Як повідомив для «Дня» представник прес-центру ВМС України Олег Чубук, старшим на борту літака-рятувальника знаходився особисто командуючий рятувальною авіацією ВМСУ генерал-майор Володимир Коваль, в їх розпорядженні були готові до застосування 6 аварійних човнів і 3 парашутисти-рятувальники. Екіпажу вдалося виявити всього 2 підозрілих предмети сірого і оранжевого кольору, передбачають, що це були рятувальні жилети, однак ні людей, ні трупів рятувальники-авіатори не знайшли. Командування ВМСУ розгорнуло аварійно рятувальний пост, який продовжує працювати.
За даними головного фахівця з роботи з ЗМІ штабу МНС в Севастополі Олександра Ісмаїлова, поки не відома доля тільки 5 чоловік, які можуть виявитися на незнайденому плоту. Як він повідомив «Дню», капітан корабля Л. П. Пономаренко був піднятий на борт судном «Віктор Лебедєв», яке рухається зараз в Севастополь і буде там тільки пізно вночі. Ні Одеський рятувальний центр, ні Севастопольський штаб МНС до його прибуття нічого не можуть сказати ні про причину, ні про обставини катастрофи, крім її часу. Вони вважають, що з пароплавом сталася деяка подія, яка розвивалася дуже швидко — команда не встигла навіть подати сигнал «SOS!» і плоти з потерпілими були випадково виявлені суднами, що проходили повз них. За неофіційними даними, які вдалося дізнатися кореспонденту «Дня» по своїх каналах, заздалегідь причиною катастрофи вважають перевантаження теплохода, яке в поєднанні з штормовою обстановкою, в яку попало судно (шторм — 4 бали, висота хвилі — 2 метри), привело до практично миттєвого затоплення теплохода. Начальник Новоросійського рятувально-координаційного центру (РКЦ) Костянтин Лудченко також припускає, як повідомляє Інтерфакс, що причиною аварії українського теплохода «Пам’ять Меркурія», згідно з попереднім аналізом, «скоріше, послужило перевантаження судна товарами «човників», до того ж вантаж був погано закріплений на палубі». Внаслідок цього, вважає експерт, «сталося зміщення вантажу, що призвело до аварії». К.Лудченко зазначив, що до такого висновку експерти дійшли на підставі повідомлень капітанів суден, що брали участь у порятунку пасажирів та екіпажу. Насторожує і різнобій з даними про кількість пасажирів і команди, за одними даними на борту «Пам’яті Меркурія» знаходилося 26 пасажирів, за іншими — 20, відповідно членів команди — то 25, то 31 чоловік, не міняється тільки загальна цифра людей — 51 чоловік.
Як сказав кореспонденту «Дня» голова Союзу підприємців і роботодавців Криму Олександр Дудко, на теплоході були, як він вважає, в основному не кримські «човники», а представники Херсона, Донецька та інших прилеглих районів, які спробували перший раз поїхати і скупитися в Туреччині. Олександр Дудко говорить, що до нього не поступала жодна інформація про те, що на теплоході був хтось iз Криму. Він повідомив «Дню», що кримські «човники», які давно освоїли турецький ринок, вже самі не ходять на таких комерційних теплоходах, не тратять гроші на проїзд людей, а створили в Туреччині посередницькі фірми, які ведуть заготiвлю товару і переправляють його в Крим без супроводу. Таким чином, хоч, можливо, на теплоході не загинули кримські «човники», але постраждають вони однозначно, оскільки разом з теплоходом загинув і товар, направлений ними в Крим.
Олександр Дудко вважає, що до загибелі теплохода привело не перевантаження судна, оскільки навіть у разі перекидання, за його даними, теплохід не йде на дно, а утримується на поверхні води в переверненому стані спеціальними повітряними подушками, які конструкційно створені в його корпусі. Ймовiрною причиною загибелі судна він вважає або пожежу, або зіткнення з іншим судном чи плаваючим предметом.
Учора Міністерство з надзвичайних ситуацій України повідомило, що «Пам’ять Меркурія» рухався з порушенням правил мореплавства. За інформацією міністерства, корабель, «застарілий і малотоннажний», повинен був йти вздовж західного узбережжя Чорного моря, однак попрямував найкоротшим маршрутом через його центральну частину.
