Хронічні неплатежі, переважне використання бартерних, залікових і вексельних схем розрахунків позбавили залізничне господарство України обігових коштів, перетворили цю потенційну прибуткову галузь на одного з найбільших боржників Держбюджету. Про це йшлося на засіданні Ради національної безпеки і оборони України, що відбулося вчора під головуванням Президента. Розглянуто стан залізничного транспорту та заходи щодо його ефективного функціонування.
Залізничний транспорт значною мірою забезпечує цілісність усього територіального простору країни. Більше того, Україна розміщена на перехресті Європи і могла б стати її транспортною «розв’язкою», де перетинаються потоки вантажів і пасажирів з Заходу і Сходу, Півдня і Півночі. Це гарантувало б нашій країні істотні валютні надходження. Адже національна залізниця має бути невід’ємною частиною міжнародних транспортних потоків і не допускати, щоб вони обминали Україну.
На засіданні РНБО відзначалося, що стан української залізниці такий, що навіть помірне зростання вітчизняного виробництва може призвести до масштабних збоїв у перевезеннях. Незадовільний фінансовий стан залізничного транспорту, прогресуючий фізичний знос його інфраструктури і технічних засобів, а також зловживання та безгосподарність загрожують безпеці людей і нормальному функціонуванню цієї важливої галузі.
Фахівці РНБО вважають, що річні рентні доходи «Укрзалізниці» від транзиту могли б перевищувати $500 млн. Однак для цього потрібні інвестиції в оновлення інфраструктури, рухомого складу тощо. Та на кінець 1999 року їх розмір ледь сягнув $300 тисяч. Непривабливість для іноземного інвестора значною мірою пояснюється фінансовою ситуацією, що склалася в галузі. Як вказувалося у матеріалах засідання, тут панує «махрова платіжна недисциплінованість», що закриває можливості для масштабного фінансового маневру, погіршує загальний економічний стан. Проблема дисципліни виконання є однією з нагальних навіть для такої високої ланки управління, як керівник дороги. На засiданнi РНБО робилися висновки про те, що це свідчить про елементи управлінської анархії, через які в галузі вже не спрацьовують ні наявне законодавче поле, ні управлінські рішення уряду.
За інформацією правоохоронних органів, третина реального обороту коштів «Укрзалізниці» проходить через «кишенькові» фірми по алгоритму «взаємозаліки через бартер-дисконт- відкат». Таким чином, тіньова економіка запанувала й у цій повністю державній галузі, додаючи до недоліків у її роботі ще й кримінальні чинники. Так, «Укрзалізниця» необгрунтовано встановлює різні коефіцієнти знижок на тарифи. Інколи розмір тарифу дорівнює або є нижчим за собівартість перевезення. Для транзитних вантажів нерідко встановлюються такі ж тарифи, що діють у межах України.
Як наслідок торік на залізницях України отримано «живими» грошима за внутрішні вантажні перевезення лише 22,5% від вартості цих послуг, а з врахуванням транзиту — 34,4%. У той же час в Росії цей показник становить 76%, у Білорусі — 94%, а у Латвії — 100%.
Тільки в 1999 році правоохоронними органами викрито на залізницях України понад 4 тисячі злочинів, в тому числі 1334 тяжкі.
Внаслідок невиваженої тарифної політики втрачаються традиційні транзитні перевезення. До того ж «Укрзалізниця» добровільно передає роботи з обслуговування транзитних та експортно-імпортних вантажів, які виконувалися на транспортних вузлах Закарпаття, фірмам, що розташовані на території Угорщини.
Значної шкоди завдають транспортникам пільги, які вони змушені безкоштовно надавати значній кількості пасажирів без компенсації від центрального та місцевих бюджетів.
Рада національної безпеки та оборони вважає необхідним впорядкувати пільги, що надаються пасажирам. Крім того, визнано необхідним зробити прозорою, зрозумілою та логічною тарифну політику щодо пасажирських та вантажних перевезень залізницею. Це допоможе ліквідувати наявні сьогодні зловживання. Буде запроваджено ліцензування транспортно- експедиційної діяльності, що дозволить позбутися тіньових та кримінальних структур, які ведуть «рейкову» війну проти держави. Особливий наголос робиться на облаштуванні міжнародних транспортних коридорів та заходах, що підвищують привабливість транзиту через Україну, сприятимуть кращій координації транспорту, портів і митниці України, поширенню контейнерних перевезень. У зв’язку з пожвавленням економіки залізниці потрібно вишукувати інвесторів, тільки з допомогою яких можливе технічне переозброєння галузі. Для цього вважається можливим приступити до приватизації окремих ділянок залізниці, у яких найбільший знос колій та інших технічних засобів. Має отримати підтримку також транспортне машинобудування. Найважливіше завдання, що стоятиме перед українською залізницею — позбутися сурогатних платежів за її послуги, добитися ліквідації кредиторської заборгованості, яка досягла майже мільярда гривень, запровадити прозору систему закупівлі (на тендерній основі) усіх необхідних їй матеріалів та технічних засобів, у чому сьогодні існують величезні зловживання.
Джерело, близьке до РНБО, повідомило «Дню» і про можливі кадрові висновки щодо керівництва «Укрзалізниці», які зробить найближчим часом Президент.