Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Свіжий «вихлоп»,

або Казна важливіша за виробника
5 квітня, 2000 - 00:00

Днями Кабінетом Міністрів України прийнято постанову, за якою збільшено до восьми років граничний вік ввезених в Україну транспортних засобів, а також скасовано мінімальні митні вартості на автомобілі, якi застосовуються при їх митному оформленні. До виходу цієї постанови мінімальна митна вартість складала не менше ніж 5 тисяч доларів, а граничний вік ввезених в Україну автомобілів — не більше ніж п’ять років. Тепер мінімальна ввізна ціна буде коливатися від 2,7 тисяч доларів до 4,5 тисяч доларів. Раніше діючий режим, за інформацією Держмитслужби, спричинив до зростання кількості автомобілів, які було ввезено за так званими «тимчасовими схемами» — під зобов’язання про зворотнє вивезення й без сплати бюджетних платежів. Якщо 1999 року у такий спосіб було ввезено 99,8 тисяч авто, то протягом січня-лютого 2000 року — 7772 машини. Митники вважають, що ця постанова призведе до збільшення ввезення автомобілів саме для постійного користування та збільшить надходження до бюджету. Крім того, послідовне скасування мінімальних митних вартостей товарів відповідає міжнародним зобов’язанням України перед Європейським Союзом та сприятиме вступу Україні до Світової організації торгівлі.

Євген КОСАЧОВ, керівник прес- центру СП «АвтоЗАЗ-DAEWOO» (керівництво компанії, з його слів, відвідало вчора Київ, намагаючись знайти «розумне і прийнятне рішення») висловив «Дню» позицію українського виробника:

«Цілком зрозуміле бажання України і нашого уряду в перспективі стати членом європейського співтовариства. І не секрет, що таке рішення прийнято під тиском вимог ЄС. Маємо визнати, що наше законодавство, яке регламентує ці питання, певна річ, не є досконалим. Проте навіть у такому вигляді, воно, хай не повністю і не так, як потрібно, але захищало вітчизняний ринок, про що свідчить поява ньому нашої продукції.

На засіданні підкомісії, яка приймала це рішення, наведено такий факт: як наслідок пільг, які надано законом СП «АвтоЗАЗ-DAEWOO», скорочено імпорт автомобілів в Україну. Що й стало одним з мотивів прийняття відомого рішення. Проте це не зовсім так. На наш ринок надходження автомобілів не поменшало. 1999 року засвідчено хоч і невелике, проте зростання продажу нових автомобілів на українському ринку. Їх продано близько 80 тисяч. Зате понад 300 тисяч — це автомобілі, які потрапляли в Україну всіми правдами й неправдами. Це вкотре доводить, що наше законодавство геть не захищає вітчизняний ринок. Перед тим, як скасовувати законодавчий акт, нехай не досконалий, а все-таки чинний, потрібно передбачити прийняття інших нормативних актів. Які, з одного боку, відповідали б вимогам Європейського Союзу, а, з іншого — залишали б можливість для розвитку власного виробництва і не розвалювали остаточно наш і так слабкий ринок. Причому «не треба винаходити велосипед». Ціла низка країн по сусідству з нами — готовий приклад. Так, в Польщі немає поняття мінімальної митної вартості, зате є продумана система податків на імпорт автомобілів, яка не допускає засилля на польському ринку імпортних автомобілів. В результаті у них у 1999 році продано 640 тис. нових автомобілів, з них 200 тис. виготовлено на СП, де також задіяно корпорацію DAEWOO. У Польщі розуміють, що потрібно ввозити не готову техніку, а вкладати гроші у власне виробництво.

До того ж постанова про обмеження віку автомобілів, які ввозять в Україну, була однією з умов створення СП «АвтоЗАЗ-DAEWOO». Прийняття в односторонньому порядку рішення про скасування такого положення, в принципі, дає нашому інвесторові карт-бланш: або зажадати повернення йому $300 млн., вкладених у нашу економіку, і «грюкнути дверми», або звернутися до суду з вимогою виплатити неустойку на недоотриманий прибуток і відшкодувати моральні збитки (а це вже може бути на рівні мільярдів). Поки що інвестори вірять, що буде знайдено розумне і прийнятне рішення.

