Минулого тижня у Верховній Раді відбулася презентація проекту державного бюджету на 2004 рік. Як вже повідомлялося, проектом закону про державний бюджет на 2004 рік передбачено доходи у розмірі 58220,041 млн. грн., витрати — 59916,042 млн. грн. і граничний розмір дефіциту 2369,374 млн. грн. У порівнянні з нинішнім роком доходи бюджету-2004 пропонується збільшити на 6,4 млрд. грн., або 9,3%. За словами першого віце-прем’єра, міністра фінансів Миколи Азарова, бюджет-2004 є збалансованим і реальним, і подальше збільшення доходів і витрат, що не підкріплені змінами у законодавстві, є неможливим. Глава уряду Віктор Янукович на одному з останніх засідань Кабміну сформулював це так: «Спочатку ми повинні заробити гроші, а потім вирішити, як ми їх витрачатимемо, — якщо ми змінимо цю формулу, то ніколи не досягнемо мети».
За оцінками експертів, парламент має чималі шанси затвердити бюджет-2003 у встановлені терміни (зокрема, у першому читанні, згідно із заявою голови ВР Володимира Литвина, — не пізніше 20 жовтня). Хоч близькість президентських виборів, безумовно, накладає відбиток на нинішній бюджетний процес. До речі, останній стане черговою — і серйозною — перевіркою на міцність і для парламентсько- урядових взаємовідносин. «День» поцікавився, що думають про це самі народні обранці.
Степан ГАВРИШ, група «Демократичні ініціативи», координатор парламентської більшості:
— Цей бюджет, без сумніву, буде максимально політизованим, і опозиція використовуватиме будь-які можливості для того, аби це питання в політичних дискусіях було конфліктним. Тому парламентська більшість повинна зцементувати свою волю, домовитися з урядом і вийти на єдине консолідоване голосування в усіх трьох читаннях.
Цьогорічний бюджетний процес, як на мене, свідчить про конституційні стосунки між урядом та парламентом. Звичайно ж, у часи, коли парламентська більшість має свою коаліцію, це і політичні стосунки, які мають зобов’язальний характер (оскільки в положенні про парламентську більшість та угоді між урядом і парламентською більшістю записано, що стратегічною метою останньої і є підтримка уряду в проведенні проекту держбюджету на наступний рік). Але я вважаю, що вони мають глибококомплексний характер. Водночас вони не є, з одного боку, простими, а з іншого — досить публічними, оскільки парламентська більшість і уряд практично щотижня, мінімум один раз, має зустріч на рівні координаційної ради і ключових урядовців.
Валерій КОНОВАЛЮК, перший заступник голови комітету з питань бюджету:
— Політичним явищем держбюджет був завжди. Але презентація бюджету-2004 у Верховній Раді дає підстави сподіватися, що депутати все ж керуватимуться здоровим глуздом і впливатимуть на розгляд бюджету iз точки зору не окремих інтересів, а інтересів держави в цілому. На мою думку, є кілька основних завдань, які повинні бути в основі роботи як відповідного комітету, так і Верховної Ради загалом.
По-перше, ми повинні сконцентрувати зусилля не на скороченні видаткової частини, а на збільшенні доходів. Адже проведена не в повному обсязі податкова реформа і скорочення податкових ставок дає підстави очікувати певних ризиків в наповненні, перш за все, місцевих бюджетів. Тому місцеві бюджети повинні мати чіткий механізм компенсації доходів, які вони не отримають, а соціальні напрямки — грунтуватися не на політичних емоціях, а на поступовому послідовному введенні механізму адресної соціальної допомоги. Держава сьогодні не має ресурсу дотувати всіх і вся. Ми повинні спрямовувати увагу, перш за все, на незахищені верстви населення. Ми будемо ретельно вивчати порушене урядом питання про скорочення пільг, припинення положень деяких законодавчих актів. На цьому грунті, переконаний, будуть дійсно великі дискусії. Водночас є всі підстави сподіватися, що ми розглянемо державний бюджет вчасно і парламент схвалить його в строки, виписані в бюджетному кодексі.
Думаю, в знаменнику вдасться досягти балансу, адже відома позиція окремих фракцій щодо фінансування галузей і держпрограм. Міністерство фінансів, у разі його конструктивної співпраці з фракціями, вийде на оптимальний розрахунок витрат, і це дасть можливість погодити рішення по схваленню бюджету на цій стадії відпрацювання окремих розділів і положень.
На мою думку, сьогоднішнім проектом бюджету уряд доводить, що є впевнений рух уперед в покращанні не лише структури й змісту бюджету, але і якості його показників.
Нестор ШУФРИЧ, фракція СДПУ(О):
— Бюджет на 2004 рік буде прийнятий, а всі баланси — враховані. Безумовно, без суперечок у парламенті не обійдеться. Уряду належатиме довести реальність дохідної частини. Окрім цього, корегуватися будуть видатки бюджету на майбутній рік, і всіх, принаймні об’єднаних соціал-демократів, цікавитиме реальність виплати 237 гривень мінімальної заробітної плати, та графік введення співвідношень iз урахуванням цієї норми.
Бюджетний процес, як на мене, свідчить про те, що більшість сьогодні працює і підтримує уряд.
В’ячеслав КИРИЛЕНКО, фракція «Наша Україна»:
— Бюджет вперше політичний у тому сенсі, що, по-перше, підготував його нібито коаліційний уряд. По-друге, бюджет рясно пересипаний показниками збільшення ВВП, частки соціальних видатків, збільшення соціальних параметрів, видатків на освіту, сільськогосподарських виробників, малозабезпечених тощо. При детальному ж розгляді всіх цифр жодних поліпшень не спостерігається. Іншими словами, ідеологія створення бюджету на наступний рік скерована на очевидний успіх. І по-третє, на процес обговорення бюджету впливатимуть внутрішньо-парламентські розбіжності, пов’язані з небюджетними, але політичними питаннями, серед яких — подальший хід подій навколо ЄЕП, а також конституційна реформа. Але, так чи інакше, бюджет, упевнений, знову буде прийнято, і знову — в передбачені Конституцією терміни. А потім, з 1 січня, почнеться внесення змін до щойно прийнятого документа. Це, на жаль, дуже хибна українська практика.
Минулого тижня на представленні проекту бюджету хіба що лінивий не критикував його, причому це подекуди не залежало від формального перебування депутата в більшості чи в опозиції. Думаю, з боку парламентської більшості це буде «шлюб за розрахунком». Основні лобісти отримають свої частини від бюджетного пирога і забезпечать його проходження з незначною перевагою голосів у парламенті. Тому навряд чи доводиться говорити про те, що взаємодія більшості та уряду відбувається на концептуальних засадах якихось якісних змін в економічній, податковій і соціальній структурах країни. Відбудеться суто фінансовий шлюб, який буде дуже тимчасовим з огляду на президентські вибори 2004 року.
Леонід ГРАЧ, фракція Компартії:
— Бюджет будь-якого року й будь-якого органу влади завжди є політико-соціальним, оскільки економіка, соціальна сфера і політика нерозривно пов’язані. Проект бюджету на 2004 рік я назвав би сьогодні передвиборно-президентським. І півбіди, якщо б останній було зроблено з акцентом на соціальні потреби, і ми якийсь період були б більш-менш чесні перед виборцем. Але цей бюджет не буде таким. Навпаки, у нього можна буде заховати скільки завгодно коштів, щоб вони потім через бюджетні діри перейшли у всякі піаркампанії, політтехнологічні обслуговуючі групи тощо... Тобто намагатися щось мати будуть усі. Але основу основ буде закладено для того, щоб мати відповідні кошти на кандидата в президенти від влади.