Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Вiльні» маневри

Шiсть запитань до головного оператора київського кабельного TБ
26 вересня, 2003 - 00:00


Столичний монополіст «Воля-кабель» значно підвищив оплату за послуги кабельного ТБ (з 4 до 7,50 гривень для абонентів вузькосмугової мережі та з 7 до 15 грн. — для широкосмугової), при цьому відключивши низку популярних телеканалів.

Оператор кабельного телебачення — компанія «Воля» — охоплює близько 80% ринку послуг, а це понад 520 тис. абонентів. Ситуація вкрай загострилася. На нашу редакцію обрушився шквал дзвінків із проханням пояснити, що відбувається? Відібравши кілька запитань, що найчастіше зустрiчаються, ми попросили їх прокоментувати президента компанiї «Воля» Сергiя Бойка.

— Киянам надіслали квитанції на передоплату за жовтень із грізним написом «сплатити протягом 10 днів». Але ж Антимонопольний комітет України (у своєму роз’ясненні) наголошував, що отримувати передоплату — незаконно.

— Абонентам виставили рахунки з оплатою за жовтень із проханням сплатити протягом 10 днів, АЛЕ НЕ ПІЗНІШЕ останнього дня місяця.

Щодо роз’яснень АМК. Бажано усе-таки їх отримати. Якщо редакція газети «День» має офіційне роз’яснення, де АМК дає оцінку прийому оплати різними способами, у тому числі й до початку надання послуг, як незаконної, то це щонайменше суперечить кільком законам України, а саме: Конституції, Закону про підприємництво, Закону про підприємства, Закону про господарські товариства, Цивільному кодексу, як діючому, так і новому (набуває чинності 1 січня 2004 року).

(До відома керівництва компанії «Воля-кабель»: Рекомендації про порядок оплати за послуги базуються на умові укладення договорів з абонентами. Передбачено різні варіанти.

Їхній перелік вказано у рекомендаціях АМК від 30.04.2003 р. під № 26/7-711. «Воля-кабель» цей документ повинна мати. Зокрема там є і такий пункт, що якщо абонент не хоче платити заздалегідь, то він може оформити угоду з компанією й оплачувати за фактом наданих послуг, а не наперед. Цей невигідний для себе пункт «Воля» у своїх квитанціях чомусь замовчує. — Ред.)

— За багатоканальним телефоном 568-18-50, який зазначено у квитанції, попри вказівку, що він працює з 8.00 до 21.00, додзвонитися ні вранці, ні вдень, ні ввечері неможливо. Очевидно, вашій компанії варто подумати про інші номери?

— Ми про це подумали і вжили всіх заходів для розширення ємності каналів (проблема сьогодні не у номерах, а в ємності каналу, який надає «Укртелеком»). Звернення і пропозиція про розширення каналу знаходиться в «Укртелекомі». На наш превеликий жаль, швидкість прийняття рішень, як і процедура здійснення таких дій, досить громіздка й, отже, займає не один-два тижні.

— Що буде з тими, хто відмовиться платити, i за чий рахунок підключать звичайні антени у будинках, відключені «Волею» без відома мешканців? Адже у нинішній ситуації ваші абоненти виявилися заручниками, і ви диктуєте умови, які дуже багатьох зовсім не влаштовують.

— Усі, хто знаходиться в зоні охоплення мережі компанії «Воля», не зобов’язані бути абонентами, тобто користуватися послугами компанії «Воля». Про це, до речі, свідчить той факт, що не всі з квартир у зоні охоплення мережі є абонентами. Будь-яка людина може у будь- який час відмовитися від послуг або, навпаки, почати користуватися послугами компанії, оформивши своє рішення відповідними документами. Якщо людина не хоче користуватися послугами й оплачувати їх — то це її право, вона просто зобов’язана повідомити про це і, відповідно, перестає їх отримувати.

— За чий рахунок будуть підключені звичайні антени у будинках, відключені «Волею» без відома мешканців?

— Компанія «Воля» надає послуги кабельного телебачення, і тому відповісти на запитання: «За чий рахунок відновлюватимуть ефірні антени, які розкрали за 15—20 років?» неможливо. Теза про те, що компанія «Воля» ВІДКЛЮЧАЛА ЕФІРНІ АНТЕНИ, щонайменше не відповідає дійсності. Якщо є конкретні факти, коли співробітники нашої компанії роблять що-небудь подібне, будь ласка, дайте конкретні адреси і дати таких випадків. Нам про такі випадки невідомо, але якщо вони були, ми розбиратимемося з кожним із них.

— Коли «Воля» тiльки починала працювати, вона привабила телеглядачів тим, що пообіцяла показувати російські канали: ГРТ, НТВ, РТР, ТБ-Центр тощо. Чи переглядатимете ви пакет послуг?

— Усі обіцянки, які коли- небудь давала і дає компанія «Воля», — вона виконує. Із перерахованих каналів усі на сьогодні знаходяться у тих чи інших пакетах, наданих компанією «Воля».

Більше того, програми і передачі таких каналів, як «Перший канал. Всесвітня мережа», «НТВ-Мир», «РТР-Планета» ми пропонуємо з 6 жовтня як у соціальному пакеті (30 і більше каналів), тобто у пакеті, який пропонуємо всім абонентам у відкритому, некодованому вигляді, так і в комерційних пакетах.

Для тих абонентів, які поки що не можуть з технічних причин отримувати соціальний пакет у повному обсязі, ми зробили спеціальну ціну, щоб до моменту, коли у ході модернізації мереж вони отримуватимуть соціальний пакет у повному обсязі, вони мали можливість приймати частину соціального пакета й оплачувати частину його ціни.

— Що робити пільговикам, які повинні платити за послуги 1 грн., а не 7.50 або 15 грн., як пропонує у квитанції компанія «Воля»? Очевидно, потрібно повідомити перелік документів та адресу, куди їх надсилати.

— Цю інформацію було розміщено у зверненні до абонентів компанії «Воля», яке розіслали всім абонентам і поширили у ЗМІ. Ось цитата:

«Як відомо, ще у серпні 2002 року компанія «Воля» звернулася до Київської міської державної адміністрації з проханням розширити перелік категорій громадян, які могли б користуватися пільговим тарифом на соціальний пакет за надання доступу до послуг телеінформаційної мережі. Розпорядженням КМДА від 22.08.2003 року № 1570 «Про встановлення граничних тарифів на послуги кабельного телебачення» всі пропозиції компанії було враховано.

Отже, окрім самотніх пенсіонерів, які перебувають на обліку в районних територіальних центрах соціального обслуговування населення та до нинішнього часу користувалися послугами кабельного телебачення за пільговим тарифом, до пільгової категорії громадян додатково зараховано такi категорії: інваліди війни, Герої Радянського Союзу і Герої України, кавалери Ордена Слави та інваліди І групи. Ці категорії громадян, за умови надання відповідних документів до пунктів прийому абонентів, сплачуватимуть 1,00 грн. на місяць незалежно від кількості каналів соціального пакета.

Для отримання права користуватися пільговим тарифом при сплаті за послуги телемережі вищевказаним категоріям населення необхідно надати такі документи:

Договір надання доступу до послуг телеінформаційної мережі, укладений із ЗАТ «Воля- кабель» за адресою проживання пільговика. У разі відсутності такого договору його укладають на місці. Якщо за даною адресою укладено угоду на ім’я іншої особи, тоді необхідно надати довідку за формою № 3 із ЖЕКу (для всіх категорій пільговиків).

Паспорт нового зразка з наявністю всіх фото за віком та пропискою за адресою надання пільги (для всіх категорій пільговиків).

Ксерокопія посвідчення, завірена печаткою в ЖЕКу (для інвалідів Великої Вітчизняної Війни, Героїв Радянського Союзу і Героїв України, кавалерів Ордена Слави). Оригінал посвідчення пред’являється при оформленні пільги.

Довідка з районного територіального центру обслуговування населення (для самотніх пенсіонерів, які перебувають на обліку в цій організації).

Ксерокопії посвідчення інваліда та медичної довідки (ЛТЕК), завірені печаткою ЖЕКу (для інвалідів І групи).

Порядок оформлення надання доступу до послуг телеінформаційної мережі за пільговим тарифом:

При наявності необхідних документів з вищенаведеного переліку абонент може оформити отримання послуг кабельного телебачення за пільговим тарифом в одному з пунктів прийому абонентів за такими адресами: вул. Васильківська, 4; вул. Райдужна, 27; бульв. Лепсе, 5г; вул. Драйзера, 24; вул. Сирецька, 42/44.

Пункти працюють без перерви та вихідних з 8.00 до 19.00, у неділю з 10.00 до 14.00».

Ось такі відповіді отримав «День». Дещо нам прояснили, але не все. Зрозуміло одне: у «Волі» практично немає конкурентів, і це дозволяє компанії диктувати свої умови. Ми можемо бути незадоволені, але «маємо те, що маємо». У Києві склалася не цілком типова ситуація, ніж загалом по Україні. Незаперечний факт — в областях є більше поле для маневру. Там якщо не подобається, як працює кабельник, то споживачі звертаються до іншого оператора. А в столиці поки що вибір малий. Наприклад, у Печерському, частині колишнього Старокиївського і Солом’янському районах, крім «Волі», послуги кабельного ТБ надає «Укртелебуд», але він обслуговує всього близько п’яти тисяч абонентів. Це крапля в телеморі. Ось і виходить, що 520 тисяч абонентів є «невільниками».

Спроби обмежити монополію робили Київське територіальне відділення Антимонопольного комітету України і міськадміністрація столиці. На сьогодні АМК веде перевірку діяльності «Волі» (про її результати ми обов’язково проінформуємо наших читачів), а мерія заявляє про намір створити єдину муніципальну мережу в тих районах, де не бажають працювати комерційні кабельники. Це дещо змінить ситуацію на кабельному ринку. Але це питання не одного дня, і з кавалерійського наскоку цей «гордіїв вузол» не розрубаєш. Схоже, варто сказати своє вагоме слово і Національній раді з питань телебачення і радіомовлення. Досі немає чітких принципів формування пакетів трансльованих каналів. Тому ми і не є хазяями своїх телевізорів.

ДО РЕЧI:

Нацрада з телемовлення створила комісію, яка розбирається в ситуації з компанією «Воля-кабель», повідомляє Інтерфакс- Україна. Підставою для її створення був запит із Генеральної прокуратури, з Антимонопольного комітету, численні звертання громадян, — сказав член Нацради Микола Фартушний. Він висловив здивування тим, що хтось може вирішувати, який з існуючих у Києві каналів дивитися звичайному глядачу. «Природна монополія, на яку натякає зараз компанія «Воля-кабель», якимсь чином склалася, але це не повинно перешкодити правам глядачів», — підкреслив М. Фартушний.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: