Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Пробка» на дорозі чи в економіці?

9 липня, 2008 - 00:00
ФОТО ЮРІЯ ГАРКАВКA / «День»

Поки українська влада помпезно розмірковує над питаннями ефективної взаємодії держави з бізнесом, столиця вкотре опинилася у вирі незадоволення того ж самого бізнесу. Цього разу Київ — в облозі фур, на яких вітчизняні підприємці пишуть послання чиновникам: «Досить експериментів над українськими перевізниками!»...

Те, про що вітчизняні дальнобійники говорили останні декілька місяців, відбулося — учора близько 500—600 членів Асоціації міжнародних перевізників розпочали страйк. Обурені неналежним ставленням до своєї галузі з боку держави, підприємці пікетували Кабінет Міністрів України і Київську міську державну адміністрацію. І якщо Кабмін вдалося «взяти штурмом» без традиційних довготривалих акцій (урядовці пообіцяли виконати всі вимоги дальнобійників), то будівлю КМДА пікетувальникам довелося брати в тривалу «облогу»...

«Україна — транзитна держава, а не князівство Черновецького», «Досить експериментів над українськими перевізниками», «Заборона руху вантажівок — диверсія проти економіки України», «Спочатку місця для стоянки, а потім заборона руху» — з такими гаслами протестуючі висловлювали своє незадоволення проти славнозвісної заборони КМДА на в’їзд великовантажних автомобілів у Київ.

За словами представників асоціації, нинішня акція безстрокова. Тобто поки не буде вирішена головна і остання (за обіцянками урядовців) вимога страйкуючих, дальнобійники не розійдуться... Натомість, можливо, навіть підвезуть на Хрещатик і свої фури.

«Якщо доведеться, ночуватимемо, напевно, підженемо сюди автомобілі, щоб було де ночувати, — зазначив член страйкового комітету АсМАП Валерій Черненко: — У нас основні люди стоять на трасах сьогодні, ми плануємо, у разі продовження акції, перевезти сюди водіїв, які там, це буде близько п’яти тисяч осіб. Ну, і зараз їдуть ще з різних регіонів люди для того, щоб взяти участь у цій акції».

Чи виконає їхні вимоги та й чи вийде до них узагалі мер Києва Леонід Черновецький, протестуючі не впевнені. Хоча АсМАП і надіслала йому лист з проханням про зустріч. Проте, як зазначив президент Асоціації Леонід Костюченко, дальнобійники не мають наміру здаватися й якщо не вдасться вирішити всі проблеми в перший день, страйковий комітет увечері за підсумками акції визначиться зі своїми подальшими діями...

А поки дальнобійники очікують зустрітися віч-на- віч з мером або з кимсь із його заступників, Київ поступово береться в облогу фурами... За даними учасників акції, через те, що машини зупинені на підходах до Києва, утворилися затори на підходах до міста на Одеській трасі, Харківському шосе, Житомирській трасі, у бік Ірпеня тощо. При цьому, як зазначив Валерій Черненко, машини стоять в два ряди й не блокують руху, залишаючи одну смугу для проїзду. Поки що... За словами Костюченка, лише на початку акції при в’їзді в Київ брали участь близько тисячі вантажівок, далі ж під’їдуть іще.

Здавалося б, красномовний хід... Якщо чиновники не читають листів і не відповідають на телефонні дзвінки, то до їхніх кабінетів можна спробувати докричатися безпосередньо з вулиці. Тим більше якщо, власне, сама держава пропонує вітчизняному бізнесу: «Говоріть — і вас почують!».

Саме таким гаслом оперують наші державні керманичі, коли мова заходить про проблеми бізнесу. Але треба визнати, що ці благі наміри ще не є запорукою конструктивного діалогу. Це ми бачимо й на прикладі дальнобійників...

Адже зовсім недавно чергову спробу зробити стосунки між підприємцями та чиновниками лояльнішими робили в Українському домі на щорічному форумі «Бізнес і влада — партнери». На ньому лунала критика в бік недосконалої системи держконтролю, нагляду та технічного регулювання, непростих взаємин бізнесу та місцевих органів влади... Президент навіть доручив підготувати указ, за яким всі урядові постанови, які не відповідають чинному законодавству, скасують. Генеральній прокуратурі доручили перевірити, як працюють у регіонах дозвільні центри та чи дотримуються на місцях букви закону про держконтроль. Не менш «гарячі» теми озвучували підприємці: непрозорість у методиках розрахунків Національної комісії з регулювання електроенергетики, надмірна кількість податкових перевірок — це лише невелика частина сказаного... «День» же вирішив дізнатися, про що ще не встигли розповісти підприємці «високим» гостям форуму. Зокрема, що хвилює бізнес, якщо він щодня готовий іти пікетувати? Це пробка на дорозі чи в економіці?

