Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

У ГОСТЯХ — ДОБРЕ, А ВДОМА?

Чи зможе український туристичний бізнес використати свій шанс
9 листопада, 2001 - 00:00

У зв’язку з такою нерадісною ситуацією на світовому ринку туристичних послуг, Росія, наприклад, має намір в повний голос заявити про себе як про світову туристичну державу. Як повідомляє www.itogi.ru, «російські туристи знову підтвердили репутацію найнезворушніших у світі», ну а європейцям, які після терактів в США не дуже охоче відпочивають в арабських країнах, Росія готова надати свої курорти. Серед найпопулярніших маршрутів — накатані і широко розрекламовані ще за радянських часів Москва, Петербург, «Золоте кільце». Туристський бум переживає Калінінградська область. Багатьом іноземцям полюбилися особливості російського «національного полювання і рибалки». Увійшли в моду і річкові круїзи.

Здавалося б, що заважає подібну позицію зайняти і Україні з її Кримом, Карпатами, Азовом — зонами, які обросли останнім часом турбазами цілком пристойного, за мірками вітчизняного обивателя, рівня, не кажучи вже про їх природну унікальність? Відповідь проста — серед усіх українських санаторіїв, пансіонатів і баз, яких, за даними Держдепартаменту туризму і курортів Державного комітету молодіжної політики спорту і туризму, існує близько 4000 тисяч, лише декілька десятків дотримують співвідношення «ціна-якість» (тобто прекрасний сервіс за великі гроші, або ж мінімум комфорту за цілком прийнятну суму). Переважає, як не сумно, категорія пансіонатів і баз, де, заплативши чималі за середніми мірками гроші, ви навряд чи отримаєте чисту постіль, не кажучи вже про таку розкіш, як гаряча вода або телевізор. Як повідомив «День» начальник відділу у справах захисту прав споживачів у сфері обслуговування Держстандарту України Сергій Литвиненко, після комплексної перевірки господарюючих суб’єктів туристичної діяльності різних форм власності, проведеної управлінням протягом 2000–2001 років, з’ясувалося, що 84% з 845 перевірених підприємств туристичного бізнесу злісно порушують чинне законодавство. В основному фірми було звинувачено в наданні неякісних послуг або не в повному їх обсязі. Також мали місце обман і обрахунок споживачів, надання туристичних послуг без ліцензії на проведення туристичної діяльності. «Каменем спотикання» перевіряючих комісій виявилася якість продуктів харчування, якими пригощали відпочиваючих — близько половини харчової продукції було визнано непридатною до вживання. С. Литвиненко підкреслив, що внаслідок перевірок обдуреним споживачам було відшкодовано збиток за неякісно надані послуги в розмірі більше 40 тисяч гривень, оскільки споживачеві сьогодні практично неможливо вирішити це питання самостійно. Санкції, застосовані до туристичних компаній, виявилися жорсткими — 98 підприємств припинили свою діяльність з передачею матеріалів на розгляд правоохоронних органів, 797 чоловік притягнуто до адміністративної відповідальності.

Але не дивлячись ні на що, з року в рік, з мріями про море і свіже гірське повітря, чесні українські трудівники відправляються на відпочинок. Та все частіше вони їдуть не за путівкою і розташовуються не в готелях, а на квартирах, в приватному секторі, у родичів, знайомих або просто в наметах на пляжі. Питання, зрозуміло, в ціні. Як повідомив нещодавно на прес-конференції директор держдепартаменту туризму і курортів Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму Анатолій Матвієнко, ціни на українському ринку туристичних послуг абсолютно не відповідають їх якості, що, насамперед, пов’язано з недоліками податкового законодавства, (згідно з податковим законодавством ряд статей витрат щодо безпосередньої діяльності не можна віднести до собівартості послуг, а тільки до прибутку, який також оподатковується), повідомляє Інтерфакс-Україна. Він підкреслив, що такої ставки готельного збору, як в Україні — 20%, немає ніде в світі, і заявив про свій намір знову звернутися до Верховної Ради з проханням переглянути питання про готельний збір.

Поки цього не сталося, українцям залишається тільки розвивати «зелений» туризм (відпочивати на постої у місцевого населення курортних зон) або ж... їхати на відпочинок за кордон. Адже якщо міркувати розумно, порівнявши всі розцінки, можна прийти до несподіваного висновку (і це підтвердили «Дню» представники туристичних агенств) — для обивателя сьогодні відпочивати за кордоном вигідніше. А для бюджету?

ДО РЕЧI

Нещодавно у Львові відбувся Міжнародний економічний форум, учасники якого (близько 500 чоловік з України та інших країн) виявили велику зацікавленість інвестиційним ярмарком, що стосується саме туристичної сфери, повідомляє Інтерфакс. Зі слів заступника глави Львівської облдержадміністрації Ігоря Держка, деякі проекти всерйоз зацікавили потенційних інвесторів. Зокрема, проект «Наші гори», спрямований на розвиток туризму в гірських регіонах країни, привернув увагу польських і австрійських бізнесменів, а також підприємців з Одеської та Закарпатської областей. Іноземці презентували і власні проекти, маючи намір реалізувати їх в українських курортних зонах. Так, наприклад, китайська фірма «Линь Мін» запропонувала реалізувати проект рекреаційного комплексу в Трускавці, який буде включати санаторій, готель та всю необхідну інфраструктуру.

Ганна ТЕЛЮК
Газета: