Згідно з останніми повідомленнями прес- служби Міністерства юстиції України, у результаті розпочатої Мін’юстом 1 квітня перевірки українських партій на предмет їхньої відповідності вимогам закону «Про політичні партії в Україні», кількість партій в Україні скоротилася зі 123-х до 99-ти. Зокрема, останніми з реєстру об’єднань громадян вилучено записи про реєстрацію Української партії солідарності і соціальної справедливості, а також Партії комуністів (більшовиків). Розпорядження про це підписав міністр юстиції Олександр Лавринович на підставі рішень Верховного Суду. На сьогодні вже перевірено 38 партій, і за підсумками перевірки Мін’юст представив подання до Верховного Суду про анулювання реєстраційних свідоцтв всіх цих суб’єктів у зв’язку з невиконанням ними вимог законодавства. Верховний Суд уже задовольнив 24 подання із 38-ми. До кінця поточного року Мін’юст має намір перевірити всі політичні партії. Складається враження, що найрадикальніше в Україні реформується саме партійна система, — щоб, імовірно, позбувшись властивої їй дрібнопартійності і фрагментарності, ми змогли якнайшвидше перейти до нормальної багатопартійності. З пропозицією прокоментувати хід «партійної ревізії» «День» звернувся до міністра юстиції Олександра ЛАВРИНОВИЧА:
— Тенденції до різкого скорочення кількості партій, очевидно, не спостерігатиметься, але певне зменшення їх чисельності відбудеться. Норма закону, на підставі якої відбувається анулювання реєстраційних свідоцтв, має подвійне тлумачення і в зв’язку з цим застосовується Верховним Судом в максимально сприятливому для політичних партій розумінні. Інакше кажучи, вимога щодо обов’язкової наявності власних партійних структур в більш ніж половині міст і районів України на сьогодні не має вирішального значення для прийняття остаточного рішення. Що ж до норми, яка передбачає анулювання реєстраційного свідоцтва у випадку неучасті впродовж десяти років у національних виборах, то вона ще не є актуальною. Адже закон про політичні партії набув чинності лише близько двох років тому, тобто ми можемо почекати ще вiсiм років. Отже, підставою для заборони існування партії можуть слугувати лише її певні протизаконні дії, а не бездіяльність.
Крім того, процес скорочення кількості партій може мати й еволюційний природний характер, коли деякі структури припинять своє існування добровільно, усвідомивши безперспективність власного подальшого функціонування, а деякі об’єднаються з іншими, більш впливовими. Взагалі наявність такої кількості політичних партій, що реально не впливають ні на формування політичної волі громадян, ні на будь- які суспільні процеси, не є здоровим явищем. Це просто може дискредитувати в очах громадськості інститут багатопартійності, який надає людині право виявити персональну політичну волю, віддавши свій голос за ту чи іншу партію або її представника на національних та місцевих виборах.
Дані перевірки не можна назвати спробою реформувати партійну систему України, — це лише виконання функцій, покладених законодавством на Міністерство юстиції. Мін’юст дотримується букви і духу Закону, заздалегідь оголошуючи дати і об’єкти перевірок, щоб ні у кого не виникало претензій щодо їх підсумків. Надалі планується постійно проводити моніторинг партій на предмет їх відповідності вимогам законодавства.
Жодна з партій, стосовно яких підписаний указ про анулювання та вилучення з реєстру, не зверталася до суду з намірами оскаржити «неправильне та несправедливе» рішення. Процес відкритий і торкнувся тих політичних партій, які вже давно не функціонують і не відіграють ніякої ролі в політичному житті країни.