Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

$50 млн і 2–3 роки життя можуть коштувати вибори кандидатам у президенти

16 червня, 1999 - 00:00

Згідно з підрахунками політологів, за 6 місяців президентської
кампанії на «утримання» команди кандидата необхідно близько $10 млн, на
збір підписів — $1 млн, на ЗМІ — $12 млн (по $2 млн в місяць), на наочну
агітацію та контрпропаганду — $10 підтримку союзників — $3—5 млн, транспортні,
витрати на відрядження і оренду приміщень — $10 млн і $1—2 млн. — на підтримку
бригад спостерігачів за виборами.

Щодо тих витрат, що фінансово не оцінюються, таких, як
нерви і здоров'я, то політологи прогнозують кандидатам втрату 2—3 років
життя. Наслідки фізичного і морального навантаження відчують на собі й
їхні команди.

Спостерігачі констатують, що грошові ресурси на проведення
кампаній кандидати отримуватимуть в основному від вітчизняних фінансових
і економічних структур, що будуть на них «ставити».

Значний потенціал для цього, на їхню думку, мають чинний
Президент Леонід Кучма, голова парламенту Олександр Ткаченко і колишній
прем'єр Євген Марчук. Причому команда нинішнього глави держави, завдяки
владним повноваженням, зможе мати в 4—5 разів більше мінімально необхідних
для участі у виборах «можливостей».

«Ми знаємо з поінформованих джерел, що була дана рознарядка,
скільки кожна область повинна зібрати грошей у виборчий фонд Л.Кучми. Фонд
«Соціальний захист», у якому сконцентровані гроші на виборчу кампанію нинішнього
Президента, вже зібрав 1,5 млрд гривень. Ці цифри вже оголошувалися у Верховній
Раді та в ЗМІ», — повідомив в інтерв'ю ЦЖД президент УАПН Микола Михальченко.

У той самий час він зазначив, що наявність суми в $50 млн
не гарантує кандидатам перемогу на виборах. Позитивний результат, на його
думку, може бути досягнений лише в поєднанні сильної матеріально-технічної
бази з хорошими ідеями, позитивним іміджем кандидата, оптимальністю його
політики та дій.

Прикладом викинутих на вітер грошей є передвиборна кампанія
на посаду мера Києва почесного президента футбольного клубу «Динамо» Київ
Григорія Суркіса. За оцінками політологів, на її проведення було витрачено
$10—20 млн, але бажаних результатів не було досягнуте багато у чому через
невдало обране русло проведення кампанії, зокрема, демонстрування антиреклами
на головного конкурента.

Ще одним важливим чинником успіху в президентських гонках
політологи вважають розміри «кредиту довір'я» до кандидатів і кількість
їхніх прихильників. Значні «привілеї» у цьому плані, на їхню думку, мають
опозиційні кандидати.

М.Михальченко говорить: «Чим більше добровольців, тим менше
фінансові витрати. Команді, в якій немає ентузіазму, як, наприклад, у команді
Кучми, доводиться за все платити. У нових же кандидатів більше добровольців.
У результаті витрати у них будуть значно менше, а ефект більше».

Найдешевшими та найефективнішими, за прогнозами політологів,
можуть бути передвиборні кампанії Наталії Вітренко, Петра Симоненка та
Євгена Марчука.

Інна КОЛЕСНИКОВА, Центр журналістських досліджень 
Газета: 
Рубрика: