Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

"ЩО В ІМЕНІ ТОБІ МОЄМУ?.."

11 липня, 1997 - 00:00

Як назвати новонародженого? Це питання зазвичай вирішують з усією серйозністю на сімейній раді: вважається, що ім'я впливає на долю. Не знаю, як для людей, а для автомобілів це твердження справедливе на сто відсотків. Ринковий успіх нової моделі багато в чому залежить від її назви.

Коли у 70-ті роки компанія "Форд" проектувала свій найменший автомобіль, вигадати йому назву доручили спеціально створеній групі маркетологів. Розглянувши сотні пропозицій, вона залишила варіанти "Поні", "Браво" та "Фієста". Перший з них незабаром відпав: виявилося, що цю назву вже "застовпила" фірма "Хьонде" (Hyundai). Після цього експерти відхилили "Браво", вирішивши, що іспанською чи італійською це звучить добре, а по-англійськи - не дуже. Залишилася "Фієста" - й раптом хтось згадав, що в минулому так називалася одна з моделей фірми "Олдсмобіль", що входила до складу корпорації "Дженерал Моторс".

І тоді сам Генрі Форд Другий зателефонував до шефа "Джи Ем" Томаса Мерфі. "Хочете назвати свою нову модель "Фієста"? - запитав той. - О'кей, я не заперечую"... Маркетологи вважають, що успіх "Фієсти" (вона користується попитом понад двадцять років) по части обумовлений її вдалою назвою. Не покладаючись на людську фантазію, більшість фірм залучають на допомогу комп'ютер. Йому задають певні вимоги: наприклад, назва повинна складатися з двох або трьох складів, кінчатися на "а" та мати букву "р". А потім із сотень або навіть тисяч виданих варіантів експерти обирають найкращий.

До речі, умови, що задаються комп'ютеру, визначають та забезпечують єдиний фірмовий стиль назв. Він добре простежується, скажімо, у модельному ряді "Опеля": "Калібра", "Астра", "Вектра", "Корса", "Тигра", "Сінтра"... Стверджують навіть, що готовність "Опеля" (дочірньої фірми "Дженерал Моторс") модернізувати запорізький автомобіль пояснюється ще й тим, що назва "Таврія" (Tavria) ідеально вписується у наведений вище ряд...

Частина фірм принципово дотримуються цифрових, літерних або літеро-цифрових позначень. Така традиція "Мерседес-Бенца", БМВ, "Порше", "Пежо", "Мазди" та деяких інших. У цьому є певні переваги: можна, наприклад, закодувати у позначенні моделі деякі відомості про неї (наприклад, літраж двигуна). Але, на думку маркетологів, в очах більшості споживачів автомобіль не просто промисловий виріб, а жива істота, щось споріднене з собакою, і, тому, йому потрібне ім'я. Зрозумівши це, відмовилися від кодових назв "Форд", "Рено", "Сітроєн".

Іноді вдале ім'я виникає випадково. Такий щасливий випадок стався з найрозкішнішим автомобілем "Тойоти", що створювався з розрахунку на багатих американських покупців. Керівництво компанії підкреслювало, що ця модель повинна беззаперечно відповідати законодавству США в частині екологічних та технічних вимог, тому проектувальники присвоїли їй ще на стадії розробки робоче ім'я "Lex U.S." ("lex" латиною - "закон"). Це ім'я - "Лексус" - за нею так і залишилося...

Леонід САПОЖНИКОВ
Газета: