Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Роздвоєння

Більшість — за вступ до ЄС. Рейтинг комуністів зріс
3 липня, 2003 - 00:00

Незважаючи на розпал літа і пляжний настрій співгромадян, соціологи продовжують вивчати громадську думку і ставити населенню аж ніяк не літні, серйозні запитання. Наприклад, чи потрібно Україні створювати спільну з Росією, Білоруссю та Казахстаном зону вільної торгівлі? За даними опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології з 6 по 15 червня (опитали 2062 респонденти у віці від 16 років), 76% опитаних вважають доцільним створення такої зони. Найбільше прихильників цього кроку, про який часто говорять керівники держави, серед респондентів у віці від 45 до 60 років, а також серед жителів Південного і Східного регіонів країни.

Про дещо інший напрям зовнішньополітичних прагнень населення України свідчать дані соціологічного опитування, проведеного Українським центром економічних і політичних досліджень (УЦЕПД) імені Олександра Разумкова 1—8 червня (опитали 2011 респондентів старших за 18 років). Більшість (64,8%), згідно з результатами дослідження, вважає, що Україні потрібно вступити до Європейського Союзу.

Слід відзначити, що подібна двоїстість, а іноді й троїстість властива громадській думці і щодо інших сфер нашого життя і пояснюється поки що певною розгубленістю респондентів.

Про те, що наші громадяни цього літа стурбовані не тільки пошуком у буквальному значенні місця під сонцем, свідчать також коливання електоральних переваг українців у відповіді на традиційне запитання КМІС: «Якби президентські вибори відбувалися найближчої неділі, і в бюлетені для голосування були такі кандидати, то що б ви зробили?». Цього разу минулий місяць приніс додаткові очки ймовірному кандидату від Комуністичної партії України Петру Симоненку. На думку завідувача відділу політичного аналізу КМІС Михайла Міщенка, підвищення рейтингу лівого політика (з 10,4% до 13,6% опитаних) пов’язане з червневим ажіотажем на ринку круп’яних і борошняних виробів. Ця гіпотеза, вважає соціолог, підтверджується тим, що традиційно електорат Симоненка становлять люди із невисоким рівнем добробуту — більшості з них «не вистачає грошей навіть на їжу». Саме у цій категорії населення і відбулося зростання кількості потенційних виборців кандидата від комуністів — з 14% до 20%. На 3% також підвищилася готовність голосувати за П. Симоненка серед громадян, яким «грошей на їжу вистачає, але купувати одяг чи взуття вже складно». Соціологи поки що не прогнозують, чи і надалі підвищуватиметься рейтинг представника лівих сил, проте радять владі потурбуватися, щоб подібних стрибків цін, насамперед на продукти, а також інших ексцесів, здатних похитнути і без того хитке матеріальне благополуччя більшості українських громадян, до виборів не було.

Наталія ТРОФІМОВА, «День»
Газета: