Після місяця роздумів Президент Леонід Кучма все-таки наклав вето на нову редакцію закону «Про рекламу». Цей документ забороняв пряму рекламу тютюнових виробів та алкогольних напоїв. Відомо, що спочатку Президент збирався підписати закон, адже за нього проголосувала переважна більшість депутатів — 310 голосів. Але бурхлива хвиля публічних протестів рекламістів (ось де вони змогли застосувати свої здібності), а також досить чітка аргументація Кабміну, що злегка спізнилася, примусила Адміністрацію Президента провести більш ретельний аналіз цього документа.
У разі підписання закону втрати рекламного ринку нашої країни оцінювалися сумою 1,5 мільярда гривень на рік. Також втрата робочих місць загрожувала 60-ти тисячам фахівців. Цікаво, що у відкритому листі на ім’я Леоніда Кучми голови провідних рекламних об’єднань просили не про скасування заборони на рекламу тютюну і алкоголю, а лише про його відстрочку. Адже закон не передбачав ніякого перехідного періоду, і міг призвести до зриву величезної кількості довгострокових контрактів.
Дізнавшись про те, що закон не пройшов, у багатьох рекламних агентствах позавчора і вчора були оголошені святкові вечірки. Так керівники компаній відзначили закінчення довгого періоду невизначеності, що загрожував поставити під сумнів їх бізнес, скоротивши прибутки відразу майже вдвічі. Проте, боротьба ще не скінчилася. Адже тепер Верховна Рада повинна розглянути закон з поправками Президента, і якщо ті 310 депутатів, які проголосували «за», зроблять це ще раз, то вето буде подолано.
Про намір агітувати за подолання президентського вето вже заявила парламентська фракція партії «Яблуко». Михайло Бродський, щоб досягти компромісу, згодний на те, щоб алкогольні виробники рекламувалися лише як торгова марка. До речі, на сьогоднішній день на вітчизняних телеканалах реклама шкідливих для здоров’я товарів офіційно заборонена, що проте не заважає кожному юному футбольному вболівальнику знати, що стоїть за торговими марками спонсорів трансляцій.
Прихильники нової редакції закону наполягають на негайному обмеженні реклами, і ділова частина проблеми їх не цікавить. «Часткові обмеження і відсутність обмежень — це одне і те ж. Вони не мають значення. І тільки повна заборона реклами тютюну та алкоголю дійсно могла б зменшити споживання цих речовин», — говорить Костянтин Красовський, директор Українського центру з проблем алкоголю і наркотиків.
У той же час за останній місяць листи на ім’я Президента з проханням про вето відправили не тільки рекламні асоціації, але й виробники сигарет і алкоголю, які боялися зростання контрабанди. «Якби закон набрав чинності, відрився б шлях до контрабанди. Адже вона у рекламі не має потреби. Її рекламує ціна, а не якість», — пояснював свою позицію голова Асоціації «Укртютюн» Валентин Єгоров.
Проте через чотири роки усі країни Ради Європи, у тому числі й Україна, все одно будуть зобов’язані заборонити пряму рекламу тютюну та алкоголю. Таке рішення прийняла Парламентська Асамблея Ради Європи. Тривалий перехідний період вибраний спеціально, щоб рекламісти могли виконати усі довгострокові контракти. Відзначимо, що минулого року Європарламент затвердив аналогічну заборону на рекламу тютюну та алкоголю, але Європейський суд скасував це рішення як таке, що обмежує свободу бізнесу і загрожує виконанню раніше укладених договорів. До речі, у США, звідки до Європи докотилася могутня пропагандистська кампанія з обмеження реклами, все поступово повертається на круги своя: там знову почали рекламувати алкогольні напої у телевізійному ефірі.
Що ж до самого українського закону «Про рекламу», фахівці відмічають необхідність його прийняття, природно без пунктів, що викликали протести. Адже цей документ встановлює чіткі правила роботи для галузі. Зокрема, регламентує рекламу медикаментів, зброї, послуг із залучення коштів населення, забороняє порівняльну рекламу. Розгляд закону з президентськими поправками очікується у парламенті ще цього року.