Близько року на Добротвiрській ТЕЦ стоїть 27 вагонів з гудронами — продуктами переробки нафтопродуктів, які надійшли в Україну з Угорщини для подальшої утилізації. Усі ці відходи належать до четвертого класу токсичності, тобто вони малотоксичні, однак, перебуваючи просто неба, становлять загрозу для довкілля. Ця тема вже давно стала предметом обговорення громадськості — дозволити чи ні науково-виробничому підприємству «Еконова» в орендованому приміщенні Новороздольського ВО «Сірка» переробляти гудрони на модифікатори для цементного виробництва? Думки розділилися, і тому справа зайшла в глухий кут. Навіть накладено арешт на вантаж за простій вагонів — збитки залізниці перевищили мільйон гривень.
Загалом на Львівщині за всі попередні роки накопичилося понад 500 тонн гудронів, які з погляду охорони довколишнього середовища треба якнайшвидше утилізувати. Скупчення відходів є в Жовківському районі, в Дрогобичі, Бродах та деяких інших районах. Тому можна зрозуміти екологів та народних депутатів, які запитують: чи потрібно було завозити цю «радість» ще й iз-за кордону, якщо в нас і свого «добра» достатньо?
Як сказав юрист благодійного фонду «Екоправо- Львів» Дмитро Скрильніков на спільному засіданні представників громадськості, бізнесу та влади, «в даном у випадку ми вирішуємо не своє, а чуже питання» і тому наполягав на реімпорті гудронів назад в Угорщину, який є цілком можливим згідно з Базельською конвенцією. Звичайно, із цим не погоджуються бізнесмени, зокрема представники «Еконови», які отримали не лише висновок у горської лабораторії, а й трьох українських академіків, кількох галузевих науково-дослідних інститутів про можливість утилізації завезених гудронів в Новому Роздолі. А «Осма-Ойл», ще одна фірма, запропонувала їхнє спалення, не вивозячи, на Добротвірській ТЕЦ і теж має перелік необхідних документів.
Однак пропозиції пропозиціями, але досі жодного досвіду щодо утилізації гудронів Львівщина не мала. І, можливо, не буде мати, адже громадськість різко проти — через побоювання шкідливих викидів під час утилізації.
Рівно місяць для остаточного вирішення проблеми надав перший заступник голови Львівської облдержадміністрації Леонід Мельник зацікавленим особам для того, щоб ознайомити народних депутатів (для кожного підготувати папку з документами, ліцензіями та висновками вчених). І судячи з того, як виступали помічники депутатів на нараді, проблему досконало вони не вивчили. Так само треба, дослідивши всі документи та пропозиції фірм, довести «гудронну тему» із усіма подробицями до свідомості громадськості. І за місяць або вагони поїдуть назад в Угорщину, або почнеться їхня утилізація.
Може, якщо буде прийняте рішення про реімпорт гудронів в Угорщину, великої біди в цьому для Львівщини не буде. Однак як підійти до наших гудронів, що теж не можуть чекати? Кожен з народних депутатів обстоюватиме «свою територію» — утилізуйте будь-де, тільки не в моєму виборчому окрузі! (Хоча де знайти кращу територію, ніж на місці, де багато років працювали з хімічними речовинами?) А гудрони, може так статися, далі будуть накопичуватися.