На тлі газових складнощів, пов’язаних із тим, що Україна практично не може розраховувати на туркменський ринок газу і тепер повністю залежить від настроїв Росії та благодіяння «РосУкрЕнерго», ситуація навколо нафти дещо «потепліла». Можна сказати, що в кінці «труби» українського нафтотранспортного проекту «Одеса — Броди» зажеврів промінь надії. У понеділок увечері, після переговорів з українським урядом, про це розповіли журналістам представник Єврокомісії Фаозі Бенсарса та голова правління ВАТ «Укртранснафта» Олександр Тодійчук.
Щоправда, цього разу головним месиджем для журналістів від Бенсарси — одного з ветеранів руху за створення й аверсне використання нафтопроводу Одеса — Броди — було виконання меморандуму з українським урядом про співпрацю в енергетичному секторі, і зокрема про створення в Україні системи прикордонних (на всіх кордонах), а також внутрішніх газо- і нафтовимірювальних станцій, побудованих за стандартами Євросоюзу та призначених для контролю об’ємів палива, що входить, що виходить і що використовується в Україні. За словами представника Єврокомісії, система буде спрямована на створення прозорості в системі українських газо- і нафтопроводів, покращання обліку та використання нафти й газу, а також, звісно, на енергозбереження. Як зазначив Бенсарса, згідно з прогнозами фахівців, споживання енергоносіїв в Україні можна скоротити на 40%. Кредит для цього (приблизно $250 млн.) виділять Україні Європейський банк реконструкції і розвитку та Європейський інвестиційний банк. Європейці допоможуть Україні створити стратегічні запаси нафти та впровадити стандарти її якості, а також у модернізації та будівництві нових нафтопереробних заводів. Український уряд, за словами Бенсарси, погодився співпрацювати з тим, щоб прийняти відповідні європейські правила. «Коли прозорість в українському енергетичному секторі буде гарантована, — сказав Бенсарса, — можна буде поступово інтегрувати енергетичний сектор України в енергосистему Євросоюзу. Це найкращий спосіб для ЄС гарантувати Україні безпеку поставок енергоносіїв». Як зазначив при цьому Тодійчук, такі станції покладуть край усіляким спекуляціям... «Це буде інформація, на яку не можна буде не зважати», — зазначив голова «Укртранснафти».
«А коли Україна прийме європейські стандарти якості нафти, — наголосив Бенсарса, — то (для того, щоб їх виконувати. — Авт. ) їй знадобиться легка нафта Каспійського регіону». Саме таким чином представник Єврокомісії зробив плавний перехід до теми, пов’язаної для українців з ущемленим національним почуттям — проектом «Одеса — Броди», що використовується нині всупереч задуму та неефективно (замість обіцяних 9 млн. тонн нинішні оператори прокачують набагато менше — за 6 місяців цього року всього 1,8 млн.). На зустрічах у Києві було підтверджено, що бізнес-план нафтопроводу був прийнятий урядами України, Польщі, Чехії та Словаччини, а уряди країн, де видобувають каспійську нафту — Казахстан й Азербайджан, — теж підтвердили свою участь у цьому проекті. Зараз, за словами Бенсарси, завершується робота над міждержавною угодою з цього питання, що має бути готова до вересня. «Буде створений відповідний консорціум і почнеться фінансування», — сказав Бенсарса. «Ми вже презентували відповідний проект в Алмати й у Баку, — підтвердив Тодійчук і продовжив: — Зараз наші консультанти працюють із майбутніми споживачами каспійської нафти в Польщі».
Тодійчук пояснив певне уповільнення робіт у напрямі запуску нафтопроводу Одеса — Броди в аверсному режимі виборами в Польщі, Словаччині й Україні, але наголосив, що проект «Одеса — Броди — Плоцьк» прописаний навіть у коаліційній угоді демократичних сил в Україні. «Це сигнал для наших зовнішніх партнерів, що з нашої сторони тут також не буде якихось змін», — роз’яснив Тодійчук. «Проект рухається непогано, — запевнив він і додав: — Ми чули чимало компліментів iз цього приводу, коли були в Баку». Більш того, він розповів, що як своєрідна «коза» для створення угоди по консорціуму Одеса — Броди — Плоцьк прийнята документація успішного консорціуму, що побудував нафтопровід Баку — Тбілісі — Джейхан. Зараз її розсилають потенційним учасникам...
Щоправда, Тодійчук ухилився від відповіді на запитання «Дня» про те, як Україна «розходитиметься» з нинішнім російським оператором нафтопроводу Одеса — Броди компанією ТНК-ВР. Але інформагентства тут же роз’яснили це питання: банк Merrill Lynch надав «Укртранснафті» $120 млн. кредиту для дострокового погашення боргу перед ТНК-ВР за технологічну нафту для заповнення нафтопроводу. Словом, можна сподіватися, що під історією з реверсом скоро буде підведена риска й український нафтопровід почне працювати на європейську енергобезпеку.