Генеральна прокуратура щойно завершила перевірку виконання місцевою владою нормативних актів, що забороняють використання приміщень дитсадків не за призначенням.
За роки незалежності України кількість дитячих дошкільних закладів зменшилась на 5,4 тисячі проти 1994 року. 1800 закрито торік. Тим часом приміщення дитячих садків є ласим шматочком для тих, хто мріє про гідний офіс. Як відзначається в матеріалах перевірки, дошкільні заклади часто закриваються без дозволу місцевої виконавчої влади — лише рішенням відділу освіти чи відомства, якому належать. Так, у місті Перевальську Луганської області залишилося тільки два дитячих садки, котрі переповнені дітьми понад будь-які норми. Крім того, 44 сім’ї «стоять на черзі», щоб влаштувати туди дітей. Перевіркою зафіксовані непоодинокі випадки приватизації приміщень дитячих садків із перепрофілюванням.
Надання приміщень дитячих садків в оренду законом не заборонено, але часто це робиться з порушеннями. Так, завідуюча одного з дитячих садків Харкова самостійно уклала договір на оренду приміщення з приватним стоматологом, навіть не вказавши суму та порядок внесення орендної плати.
У селі Подворки Харківської області, як виявила перевiрка, частину дитячого садка орендує кафе-бар, де на очах у дітей реалізуються горілчані вироби. У місті Києві виявлено 35 випадків несплати підприємницькими структурами плати за оренду приміщень дитячих садків.
Міністерство освіти не здатне що-небудь змінити. Орендна плата або кошти, виручені від продажу, — реальні гроші в бідному районному бюджеті.
КОМЕНТАР
Редакція попросила прокоментувати дану ситуацію керівника секретаріату контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації Юрія Кам’яного:
— Деякі норми закону «Про приватизацію» недостатньо чітко прописані. Зокрема, об’єкти соціально-культурного призначення за умови збереження їх спеціалізації безоплатно передаються разом із підприємством новому власникові, хоча ці капітальні споруди з підведеними до них комунікаціями мають значну цінність. Зазвичай пізніше вимога про використання за призначенням не виконується... і теж на підставі закону, який передбачає, що обмеження, встановленні при укладанні договору купівлі-продажу чинні лише два роки. У новому законі цей термін подовжено до 5 років, але його введено в дію лише 1997 року...
Таким чином, новий власник, отримавши від держави безплатно дитсадок чи інший об’єкт соціально-культурного призначення, два роки може його зовсім не використовувати або здавати в оренду, а надалі на «законних» підставах реалізує... І на все це дивляться крізь пальці, бо фінансувати дитсадки все одно нікому і нічим, та й батьки не віддають туди дітей, бо нема чим платити. І ще один факт. Коли наша комісія перевіряла Фонд держмайна, то виявилося, що до 1997 року виконання умов угод купівлі-продажу приватизаційних об’єктів взагалі не контролювалися.