Судно, побудоване, за даними МНС, в 1964 році в Польщі і відремонтоване в 2000 році в Керчі (затонуле в Чорному морі українське судно «Пам’ять Меркурія» було побудоване в Польщі 1965 року, і начальник морської рятувальної служби мінтрансу Росії Володимир Карев сказав в інтерв’ю Інтерфаксові, що судно «підлягало списанню на брухт іще 10 років тому» і що на такому теплоході «не те що в морі, але й по річці ходити небезпечно»), мало на борту всі необхідні рятувальні засоби, але радіостанцію малої потужності.
Останній раз корабель вийшов на зв’язок в 17.30 26 січня. Сигналу «SOS» судна або берегові служби не отримували. Тому про катастрофу стало відомо з великим спізненням. МінНС повідомляє, що на теплоході знаходилися 51 чоловік — 25 членів екіпажу, 5 працівників туристичної фірми-судновласника, 21 пасажир.
На підході до Криму в п’ятницю (в північно-західній частині Чорного моря) судно, нібито дістало значний крен на один із бортів через зміщення закріпленого на верхній палубі вантажу. Спроби вирівняти крен не принесли результату. За лічені хвилини судно перекинулося і затонуло. 24 членам екіпажу та пасажирам, яких через 2,5 доби виявив суховантаж «Герої Севастополя», вдалося врятуватися на одному з гумових надувних рятувальних плотиків, якими оснащується кожне судно і який розраховано на 10 осіб. Пізніше ті, що зазнали лиха, виявили плаваючим у морі ще один такий же плотик. Щоб дістати його, одному із членів екіпажу судна з надмірно переобтяженого плотика довелося пливти в холодній воді. Після того, як плотики були ошвартовані один до одного, половина тих, котрі врятувалися, перебралася на порожній пліт.
Один із тих, котрі врятувалися з «Пам’яті Меркурія», пізніше помер, приблизно через переохолодження. На борт суховантажу «Герої Севастополя» вдалося підняти лише 23 особи. Їхній стан, розповів далі член суховантажу, був дуже тяжким. Люди пролежали в холодній морській воді, якою були заповнені плотики, майже 2,5 доби. Рухатися в крихітних плотиках не було жодної можливості, в них практично не було продуктів, запас води виявився мало придатним для питва. Тому ті, що врятувалися, перебували в шоковому стані і в перші години після порятунку були практично неспроможні говорити.
О 7.30 у понеділок суховантаж «Герої Севастополя» ошвартувався в морському торговому порту міста-героя, постраждалих було відправлено в 1-шу міську лікарню. Їхній стан сьогодні оцінюється як задовільний.
Згідно з попередніми даними, із 31 члена екіпажу затонулого судна врятовано 20 осіб, 11 загинуло: Володимир Єлізаров, Сергій Шульга, Сергій Іванов, Сергій Себко, Костянтин Григор’єв, Оксана Вишневська, Надія Соколовська, Сергій Щербунін, Віктор Лось, Сергій Якубов та Олександр Степаненко. Із пасажирів врятовано 12 осіб, п’ятеро осіб — Оксана Заставська, Алім Абдурафаєв, Дмитро Буханцев, Ельвіра Велчева та Руслан Сеттаров — загинули, троє — Ірина Анісімова, Маргарита Ляпіна та Андрій Сериков — поки що не знайдені.
З-поміж 23 урятованих після катастрофи теплоходу «Пам’ять Меркурія», доставлених у понеділок уранці в Севастополь, — 14 членів екіпажу судна та 9 пасажирів. Серед них — чотири жінки. Як повідомила Інтерфаксу в понеділок головний лікар 1-ї Севастопольської міської лікарні Наталя Біленко, нині стан здоров’я пацієнтів не викликає занепокоєння. Для більшості із врятованих людей характерні діагнози — «переохолодження», «дерматит», у декількох виявлено «пневмонію»... Не виключено, що багатьом пацієнтам лікарні буде потрібна допомога кваліфікованого психолога.
Учора Леонід Кучма висловив співчуття рідним і близьким загиблих і потерпілих внаслідок аварії теплохода, повідомляє Інтерфакс-Україна. Президент доручив з’ясувати причини аварії і надати необхідну допомогу потерпілим.
P. S.: Учора біля берегів Португалії затонуло судно «Холлі трейдер», що йшло під прапором Антигуа і Барбуди. Як повідомляє агентство ЕФЕ, екіпаж складався з п’ятьох українців та одного російського громадянина. Усі вони врятовані торговим судном, яке проходило неподалік.