Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Про Президента – або добре, або – нічого

11 серпня, 1999 - 00:00

Мало яка газета Миколаївської області, випуск новин на
ТБ або радіо обходиться без згадки про Л. Кучму. У різних контекстах: чи
то його чергові діяння на посаді голови держави, чи то іміджеві матеріали.
Ледь не обов'язковими стали посилання на Президента у публікаціях про голів
колгоспів, директорів підприємств, керівників місцевих органів влади. Наче
ненавмисно, між іншим, але герой публікації обов'язково мусить сказати
про «видатну» роль Л. Кучми у реформуванні економіки (турботі про галузь,
підтримку вітчизняного товаровиробника тощо). Для журналістів подібна згадка
є своєрідною гарантією того, що матеріал побачить світ, а для героя публікації
— це зайва «галочка» на доказ своєї лояльності. Проте героїв публікацій
багато, а Л. Кучма — один. І, схоже, для ЗМІ, які слабують на кризу жанру
в створенні «єдиного та неповторного» образу, почав виходити інформаційний
випуск «Регіони України напередодні виборів».

Випуски, виконані у вигляді збірок інформагенцій, щодня,
крім неділі, розповсюджуються штабом Л. Кучми серед підконтрольних ЗМІ.
Кожному з кандидатів на посаду президента України у них присвячено від
одного до кількох інформаційних повідомлень. Причому тільки Л. Кучма у
цих випусках виглядає героєм, усі інші кандидати — бридкі, мерзенні, противні,
нещирі й взагалі — зарозумілі. У стилі доносів у випусках видається інформація
про кандидатів: хто де був, про що розмовляв, на чому приїхав, хто супроводив,
що з цього приводу говорять у транспорті, хто яким популізмом займається...
І тільки Леонід Данилович, ну, й іноді Валерій Павлович, якщо вірити випускам,
— повністю в білому, істинно та щиро ратують за країну загалом і народ
зокрема. Всю цю «лабуду» вже почали періодично видавати в ефір деякі миколаївські
електронні ЗМІ.

Подібний випуск кореспонденту «Дня» передали в одній із
миколаївських редакцій. Окрім назви — «Регіони України напередодні виборів»
— у ньому не міститься ані вихідних даних, ані прізвищ редакторів, ані
адреси чи телефону. Зате є виділена чорним шрифтом ремарка: «Увага: точне
відтворення тексту не рекомендується. Інтерпретація поданих нижче повідомлень
повинна здійснюватися координаторами ЗМІ (координаторами від штабу Л. Кучми.
Д.К. ).

Якщо підконтрольні ЗМІ почали покірливо й безкоштовно випускати
подібні випуски, то стосовно інших, очевидно, стала в пригоді гучна «аналітична
довідка» СБУ, що характеризує ситуацію в інформаційній сфері Миколаївської
області. Як відомо, у ній миколаївські ЗМІ поділено на тих, на кого «може
спиратися чинний Президент», і таких, чиє важке економічне становище «можуть
використати» інші кандидати. Як розповів кореспонденту «Дня» редактор однієї
з газет, зарахованих до «другої категорії», днями між його редакцією і
представниками передвиборного штабу Л. Кучми підписано угоду, згідно з
якою газета на платній основі зобов'язується публікувати надані матеріали,
такі, що формують позитивний імідж нинішнього Президента. Однією з умов
договору є те, що газета, зберігаючи за собою право друкувати матеріали
про інших кандидатів, утримається від публікації статей і висловлювань,
що показують Л. Кучму з негативного боку.

Миколаїв
Данило КЛЯХIН, «День»  Що ближче до виборів, то настирливіше миколаївські ЗМІ створюють Л. Кучмі імідж «живого трупа». Це в тому розумінні, що про чинного Президента — або добре, або — нічого. 
Газета: