Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Бюджет по осенi рахують

22 червня, 2002 - 00:00

«Упевнений, що рейтингове голосування надасть постанові про визнання незадовільною роботи Кабінету Міністрів з виконання закону про державний бюджет на 2001 рік необхідну кількість голосів...» Розрахунок голови бюджетного комітету Петра Порошенка позавчора ввечері виявився помилковим двічі. Проект постанови, винесений на голосування більшістю (288 — «за»), необхідних 226 голосів після двох спроб так і не набрав.

Цей, без сумніву, приємний для уряду факт аналітики розцінили як тимчасову відстрочку. І не тільки тому, що комітету з питань бюджету було доручено доопрацювати проект постанови з подальшим голосуванням наступного пленарного тижня (розпочнеться 2 липня). Навряд чи за цей час Петро Олексійович знайде додаткові економічні аргументи проти уряду. Рішення Верховної Ради аж ніяк не вказує на відсутність у Кабінету Анатолія Кінаха проблем з виконанням бюджету. Просто фінансові обгрунтування Петра Порошенка крім досить загального (мовляв, диспропорція — ВВП зростає, а на бюджеті це не відбивається) носять явний політичний характер.

Невдоволення прем’єрством Анатолія Кінаха частина народних обранців навіть не намагається приховати. І позавчорашнє голосування — зайве тому підтвердження. З першого разу проект підтримали 213 депутатів. Другий раз «за» проголосували 216. Що пророкують такі результати програмі дій уряду, яку буде винесено на суд парламентського залу найближчим часом, і у випадку затвердження якої прем’єр може спокійно втілювати її в життя протягом цiлого року? Відповідь для уряду поки неоптимістична.

До речі, справа тут не тільки у кількості депутатів, незадоволених виконанням бюджету-02. «Питання щодо бюджету — це один iз елементів політичних торгів і привід або пред’явити претензії до Кабінету Міністрів, або підтримати його», — вважає народний депутат Олег Салмін. Ставлення Верховної Ради до уряду він визначив як «стадію заломлення», відзначивши, що «чітко сформувалося негативно налаштована більшість, яка, проте, ще не факт відставки Кінаха».

Точка зору пана Салміна, судячи з усього, недалека від істини. По-перше — в Анатолія Кінаха є час коригувати пропозиції народним депутатам. У такому контексті обвинувачення «по повній» у варіанті Петра Порошенка виглядають просто несвоєчасними. Рішуча «бюджетна нота» Кабінету Міністрів в унісон iз передбачуваним у парламентських кулуарах провалом урядової програми — непогана підстава «друзям» Кінаха поставити питання про перепризначення прем’єра. Але ламати, як кажуть, не будувати. Уявити, що висловивши недовіру уряду, народні депутати, які так довго і напружено ділили портфелі у парламенті, знайдуть консенсус стосовно портфелів міністерських до 12 липня, складно. Так само, як і залишати країну на період літніх канікул без прем’єра. Не виключено, що саме в цьому, як стало відомо «Дню», переконували окремі представники «регіоналів» лідера «Нашої України» Віктора Ющенка, підкреслюючи, що йому потрібно потерпіти до осені. Відзначимо, у зв’язку з цим, що розмови про Угоду і таємничого «кандидата» від «наших» на прем’єрство дещо стихли. Нагадаємо, також, що Президент Леонід Кучма у своєму виступі перед народними депутатами погодився розглядати кандидатуру нового прем’єра тільки з парламентською більшістю.

Чи зможе Анатолій Кінах заручитися необхідною підтримкою у Верховній Раді до осені? Вирішувати це завдання прем’єру, як не крути, доведеться за допомогою похідних «Єдиної України». У кулуарах Верховної Ради говорять, що навіть «трудовики», які об’єдналися з «промисловцями», мають свій погляд на майбутнє прем’єрського крісла.

«Виключно професійними» назвав i «резолюційні» претензії комітету до Кабміну Петро Порошенко, чим здивував журналістів. На його думку, відповідна постанова уже, напевно, (як і попередня?) пройде голосування у сесійній залі. «Ми врахували зауваження 300 депутатів, усіх комітетів...», — говорив Петро Олексійович і підкреслював, що бюджетний комітет вирішив застосувати «найбільш допустиму до уряду санкцію». Для простоти пояснюємо: згідно з Бюджетним кодексом, профільний комітет може продемонструвати дві реакції на бюджетну резолюцію — погодитись або не погодитись. В останньому випадку, про який, власне, або говорив Петро Порошенко, комітет ставить уряду «на вид» всі зауваження.

«Не треба переоцінювати значення бюджетної резолюції», — сказав «Дню» Валерій Коновалюк і утримався від подальших коментарів. І був частково правий. Усіма конкретними питаннями щодо бюджету уряд і народні депутати займатимуться восени. Зараз цікаве інше — все макроекономічне, що було поставлене профільним комітетом «на вид» у липні по бюджету- 03, парламентарії з повними на те підставами питатимуть з уряду після 1 жовтня. Практика показує, що макроекономічні прогнози уряду ближче до Нового року мають здатність змінюватись. А ось чи зміниться ставлення бюджетного комітету до уряду, напевно, залежатиме від того, хто його очолить, і що цей «хтось» пропонуватиме керівництву бюджетного комітету.

Поки і Петро Порошенко, і Валерій Коновалюк налаштовані дуже рішуче. Перший знайшов 4 млрд. грн. доходів, які у перспективі приховуватимуться Кабміном, говорить про необхідність включення надходжень від приватизації до доходної частини бюджету напряму (проти чого сам же висловлювався, коли під час бюджетної епопеї-02 на цьому наполягав його попередник Олександр Турчинов) і скрупульозно рахує апріорі неточну відсоткову невідповідність передбачуваного зростання ВВП прибуткам держави. Другий — з цим усім погоджується, явно «підвісивши» стабільність гривні в умі. Чи зможуть бюджетний комітет і Міністерство фінансів спланувати бюджет-03 так, щоб потім не довелося викликати «швидку» підприємцям? Це питання, очевидно, мало кого турбує. На порядку денному проблеми, мабуть, більш важливі.

В’ячеслав ДАРПІНЯНЦ, «День»
Газета: 
Рубрика: