Минулими вихідними в Тернополі пройшли нечисленні акції протесту проти рішення Верховної Ради скасувати дострокові вибори до Тернопільської облради. Віче провело лише обурене ВО «Свобода», на якому вирішили опротестовувати дії парламенту в суді, а також про свій позов до Тернопільської територіальної виборчої комісії повідомила «Пора». Ось, в принципі, й усі акції. Проте таке мовчання (відносне!) в тернопільському варіанті зовсім не означає згоду з рішеннями столичної влади. Як з’ясували кореспонденти «Дня», далеко не всі тернополяни погоджуються зі скасуванням виборів.
«Українські перемоги почнуться з Тернопілля», — впевнено виголошує лідер ВО «Свобода» Олег Тягнибок з біл-бордів у Тернополі. За соціологічними опитуваннями, саме цій партії надають превагу жителі Тернопільщини, на другому місці — раніше беззаперечний лідер в регіоні — БЮТ. За даними опитування 1230 осіб, яке провів наприкінці лютого в Тернополі Центр з інформаційних проблем територій НАН України, ВО «Свобода» підтримують 22,1%, БЮТ — 10,5% виборців. Трохи відстає від останнього блок УНП — 8,9%. Майже однакові шанси на підтримку в Народного союзу «Наша Україна» та партії «Єдиний центр» — відповідно 3,4% і 3,1%. На менш ніж один відсоток голосів може розраховувати Партія регіонів. (Можлива похибка 3% при 90% рівні довіри, за «Стьюдентом».) Хоча позиції змінюються, проте колись мажорної налаштованості на краще життя після виборів тепер у населення області, як, напевно, і всієї України, майже немає. Але вразило тернополян те, що Верховна Рада України за 12 днів до виборів скасувала своє ж рішення про позачергові вибори до Тернопільської облради — і тим самим порушила виборче право громадян.
Сім’я Гетьманів ще минулого тижня отримала запрошення на вибори до обласної ради. Батько багатодітної родини пан Дмитро каже, що хоча вже й не довіряє жодній політичній силі, але все ж бездіяльну обласну раду потрібно міняти. Може, тоді щось поліпшиться, — і йому, і багатьом жителям області не доведеться поневірятися по заробітках у чужих краях.
— Моє право на вибір зігнорували, — зазначає головний економіст ТОВ «Тернопільський ЗБН» Євгенія Осадчук. — На мою думку, це вигідно для партії, яка при владі та яка відчуває, що підтримки народу в неї вже немає.
Але, якщо говорити загалом, то в мене немає вже довіри ні до тих, хто нині при владі, ні до тих, хто прийде. Я вважаю, що ті величезні кошти, що спрямовують на вибори, потрібно було б віддати на соціальні потреби.
— Мене не задовольняє те, що половина коштів, виділених на вибори, вилетіла фактично в трубу, і своїм правом вибору ми так і не скористалися. А мені хотілося, щоб в облраду пройшли ті люди, яких там зараз немає. Я хотіла дати їм шанс тому, що я не задоволена роботою облради. Депутати тільки з’ясовують стосунки, а реальних дій я поки що не бачу, — розповідає старший редактор Тернопільської ОДТРК Валентина Павлишин.
Якщо вдатися до історії тернопільської «епопеї», яка тепер в центрі уваги всієї держави, то вона почалася з конфліктів на політичному ринзі сесійної зали між колишніми побратимами — «Батьківщиною», СПУ, КУНом та «Нашою Україною», УНП — ще від початку роботи Тернопільської обласної ради V скликання. Під кінець жовтня минулого року 61 депутат із 120 проголосував за недовіру голові Тернопільської облдержадміністрації Юрію Чижмарю, за його відсутності. У свою чергу голова облдержадміністрації Юрій Чижмарь рапортував до Верховної Ради України про бездіяльність Тернопільської обласної ради через постійні сутички, внаслідок яких не вирішуються важливі питання. Він запропонував призначити дочасні вибори до обласної ради. Як інформував керівник області на прес-конференції, «Тернопільська обласна рада проігнорувала рішення конференції блоку «Наша Україна», прийняте в серпні 2007 року, щодо позбавлення повноважень десяти депутатів, які не увійшли до складу фракції цього блоку, та введення нових депутатів замість тих, які вибули. При цьому рада нехтує рішенням міжпартійної конференції, обласної територіальної виборчої комісії, судових інстанцій, вимогами прокуратури щодо усунення цих порушень». То ж легітимність рішень, прийнятих Тернопільською обласною радою за участю осіб, позбавлених депутатських повноважень, є сумнівною. Про це свідчить ухвала Тернопільського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2008 року щодо визнання такими, що не мають чинності, рішень Тернопільської обласної ради на сесії 22 жовтня 2008 року. (Про це писала газета «День».)
Перефразовуючи відому народну приказку, можна сказати, що в обласній раді чубляться, а в тернополян «голови тріщать» від того, що не прийняті важливі для області рішення і є сумнівним прийнятий нелегітимною Тернопільською облрадою обласний бюджет на 2009 рік. Вже не кажучи про те ж порушене Верховною Радою України виборче право. Якщо продовжувати лічити низку тернопільських проблем, то варто акцентувати на витрачених грошах — більше половини з семи мільйонів гривень, які надійшли в область на проведення позачергових місцевих виборів згідно з розподілом субвенцій з державного бюджету України.
Це — 70 відсотків від запланованих коштів на вибори на Тернопільщині, що відповідає звичайному порядку фінансування місцевих виборів.
В обласній організації ВО «Батьківщина» вважають, що рейтинги їхньої політичної сили є більшими, ніж вбачають соціологи, і те, що БЮТ проголосував за відміну виборів на Тернопільщині, з рейтингом політичної сили в регіоні не пов’язана. Депутат Тернопільської обласної ради, заступник голови обласної організації ВО «Батьківщина» Володимир Бойко зазначає:
— Рейтинг втратили всі, в тому числі й ми, але щоб настільки — це є вигадкою, і ми не боїмося йти на вибори, але ми боїмося «розв’язати мішок» із цими позачерговими виборами в усіх областях. Яка доцільність їхнього проведення? У 2011 році будуть чергові вибори і що зміниться за півтора року?
Незважаючи на «побоювання» БЮТ, «мішок з позачерговими виборами в областях розв’язаний», а тернополяни можуть залишитися при своїх невирішених проблемах, бо вже рік Тернопільська обласна рада не працює. Як розповів у п’ятницю в телепрограмі «Свобода на Інтері» голова Тернопільської облдержадміністрації Юрій Чижмарь, вибори на Тернопільщині відміняють тоді, коли вже зрозумілі результати. — Не в грудні, коли два рази приїжджали в область депутати Верховної Ради, коли я особисто був на засіданні на запрошення комітету й доповідав про ситуацію в області, коли проблему розглядали і експертний департамент, і юридичний департамент Верховної Ради. В той час було всім зрозуміло, чому потрібні вибори. Сьогодні ж, коли рейтинги впали, треба відмінити вибори. Якщо ми говоримо про те, що не потрібні вибори, бо економічна криза, то потрібно сказати, що одночасно 15 березня в 115-ти населених пунктах України їх проводитимуть. Хіба криза тільки в Тернопільській області? Ми практично усуваємо народ від влади.
Представники політичних партій, учасники передвиборчих перегонів Тернопільщини обговорили ситуацію з виборами під час прес-конференції. Обурений голосуванням у Верховній Раді лідер Тернопільської організації Єдиного Центру Сергій Тарашевський. (Цю політичну силу підтримує голова Тернопільської облдержадміністрації Юрій Чижмарь).
— Прикро констатувати той факт, що при зустрічах з виборцями я розповідаю, що у нас є демократія, право вибору, право голосу, — а зараз спостерігаємо, що цих прав, за які ми боролись на Майдані, нас потихеньку позбавляють.
Свою позицію щодо політичних торгів висловив голова Тернопільської обласної організації ВО «Свобода» Олег Сиротюк.
— Ми розуміємо, що з юридичної точки зору це є абсолютно абсурдна ситуація. Не дивина, якщо за такою ситуативною домовленістю будуть скасовувати інші рішення чи постанови Верховної Ради України.
Юрист обласного комітету виборців Павло Левків коментує:
— Дане рішення Верховної Ради про скасування постанови про призначення позачергових виборів створює дуже негативний прецедент для подальшого виборчого процесу. Комітет виборців вважає, що воно є поза правовим полем українського законодавства.
Відміну виборів, коли вже задіяні значні фінансові й людські ресурси, деякі партії оскаржуватимуть у суді. До речі, під час програми «Свобода на Інтері», де, зокрема, йшлося про тернопільську проблему, міністр юстиції України Микола Онищенко зазначив:
— Це той випадок, коли постанова парламенту не має правової перспективи. Я абсолютно переконаний, що громада, навіть не звертаючись в Конституційний Суд, доб’ється того, щоб їй було надано право обрати собі місцеву владу. Це не закон, який можна визнати неконституційним лише Конституційним Судом. Може бути навіть звернення простого виборця області до адміністративного окружного суду, бо порушене його виборче право, і суд може прийняти рішення скасувати таку постанову.
На думку незалежного експерта, доцента Тернопільського національного економічного університету Миколи Лазаровича, загалом ці вибори не потрібні, оскільки немає в них сенсу. — Але після того, як виборча кампанія увійшла в своє відповідне русло і були витрачені кошти, то непорядно було скасовувати рішення, — говорить Микола Лазарович. — Це відбувається через те, що деякі сили не хочуть показати, чого вони варті на сьогодні. Щодо роботи обласної ради, то мені здається, що при бажанні керівництво однієї та іншої політичних сил могли спокійно домовитися, бо ж не потрібно було вирішувати політичні питання. Йшлося про нагальні питання, навколо яких взагалі немає потреби якісь «танці» влаштовувати. Але, як я вже колись говорив, на жаль, найнеприроднішою коаліцією є коаліція БЮТу й «Нашої України». Просто політичні сили не змогли домовитись.
«Вибори проводяться задля того, щоб дізнатися, чий передвиборчий прогноз виявився точнішим», — писав американський гуморист Роберт Орбен. Жителям Тернопільщини, за нинішньої економічної та політичної ситуації, не до сміху, та й прогнози щодо перемоги тієї чи іншої політичної партії, як свідчать попередні вибори, нічого не дають для поліпшення життя, бо народні обранці своїх обіцянок не дотримують. То ж, запитання «Чи не наступимо ми знову на ті ж граблі?» стає риторичним, як і інше: «Хто компенсує вже витрачені на вибори до Тернопільської облради кошти?»
КОМЕНТАР
Володимир ФЕСЕНКО, політолог, директор Центру політичних досліджень «Пента»:
— Дуже сумнівним і з правової, і з політичної точки зору було рішення про дострокові вибори до Тернопільської обласної ради. Що я маю на увазі? Коли вводили пропорційну виборчу систему, зокрема, і на виборах до місцевих рад, не врахували того, що місцеві ради, так само, як і парламент, потрібно перезавантажити. У Конституції, до речі, чітко визначено, коли можна припиняти повноваження Верховної Ради в умовах партійної політичної системи, але нічого не сказано про підстави для розпуску місцевих рад. Пропорційна виборча система передбачає, що якщо з тих чи інших причин припиняються повноваження депутатів, яких було обрано по партійних виборчих списках, на їхнє місце мають прийти кандидати з нижньої частини списку. Тобто має відбутися автоматичне заміщення депутатів. Тому ми маємо неординарний і суперечливий з юридичної точки зору конфлікт у місцевій раді. Фактично було штучно спровоковано питання про вибори до місцевої ради і так само штучно та так само кон’юнктурно було потім прийнято рішення про їхнє скасування.
Це серйозний, складний прецедент. Такі прецеденти потрібно вирішувати виключно через недопущення дострокових виборів до місцевих рад. Такі вибори можна проводити тільки через форс-мажорні обставини. Рішення про дострокові вибори в Тернопільську обласну раду великою мірою було критичне сприйняте і через те, що воно (як, до речі, й минулорічні київські вибори) здатне запустити небезпечний ланцюжок подій, який би зруйнував стабільність місцевих рад. Цього, безперечно, не можна допускати, слід максимально уникати ситуацій, які б руйнували саму систему місцевого самоврядування, його формування та роботи. Але так сталося, що вибори було призначено. В такому разі однозначно краще було б їх проводити. Скасування виборів — ще більш небезпечний прецедент для демократії, ніж їхнє призначення. Сьогодні скасували досить сумнівні тернопільські вибори, завтра так само можна скасувати парламентські вибори (і це вже було минулого року), післязавтра — скасуємо президентські вибори, і не лише дострокові, а й чергові.
Є ще й алогічність ситуації. Висуваються аргументи проти виборів на Тернопільщині у зв’язку з кризою і браком коштів, і одночасно призначаються позачергові вибори сільських, селищних і міських голів у цілому ряді регіонів країни. Чинити потрібно логічно: якщо й оголошувати мораторій на дострокові вибори, то по-перше, це має бути універсальна практика під час кризи (на якийсь час — півроку, рік тощо), по-друге, потрібно чітко окреслити механізм, який дозволяє розв’язати кризові ситуації в окремих регіонах — як буде функціонувати та ж обласна рада в Тернополі, чи раніше обраний склад залишається легітимним? Така ж ситуація з міськими і селищними головами — хтось має виконувати їхні функції на час проведення виборів. Потрібно уникати небезпечних прецедентів, які руйнують і без того хитку українську демократію.
В цьому ж конкретному випадку, перш ніж голосувати у Верховній Раді, потрібно було провести консультації з місцевою владою, з представниками регіону і знайти оптимальний варіант. Якщо, наприклад, підстави, на яких було проголошено дострокові вибори до обласної ради, не є безумовними і обласна рада може й далі працювати в такому складі, тоді справді можна обійтися без виборів. Якщо ж іншого виходу немає і виборчий процес вже запущено, тоді ці вибори треба провести, але провести так, щоб мешканці регіону не отримали нової кризи місцевої влади.
І ще одна небезпека. Ніхто не закладав в конституційний порядок модель дострокових виборів місцевих рад. Наприклад: після парламентських дострокових виборів новообрана Верховна Рада має п’ять років повноважень. А як бути з достроково обраними місцевими радами в таких випадках? Така дискусія вже була, коли переобирали київського голову і київську міську раду.
Щоб розв’язати всі ці проблеми, замало проведення позачергових виборів — необхідне роз’яснення Конституційного Суду. І, звичайно, треба уникати подібних колізій на майбутнє.