КОМЕНТАРІ

Жанна ІВАНОВА, генеральний директор ПП «Юнітранс»:

— Все дуже мляво, без якогось руху. Великого азарту не було. Підприємців лише «погодували» балачками про світле майбутне, не давши реальних відповідей чи обіцянок. А якщо до вечора нічого не вирішиться, ми повеземо фури до КМДА, у нас уже виділена певна кількість автомобілів. Ми плануємо відстояти наші вимоги!

Ще вранці, о 9 годині нас зібрали біля Київської державної адміністрації. Коли ми туди під’їхали, там було лише декілька чоловік. Проте ми зателефонували до своїх колег і нам повідомили, що сюди прямує ціла колона від Кабінету Міністрів, тому що саме там ми повинні були всі зустрітися та провести мітинг. А також підкріпити всі свої попередні вимоги на попереджувальному страйку 6 травня, які ми висували до уряду та органів виконавчої влади. Спочатку пікетувався Кабмін, а о десятій годині почали пікетувати Київраду, саме туди й перемістилася колона пікетувальників. Адже наче пообіцяли, що всі висунуті вимоги будуть виконані, Кабінет Міністрів України планує збиратися, щоб розглянути наші вимоги. Хоча особисто мені здається, що цього не буде.

Організація страйку була не дуже гарна. Пікетувальники висловлювали незадоволення, бо практично не було нічого відомо про те, що діється. Я сумніваюся, що ці умови будуть виконані, тому що мало хто в цьому зацікавлений... Адже щоб домогтися виконання наших вимог, ми маємо бути до кінця принциповими і не відступатися. Бо є дуже багато комерційних структур, які незацікавлені в виконані цих умов, адже мають зиск з цього...

Стосовно ж страйку, то були й провокації: коли ми прийшли, чомусь з’явилися якісь пікетувальники з червоними прапорами, хоча ми всі були з біло-синіми.

Невідомо, чого вони теж пікетували. Але негативу для бізнесу з боку чиновників вистачає, тож, мабуть, щоб пострайкувати, скоро вже треба буде ставати в чергу...

Валерій ЧЕРНЕНКО, голова Регіональної ради учасників АсМАП у Київській області, член страйкового комітету АсМАП:

— Сьогодні проводиться акція протесту під КМДА з вимогою скасувати незаконно видане нею розпорядження про обмеження проїзду вантажівок через місто Київ. Цим документом порушуються міжнародні угоди та міждержавні контракти! Відтак перевізники змушені перестоювати біля міста досить багато часу, який не входить до виробничих витрат часу. Крім того, у результаті таких дій перевізники несуть фінансові збитки... Ця ситуація — один із чинників, які негативно впливає на нашу галузь. Збитки за простій лише одного автомобіля за добу вимірюються 200 євро! Щоб дізнатися загальну суму збитків перевізників, варто хоча б порахувати, скільки їх щоденно простоює біля Києва...

ДО РЕЧІ: Дальнобійники не виключають можливості блокування підходів до Києва, у випадку, якщо Кабінет Міністрів завтра на своєму засіданні не виконає обіцянку розглянути й ухвалити рішення за вимогами перевізників.

Хоча, як зазначив голова страйкового комітету АсМАП Сергій Чалий, що немає підстав говорити про гарантію блокування, оскільки уряд пішов назустріч. «Немає підстав напружувати зараз обстановку. Так, може, в чомусь уряд не зможе нам піти назустріч, але заслуговує поваги вже той факт, що люди пішли на контакт, вони нас слухають», — зазначив він. При цьому представник АсМАП не виключає, що завтра страйкуючі під стінами КМДА перевізники підуть під стіни Кабміну, проте не бастувати, а для «підтримки уряду в ухваленні позитивних для перевізників рішень».

А от Київський міський голова Леонід Черновецький заявив, що «не дозволить автоперевізникам використовувати методи шантажу та тиску, спрямовані проти інтересів і здоров’я мільйонів киян». Мер столиці зазначив, що в ході впровадження обмеження проїзду транзитних великовантажних автомобілів, столична влада вжила заходів у межах своєї компетенції і виключно в рамках закону...

Наталія БІЛОУСОВА, Олексій САВИЦЬКИЙ, «День»
Газета: