Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Свободи не буває багато

Буває недорозвинута демократія
27 квітня, 2000 - 00:00

Тенденція останнього часу до централізації влади на
пострадянському просторі змусила пригадати назавжди, здавалося б, зниклі
поняття «тоталітаризм», «сильна рука». Вибори в Росії оголили бажання громадян
підкориться волі жорсткого лідера, віддаливши тим самим себе від дезорієнтаційного
виру багатопартійності, політичних непорозумінь, міжкланових і міжвладних
конфліктів. У той же час минулий український референдум показав масову
прихильність до єдиновладдя. Що насправді стоїть за спалахом пристрасті
колишніх громадян «великого і могутнього» до централізації влади в одних
руках — у бліц-інтерв’ю з нашими експертами.

Сергій ТЕЛЕШУН, політолог:

— Я б не став проводити пряму аналогію України з Росією
в цьому сенсі. Я впевнений, що свободи забагато не буває. Як не буває і
забагато демократії. Але коли реформи підміняють гучними фразами і скидають
свою професійну невправність на народ, опонентів, ворожі сили, з’являється
ілюзія неспроможності демократії реалізуватися в тій чи іншій державі.

Відверто кажучи, я не вважаю, що в Росії втомилися від
демократії. В Росії втомилися від відсутності динамічних результатів. А
так чи інакше на пострадянському просторі динамічні результати пов’язують
з людьми, які мають сильні риси характеру, або ілюзію сильних рис, або
легенду чи міф про них, і можуть реалізувати демократію в євразійському
розумінні цього слова. Одним із найбільш динамічних президентів, до речі,
називають Франкліна Рузвельта, який не міг рухатися, але він був динамічний
у прийнятті політичних рішень і в отриманих результатах. Від президента
Путіна росіяни очікують не лише рішучих дій, а ще й результатів. Відсутність
в Росії не тільки звичайної економічної стабільності, яка характерна для
країн пострадянського періоду, але й особистої та державної безпеки, створила
у громадян ілюзію, що одна сильна персона біля керма вирішить всі питання.
Це називається «царистські ілюзії», тобто ілюзії про доброго царя.

Але проблема полягає не в лідерові держави, і навіть не
в олігархах. До речі, є певний позитив в тому, що олігархи сьогодні, як
в Україні, так і в Росії достатньо легалізовані. Ми в більшості своїй знаємо
їх політичні, економічні, інформаційні можливості і деякою мірою можемо
відслідковувати їх поведінку. Але є ще бюрократично-кланова система, тобто
чиновник, який виконує і трактує біля монаршого вуха свою позицію. Традиційний
підкилимовий чиновник ніколи не хоче легалізувати свою позицію. Він характерний
для «сильної руки» автократичного стилю, тоді коли все вирішується за спиною.
Як у Райкіна: «Хлопці, хто шив костюм?» — «Ми».

Те, що народ ніби-то не хоче демократії — ілюзія. Громадянам
здається, що демократія не працює. Тому що і вибори, і референдуми не є
самі собою кінцевою метою демократії. Опитування, референдуми, плебісцити,
вибори — це механізми волевиявлення з метою реорганізації суспільного життя
тієї чи іншої держави. І якщо ці механізми не дають результатів (я маю
на увазі не підсумковий виступ глави центрвиборчкому, і не ряд нових законопроектів),
то громадянин розчаровується не тільки в механізмах демократії, а взагалі,
у всій сурогатній демократії. Демократія — це якщо громадяни можуть бачити
все, що відбувається у вищих органах влади, брати участь у прийнятті рішень,
контролювати їх виконання, висловлювати свою позицію і відчувати від цього
результат.

— Якою мірою загрожує демократії існуюча зараз в пострадянських
країнах тенденція до формування моделі управління «без противаг» до сильної
президентської влади?

— Сильна президентська влада — це не так погано. Проблема
не в президентові. Як говорив Ден Сяо Пін: «Все одно, якого кольору кішка.
Головне, щоб вона мишей ловила». Головне, щоб ми мали результат, а не процес
творення. І якщо це президентська влада, і вона сформує не тільки атрибутику
держави, не тільки державу, але й стабільну соціально-економічну і політичну
системи, соціальну державу, тоді, я впевнений, ще на тисячі референдумів
народ підтримає президентську форму правління.

Інше питання, що народ не має досвіду ні президентської
форми правління, ні парламентської. А те, що відбувається конкуренція між
Президентом і виконавчою владою з iншого боку, і законодавчою владою з
iншого боку — це закономірне явище, тендер політичних ідей і технологій.
Хто краще запропонує, хто краще спрацює, за того народ і проголосує. Це
політичний ринок, коли вибирають краще і динамічніше. На моє переконання,
в кризових ситуаціях краще спрацьовує механізм президентської моделі.

Крім того, проблема в тому, що не сформувався, як у Росії,
так і в Україні, стабільний політичний істеблішмент, який би чітко вирішив,
куди буде рухатися країна, узгодив би свої економічні і політичні інтереси.
Це так чи інакше призводить до дестабілізації в державі. В Росії, враховуючи
чеченську, фінансово-економічну і політичну кризи, прийшли до висновку,
що той істеблішмент, що існував, не виконав свою функцію. Коли істеблішмент
сформується, тоді не буде виникати необхідності сильної руки заради сильної
руки, а буде виникати прагнення до демократії, до повної легалізації, визначення
правил гри всім суспільством.

Євген ГОЛОВАХА , доктор філософських наук, головний
науковий співробітник Інституту соціології НАН України.

— Схоже, в Росії намітилася тенденція «втоми від свободи».
Люди, як свідчать опитування, хочуть сильного лідера, а олігархи, здається,
втомилися від гри без правил і прагнуть мати над собою якогось «третейського
суддю». Чи можна в цьому сенсі провести аналогію Росії з Україною?

— Мені здається, йдеться не стільки про втому від свободи.
Аналогічній події в Європі в середині століття дав визначення Ерік Фромм,
котрий назвав свою книгу «Втеча від свободи» і котрий вважав, що саме тягар
свободи настільки тисне на індивіда, що він тягнеться до сильної руки й
сильної влади. Я думаю, що ця втома в даному випадку пов’язана з тим, що
свобода перейшла у свою крайність — якусь уседозволеність, безнормовість.
Саме в такій атмосфері, яку соціологи називають «атмосферою аномії», якраз
і характерне прагнення людей до централізації влади в надії на те, що вона
зуміє встановити певні норми і правила. Це, до речі, не суперечить самій
природі соціального устрою. Відомо, що коли в стабільних умовах у будь-якому
трудовому чи працюючому колективі демократичний стиль управління дає більш
успішний результат, ніж авторитарний, то в екстремальній ситуації успіх
частіше приносить єдиноначальність, концентрація влади в одних руках.

Усі дослідження останніх років у соціологічному моніторингу
Інституту соціології показували, що люди хотіли б, щоб в Україні встановився
президентський тип правління. Не випадкові, отже, і результати референдуму.
Я думаю, що люди дуже погано усвідомлювали суть питань, винесених на голосування,
і їхній вплив на державне управління. Вони реагували, швидше, на можливість
зосередження влади в одних руках. Я не прибічник зосередження влади, де
зловживання можуть мати ще тяжчий характер, ніж за тієї ж відносної охлократії
та анархії, яку ми мали досі. Але, слід визнати, це багато в чому відповідає
масовим очікуванням в Україні.

Що ж до ступеня жорсткості зосередження влади, то, я думаю,
Україна тут має певні переваги порівняно з Росією. Тут не буде встановлено
такого жорсткого типу управління, який може бути встановлено в Росії. Це
пов’язано з тим, що Росія пережила не тільки економічну, але й політичну
анархію, і громадянські конфлікти. А саме громадянські війни, кровопролиття
сприяють встановленню найжорстокіших авторитарних режимів. Тож загроза
авторитаризму в Росії досі залишається актуальною. Тепер все залежатиме
від особистості самого російського президента, від шляхів, які він обиратиме.
А російське суспільство вже готове прийняти жорстку авторитарну владу.

В Україні, оскільки вона пережила лише економічну анархію,
навіть якщо і реалізується авторитарна модель влади, вона не матиме таких
жорстких форм. Хоча загальна тенденція для України буде такою ж, як і для
Росії. Це пов’язано з потребою виходу із соціальної аномії. Стан загальної
соціопатії, який супроводжує процеси різких соціальних трансформацій, не
може тривати нескінченно довго. Існує два виходи — або він виливається
в громадянський конфлікт, або — в централізацію чи авторитаризацію влади.
Якщо, звичайно, не вдається досягти серйозних успіхів у виведенні з такого
стану демократичним шляхом.

Я наведу дуже показові в цьому сенсі дані нашого щорічного
дослідження. Це запитання ми ставимо щороку, починаючи із 1994 року: «Чи
згодні ви з думкою, що кілька сильних керівників можуть зробити для нашої
країни більше, ніж усі закони й дискусії?». Це класичне запитання на авторитаризм.
1994 року тільки 40% були з цим твердженням згодні, зараз — вже близько
50%. І кількість тих, хто не згодний, також поступово зменшується. Тобто,
психологічна настанова на «російський» сценарій загалом зростає.

— Існує точка зору, що відносини між Україною та Росією
будуються на домовленостях «олігархів». З приходом до влади Путіна, схоже,
ситуація змінюється. Що тепер є визначальним чинником російсько- українських
відносин?

— Вплив олігархів — це досить туманна формула. Їхній вплив
здійснюється тільки за допомогою інтриг, спрямованих на верхні ешелони
влади. Рішення все одно приймають не олігархи. Інше питання, коли сили,
спонсорами яких вони є, перемагають у будь-якому разі. Та враховуючи, що
сьогодні в Росії з приходом Путіна намітилася жорстка централізація влади,
і що влада досить жорстко налаштована на обмеження впливу своїх власних
олігархів, звичайно, їхню роль буде певною мірою знижено.

Щодо відносин з Україною, то я вважаю, що такою ж мірою
це стосуватиметься і зовнішньої політики Росії. Якщо раніше економічні
інтереси окремих економічних кланів були визначальними у розв’язанні тих
чи інших питань, то тепер вони вирішуватимуться більш централізовано. Менше
буде джерел економічного впливу на нову російську владу, і рішення прийматимуться
цією владою більш цілеспрямовано, без урахування чиїхось конкретних інтересів.
Тобто, все залежатиме від того, які рішення буде вироблено Росією, а саме
вищою законодавчою владою (вже очевидно, що в Росії законодавча влада втратила
функцію опозиції щодо виконавчої). Якщо, скажімо, президент і його адміністрація
вважатимуть, що їм вигідно йти на якісь економічні поступки для України,
вони це робитимуть. А якщо вони вирішать, що для них це не вигідно, то,
незважаючи навіть на тиск колишніх впливових олігархів, проводитимуть свою
лінію.

Я думаю, що за цих умов знизиться можливість для маневру
України. І другий момент — якщо раніше Україна ще могла впливати на російську
президентську владу методами, пов’язаними з ностальгією за великою дружбою
народів, то нове покоління буде значно прагматичнішим. Принаймні, в Росії.

— Які наслідки може мати таке обмеження маневру для
України?

— Зараз важко передбачити, чим це все для України обернеться.
Очевидно лише те, що в Україні відбуватиметься такий же процес, як і в
Росії. Я вважаю, що перетворення законодавчої влади в декоративну (а референдум
дає такі можливості), з одного боку, може розв’язати руки виконавчій владі
у виконанні якихось економічних програм, забезпеченні реформ. Але це може
статися тільки в тому випадку, якщо влада дійсно має такі програми і є
воля їх виконувати. Якщо ж цього немає, і рада з народом мала на меті більш
вільну маніпуляцію владою, то це може привести до дуже сумних наслідків.
Тому що безконтрольна виконавча влада іноді дуже страшна. Історія ХХ століття
це показала.

Я б хотів застерегти від ейфорії з приводу результатів
референдуму. Річ у тім, що для виконавчої влади, яка опинилася в ситуації
провалу економіки, відсутність можливості розділити відповідальність із
законодавчою владою дуже небезпечна. Адже при всьому критичному ставленні
до президентської влади, до Верховної Ради ставлення було завжди набагато
гіршим. І досвід показує, що провали в економіці здебільшого приписувалися
недостатній активності й недостатній компетентності парламентаріїв. А у
випадку остаточного зосередження влади все це буде спрямовано на адресу
Президента.

Наталя ТРОФІМОВА, «День» Тенденція останнього часу до централізації влади на пострадянському просторі змусила пригадати назавжди, здавалося б, зниклі поняття «тоталітаризм», «сильна рука». Вибори в Росії оголили бажання громадян підкориться в
Газета: