Які б хто мотиви не висував (на перший погляд, начебто, пристойні), але метушня навколо створення Державного реєстру виборців, яка спостерігається з вересня — жовтня минулого року, виглядає дуже непривабливо. Судові позови стосовно підрядів на виконання замовлень у рамках планів із виконання зазначеної роботи, призупинення Президентом відповідної постанови Кабміну, припис, отриманий Центральною виборчою комісією від Генпрокуратури у кінці червня щодо припинення дій, пов’язаних із закупівлею програмного забезпечення для зазначеного реєстру, затримка з наданням приміщень для Служби розпорядника реєстру (про все це можна прочитати на сайті ЦВК) вже привели до зривів передбачених термінів їхньої реалізації. Природно, що ситуація «у верхах» не могла не відбитися на регіонах. У Житомирі, з одного боку, вже створені й діють відділи ведення Державного реєстру виборців (далі — реєстру) в обох районах міста. Як голова Корольовської райради Євген Дяченко, так і керівник Богунської райради Любов Петренко, запевнили «День», що ці відділи, згідно з нормами, які залежать від кількості виборців, повністю укомплектовані. Отримані комп’ютери та інша оргтехніка. Але з іншого боку, говорить Є. Дяченко, немає можливості активно працювати, тому що досі немає первинної бази даних про виборців, яка повинна була надійти від ЦВК як розпорядника реєстру, немає відповідного програмного забезпечення. Це головний стримуючий фактор, який діє для всієї України. Отже, у Житомирі доводиться лише накопичувати ті зміни, які зараз проходять. Основою повинні були стати виборчі списки зразка березня 2006 року, але, оскільки 30 вересня 2007 року пройшли позачергові вибори до парламенту, і відповідно, складалися нові списки, зараз «прив’язка» йде до них. Зміни, які проводились безпосередньо на виборчих дільницях в ході останніх виборів, разом із самими списками зараз зберігаються в архівах і без рішення суду не доступні. Для обох районів спільною і серйозною проблемою, яка гальмує збір названої інформації за формами ЦВК, є слабке матеріальне і кадрове забезпечення відповідних служб громадянства, імміграції, реєстрації фізичних осіб у райвідділах Управління МВСУ в області. У житлово-комунальних підприємствах не вистачає ні комп’ютерів, ні об’єднаної комп’ютерної мережі для передачі необхідних даних, ні кваліфікованих працівників для такої роботи. Є відчутні складнощі у реєстрації мешканців приватних будинків. Л.Петренко вказує також на те, що 9 приміщень, де на минулих виборах працювали дільничні комісії, вже приватизовані, і тому під загрозою створення мережі постійно діючих дільниць, про що вже давно ведуть розмови в Україні. Район у нинішньому році не отримав необхідної грошової підтримки з міського бюджету, про яку просили (замість 25 тис. грн. виділили всього 6 тис. грн.) , нічого не отримали і з ЦВК. Щоправда, нещодавно міськвиконком розглянув «реєстрове» питання і ухвалив відповідне рішення. Завідувач відділу ведення Державного реєстру виборців Богунської райради Олег Ніколайчук вважає, що в разі, коли справи будуть складатися так, як зараз, затримка із якісним виконанням цієї роботи може сягнути 1—2 років. Отже, зважаючи на думки тих, хто цим займається, логічним виглядає припущення, що повноцінного реєстру виборців може не бути й до наступних президентських виборів, навіть якщо вони відбудуться у визначений Конституцією термін. Тим більше якщо навколо нього не припиняться «розборки» у столиці.
Стосовно загального підґрунтя. Комерційна складова у вигляді боротьби за ласі шматки з державного бюджету, боротьби, як у нас водиться, без правил і зважання на суспільні інтереси, в цих сутичках, безумовно, присутня. Проте мимоволі закрадається думка, що таким чином навмисно зривається вкрай важлива для країни робота. Ймовірна мета — забезпечити ширше поле для маневру на ниві фальсифікації результатів наступних президентських виборів. Причому, хоч як не болісно таке визнавати, в цьому може бути зацікавлений і нинішній глава держави, оскільки низькі рейтинги ставлять під великий сумнів можливість його повторного обрання за умов чесного підрахунку як виборців, так і їхнiх голосів. Якщо, звісно, не буде ухвалена нова редакція Конституції, відповідно до якої президент України стане обиратися парламентом.