інші питання «Дню» відповів доктор політичних наук, директор Інституту зовнішньої політики при МЗС України Григорій ПЕРЕПЕЛИЦЯ.
— Грузія вдалася до силового варіанту вирішення південноосетинського конфлікту. Власне, так само чинила й Росія з Чечнею. І тут, і там мова йшла про відновлення конституційного порядку. Але, звичайно, це акт насилля. Керівництво Грузії було свідоме того, що коли Грузія вдасться до силових дій відносно Південної Осетії, то вона наразиться на війну із Росією. Але Саакашвілі було зрозуміло, що інших засобів зберегти суверенітет Грузії не залишалося. Після проголошення незалежності Косово, Росія перейшла до повзучої анексії Південної Осетії. Передумови формувалися і раніше — це суцільна паспортизація південних осетинців, це економічні важелі, зокрема, призначення росіян на керівні пости в Південній Осетії. Було очевидно, що в один влучний момент Росія скаже: «Це наша територія». Я думаю, це була найбільша загроза, якої боявся Саакашвілі, тому він вдався до такого ризику, який, як ми бачимо, був невиправданий. В принципі, тепер він втратив будь-яку можливість повернути Південну Осетію до складу Грузії. Тепер Росія відкрила так званий другий фронт — російські війська нападають на Грузію з території Осетії. Це говорить про те, що конфлікт вийшов за межі суто грузино-осетинського і став російсько-грузинською війною.
— На вашу думку, які політичні цілі в даній ситуації переслідує Кремль?
— Безумовно, метою є перешкодити Саакашвілі відновити конституційний лад. Але заради такої мети не варто бомбардувати всю Грузію. Тому що це локальний конфлікт, і достатньо було задіяти невелику частину з’єднань, щоб вибити грузинські війська з Цхінвалі. Але ми бачимо масштабну воєнну операцію із застосуванням близько 50 літаків. Почався конфлікт такого рівня інтенсивності, що передбачає фактично стан війни. Я думаю, Росія має на меті повалення демократичного устрою в Грузії. Зрозуміло, що Москва не переносила Саакашвілі і поставила за мету змістити його з посади президента, обмежити суверенітет Грузії і взяти її під свій контроль. Якщо такі цілі будуть реалізовані, то я впевнений, що виникне дуже велика спокуса застосувати такий сценарій і до України, якщо не до всієї території, то до Криму чи до регіонів, які мають дуже сильні проросійські настрої. Тобто це сценарій, пов’язаний із захистом «русскоязычного населения». Аргументом нападу також може бути необхідність продовження перебування Чорноморського флоту на території України і маса інших підстав.
— Як ви оцінюєте заяву міністра закордонних справ Володимира Огризка про те, що Україна може заборонити кораблям Чорноморського флоту повернутися на військово-морську базу, що розташована на її території?
— Ця заява є обѓрунтованою, адже існує відповідна міжнародна правова норма. Якщо, наприклад, з території України іноземні військові сили нанесли удар по території третьої країни, наша держава теж вважатиметься агресором. Та країна, на чию територію здійснений напад, може у відповідь нанести удар по Україні. Отже, нашим політикам необхідно слідкувати, щоб нас не втягнули у воєнний конфлікт. Якби у даному випадку на місці Грузії була б Туреччина чи Сполучені Штати, то вони могли б завдати удар по Україні. Згадаймо той випадок, коли в Іраку розпочалась війна. У Туреччині є військово-повітряна база США, яку Америка хотіла використати, щоб вдарити по території Іраку. І незважаючи на те, що Туреччина є союзницею Сполучених Штатів, вона відмовила Америці у можливості використати їхню ж таки базу для нападу на Ірак. Так діє міжнародна практика, до якої і вдалась Україна, захищаючи власне суверенне право.
— Які висновки має зробити для себе Україна в умовах грузино-російського конфлікту?
— Уроки з цього мають бути дуже серйозні. Перше, що ми маємо зробити — консолідувати суспільство і владу. Ми бачимо, що в умовах кризи активізувалась п’ята колона в Україні. Ми чуємо заяви Симоненка і заяви депутатів севастопольської та інших рад. По-друге, тепер ми наочно бачимо, що Чорноморський флот дійсно становить загрозу для безпеки України. Тому що навіть коли він не застосовується проти України, він є підставою для втягання України у війни. Крім того, в разі вирішення застосувати грузинський сценарій у Криму, Чорноморський флот стане ударною силою. Третє — те, що ми повинні думати дуже серйозно про наші збройні сили, про реальні, а не уявні загрози. Біда в тому, що на збройні сили у нас дивляться як на майно, яке можна приватизувати. Ніхто всерйоз не замислюється, наскільки важливий цей державний інститут для захисту нашого суверенітету.
— Як може вплинути на надання ПДЧ Україні та Грузії цей воєнний конфлікт?
— Дії РФ, очевидно, пов’язані з відновленням великої Росії у межах радянського простору, тому Україні необхідно захистити себе через включення до системи колективної безпеки. Зрозуміло, що якби Грузія була на даний момент членом НАТО, то події розгорталися б зовсім по-іншому. Тепер для Грузії ця ситуація віддаляє перспективу членства у Північно-Атлантичному альянсі. Але для України це може бути виграшним моментом. Адже Росія тепер відкрито продемонструвала свої реальні наміри. Я думаю, це гарний наочний урок для Німеччини та Франції про те, яку реальну загрозу становить РФ.