...До Леоніда Макаровича зателефонував відомий російський пранкер (людина, що здійснює телефонні дзвінки своїм жертвам і шляхом провокацій змушує їх відповідно реагувати. — Авт.) Vovan 222. Чоловік представився сином Віктора Януковича і попросив поради, почавши розмову із серйозного запитання — який вибір має зробити Україна між Євросоюзом і Митним Союзом. Проте потім цей телефонний хуліган намагався дискредитувати екс-президента України запитуючи його про Тимошенко, Мілевського, Ляшка, Femen, а насамкінець ще й інопланетян приплів до розмови.
Проте розіграш, як такий, не вдався. У словах Леоніда Макаровича немає жодних моментів, які б суперечили його публічній позиції. Перший президент України говорить, що Україні однозначно потрібно рухатися в напрямку Європи. Він радить підставному Віктору Вікторовичу порадити батьку відпустити Тимошенко на лікування, щоб не виникло перепон у євроінтеграції. Усі інші абсурдні запитання Леонід Кравчук намагався тактовно оминати або висловлюватися філософськи-нейтрально.
— Спочатку я не зрозумів, що мене розігрують, тому що почув досить коректне запитання, — розповідає «Дню» президент України 1991—1994 років Леонід КРАВЧУК. — Я не відчув підступу ще й тому, що напередодні зустрічався з Віктором на футболі. Нібито Віктор Вікторович хотів знати мою думку, куди нам краще йти — В Євросоюз чи Митний Союз. Таке запитання міг мені поставити будь-хто, навіть сам президент. Але коли пізніше мій співрозмовник почав говорити якісь «абракадабри», то я зрозумів, що це — гра. Просто вирішив підіграти, щоб почути, чим це все завершиться. Завершилося нічим. Я не боюся таких спроб. Уже стільки всього намагалися фантазувати та інспірувати... Якщо комусь хочеться з цього щось зробити — це марна справа, адже ніякої сили такі дії не будуть мати. Моя позиція загальновідома у політичних питаннях. Узагалі я не бачу в цьому інциденті злої руки, людина так жартує. От тільки чи є в цьому користь? А те, що хтось цей запис розміщає — то їх справа.
«Я б з радістю подзвонив і Леоніду Кучмі, і Віктору Януковичу, та виходів на них немає,» — слова російського Vovanа. Дуже сумнівне твердження. Цей телефонний хуліган не може бути настільки недалеким і не розуміти, що в такому випадку реакція на його дії буде зовсім іншою. А «поприколюватися» над українським президентом, який з усіх очільників держави був і залишається найбільш відкритим до спілкування зі ЗМІ і узагалі, — легко.
Фактично російський пранкер своєї мети не досягнув — скомпрометувати екс-президента ні політично, ні етично не вдалося. Замість нього цим вирішили зайнятися... українські ЗМІ. 1 жовтня близько дев’ятої вечора сайт телеканалу «ICTV» розмістив цей запис у відділі «Відео» з маркуванням «Політика». Заголовок придумали максимально «жовтий» — «Кравчук в розмові з Януковичем розповів як позбутися Тимошенко і про контакт з НЛО». До того ж, це аудіо розмістили між чотирма «стьобними» сюжетами про нові «перли» Януковича-старшого і про інцидент з протитанковими ракетами на Львівщині. Уся ця добірка публікувалася під іронічними заголовками. Українському суспільству намагаються нав’язати думку, що найкращим президентом, реформатором і сподвижником був Леонід Кучма, використовуючи для цього «чорний піар» і намагаючись дискредитувати тих очільників країни, які все ще асоціюються у людей із позитивними вчинками. Не дарма Леонід Кравчук у цій телефонній розмові порівнює вступ України до Євросоюзу із подіями 1991 року — ці обидва історичні моменти є непересічними і визначальними для нашої держави. Тим же, хто «за» «багатовекторну» політику вагання такий розвиток подій — як кістка у горлі. Чи була «вказівка згори» розмістити цей запис на сайті одного з провідних українських каналів? Більше віриться у те, що тут спрацювала «тактика на випередження» телеменеджерів, бажання отримати похвалу за свою роботу.
«День» поцікавився у телеведучого ICTV Андрія КУЛИКОВА, чи доцільно, на його думку, такі «розіграші» поширювати на популярних інформаційних сайтах, зокрема, на сайті ICTV?
— Те, що сайт «ICTV» поширив цю новину... У мене викликає не сприйняття заголовок та рубрика. Звісно, що заголовок неправильний. Йдеться не про того Януковича. Це, вважаю, редакційно неправильно. Ну і розділ, у якому помістили запис — «Політика» — теж непідходящий. Це варто у розділ, приміром, «курйози», або скажімо, «мораль» вміщувати. Але проблема заголовків — це проблема багатьох інтернет-сайтів. Це свідчення того, що не дотримують стандартів у професії. З іншого боку вже перший абзац повідомлення «Скандальний пранкер «Vovan222», відомий своїми розіграшами футболістів і політиків, цього разу зателефонував Президенту України 1991 — 1994 років Леоніду Кравчуку» пояснює суть інформації. Думаю, що в інших рубриках, з іншим заголовка, такі повідомлення на інтернет-сайтах поширювати можна, як розіграш чи жарт. А так подавати це, звичайно, не годиться...
Як бачимо, у вітчизняних ЗМІ такі «розіграші» не викликають жодного етичного дискомфорту. Складається враження, що ми вже про всі серйозні теми переговорили, всі проблеми вирішили, а тепер можна і в «плюшки побавитися». Українська журналістика все більше скочується у формат низькопробного таблоїду, якому аби покопирсатися в особистих відносинах і виставити, умовно кажучи, персонажами Достоєвського тих, хто «муляє око». Сам Леонід Кравчук надзвичайно інтелігентно поставився до цього розіграшу, а от «ICTV» не змогли таким випадковим подарунком долі не скористатися. Як тільки «День» зателефонував до Андрія Куликова, він наполягав на тому, що дії каналу не можна назвати популяризуванням цього запису. Проте цифри говорять інше. За даними Яндекс.Метрики, сайт Факти. ICTV у вівторок переглянуло 77 124 осіб. Це найвища планка за сім днів — з 26 вересня по 2 жовтня.
На жаль, така ситуація в українських медіа не є підсумком останніх місяців, вона має набагато глибше коріння. Ще два роки тому головний редактор «Дня» Лариса Івшина написала у своїй колонці: «Нам потрібне щось на зразок Міжнародної конвенції про заборону виробництва і поширення бактеріологічної і токсичної зброї. Одним словом, не бути продакшеном і дистриб’ютором «зарази». Нам потрібно завоювати довіру один одного або, як каже Оксана Пахльовська, створити простір «етичної безпеки». Ідодає насамкінець: «Одним словом, море роботи». Видно, деяким українським ЗМІ це море — по коліно.