Якщо ж це не станеться, то наслідки і для нас, і для всіх легальних імпортерів автомобілів відомі — впадуть обсяги продажу. Важко витримувати конкуренцію з дешевим, гарним зовні, але все-таки «утилем», що надходить до нас із Заходу. Між іншим, ті ж таки країни ЄС відгороджуються бар’єром від уживаних автомобілів, коли обов’язком виробників є утилізація автомобілів, старіших за 5 років. А ми добровільно перетворюємо Україну на європейський автосмітник».

Постанову, з погляду продавців автомобілів, які працюють на вторинному ринку, прокоментував «Дню» директор Київського міського авторинку «Центральний» Олександр БУЧЕР .

— Як може позначитися на кількості автомобілів, що продаються, постанова Кабінету Міністрів про дозвіл ввезення автомобілів, старіших за п’ять років?

— У принципі, існуючий сезонний попит на автомобілі залишиться постійним. Він визначається наявністю в населення грошей, а не тим, як і які автомобілі ввозяться. Звичайно, певною мірою кількість проданих автомобілів збільшиться, але трохи.

— А як це позначиться на цінах?

— Те ж саме стосується і цін. Однозначно, ціни знизяться, але знову ж таки не набагато. В основному зниження цін позначиться на надходженнях до бюджету: на мій погляд, вони мають зрости за рахунок збільшення кількості проданих автомобілів.

Крім того, постанова, насамперед, позначиться на оновленні парку машин, виставлених на продаж, — вибір буде більшим, і зросте надходження «свіжих» автомобілів. Це, безумовно, позитив для покупців, оскільки зрозуміло, що автомобілі, ті, які приходять з-за кордону, були в кращому стані, ніж ті, які «бігали» в нас. Нині, в основному, склалася така тенденція, що машини, які мають пробіг в Україні, просто перепродуються. Надходження з-за кордону скоротилося відсотків на 30. Виходить просто замкнене коло, в якому постійно перепродуються одні і ті ж автомобілі. Природно, покупців це не влаштовує. Що ж до цін, то на ті автомобілі, які перепродуються в Україні, звичайно, вони знизяться.

— Чи купуватимуть більше нові автомобілі вітчизняного виробництва? Чи ж будуть віддавати перевагу іномаркам, які були у вжитку?

— Адміністративно ніяк не вплинеш на бажання людини купити машину. А наші громадяни, як правило, не мають у своєму розпорядженні суму грошей для того, щоб погодитися на «DAEWOO». Річ у тім, що градація популярності машин уже давно відбулася, — ті люди, які віддають перевагу «АвтоЗАЗ-DAEWOO» і можуть «витягнути» ці автомобілі, маючи гроші, їх купуватимуть. Вторинного ж ринку машин «АвтоЗАЗ-DAEWOO» немає, оскільки машини цієї марки, які були в експлуатації, фактично не підлягають перепродажу.

— Чи вигідна ця постанова покупцям і чи пожвавиться ринок найближчим часом?

— Думаю, тижнів зо два після прийняття постанови буде відносне «затишшя». Це зумовлено тим, що і покупці, і продавці очікуватимуть. Покупці — нових автомобілів, щоб подивитися, як постанова відіб’ється на асортименті. Однак уже зараз однозначно можна сказати, що вторинний ринок від цієї постанови виграє. Відповідно виграє і покупець: на ту суму, яку він має у своєму розпорядженні, можна буде купити іномарку, яка краще підготовлена і менше використовувалася в наших умовах.

За словами одного з нечисленних покупців, також добре поінформованого про постанову Кабінету Міністрів, з яким кореспонденту «Дня» вдалося поговорити, йому абсолютно все одно, які постанови приймаються. Для нього головне — мати право вибору. Із цього погляду, він, безумовно, схвалив постанову і сказав, що якщо внаслідок її прийняття збільшиться асортимент, то це добре. Скільки ж років машині, нікого не має цікавити, крім нього самого, — якщо людині захотілося купити машину десятирічної давності, то чому б і ні. Зрештою, демократія — це ж і право вільного вибору. Навіть під час купівлі автомобіля.

Юлія ШАЙДА, «День», Михайло ЗУБАР
Газета: