Ще одного символу радянської епохи не стало, учора з Миколаєва у своє перше і, мабуть, єдине плавання вирушив важкий крейсер-авіаносець «Варяг». Дійство відбувалося на світанку без зайвого розголосу, урочистих промов і — нібито на вимогу покупця корабля — без допуску журналістів.
Свого часу «Варягу», який будували на миколаївському Чорноморському суднобудівному заводі, було призначено роль флагмана радянського Військово-Морського флоту. Спущений на воду в листопаді 1998 року, він залишався одним з найбільших пам’ятників радянській епосі: в його створенні брало участь близько 5 тисяч підприємств, НДІ та КБ Радянського Союзу. На момент припинення будівництва в 1992 році готовність крейсера становила 67,77%. Варіант добудування корабля для третьої країни (з подібною пропозицією звертався Китай) відкинула Росія, яка в 1995 році від нього остаточно відмовилася. У вересні 1997 року Україна оголосила тендер на продаж «Варяга» з умовою невикористання його як бойової одиниці. Переможцем, який побажав придбати крейсер за 20 мільйонів доларів, було визначено фірму Agencia Turistica е Diversoes Chong Lot із Макао — на той час португальської колонії, яка в грудні 1999 року відійшла до Китаю. За офіційною версією, крейсер «Варяг» обладнають під центр розваг.
Як розповів кореспондентові «Дня» головний будівник ЧСЗ Олександр Аптекар, роботи для відправки «Варяга» почали о 3 годині 14 червня. Біля п’ятої години ранку крейсер, ведений п’ятьма буксирами і лоцманським катером, увійшов у Бузько-Дніпровський лиманський канал, пройшовши який за кілька годин, вийшов у Чорне море.