Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Сергій Головатий: "Аби сходи були чисті, їх слід починати мити згори"

1 жовтня, 1997 - 00:00

"Ну, не перепризначено міністром юстиції Сергія Головатого, що тут особливого? Звичайна ротація Кабміну. То через що сир-бор? Через крісло?" Йдучи на інтерв'ю з екс-міністром, я цілком усвідомлювала, що досить поширеною буде саме така думка "представника народу".

Сьогодні на наші запитання відповідає екс-міністр юстиції, президент "Української правничої фундації" Сергій Головатий.

- Помічено, що, залишаючи пост, впливові люди свого впливу не лише не втрачають, а навіть нарощують його. Ви сказали, що ви з - "Реформами"?

- Я за своїми політичними поглядами прихильник політичної платформи депутатської групи "Реформи", в якій був з самого початку, входив у керівництво групи.

- А формально плануєте об'єднатися з якою-небудь партією? Адже ви збираєтеся балотуватись у березні.

- У формальному плані, мабуть, так. Україна затрималась у політичному визріванні. Це я про формування політичної структури суспільства, штучно стримуване тими, хто вже довгий час ділить державний пиріг, розкладаючи шматки у власні кишені. Саме вони не зацікавлені в такій структуризації суспільства й у формуванні політичних партій і рухів. Складно зараз говорити про належність до якоїсь партії, коли не створено умови для функціонування багатопартійної системи як основи формування парламенту й уряду.

- Злі язики стверджують, нібито вам доручили розробку програми "Чисті руки", щоб вас підставити...

- Розрахунок був на те, що я завалю розробку. У бюрократично-технічному плані ці хлопці операцію провели блискуче. Те, що міністру юстиції доручено розробляти програму «Чисті руки», було оголошено в Давосі, десь у середині лютого. Я прочитав про це в «Інтерфаксі». І зрозумів: тут щось не так, вирішив зачекати. Адже повинно ж бути доручення, хоча б коротко визначені концепція й напрям. День, два - доручення немає. Отже, це що, пастка? Стара, радянська, номенклатурно-апаратна гра «ми тебе зараз упіймаємо»? І тому ми почали потихеньку, підпільно працювати, знаючи, що від нас чекають провалу. Напрацювавши, 28 лютого зібрали прес-конференцію на тему "Концепція національного програми боротьби з корупцією під назвою "Чисті руки". На цій прес-конференції журналіст запитує: "Чи було доручення Президента розробляти таку програму?" Я кажу: "Ні, я не отримував, але доручення пролунало в "Інтерфаксі". Оскільки Президент сказав, я мушу виконувати. Хоча, з точки зору формально-бюрократичної, такі речі слід фіксувати". О 17 - 18 годині цього дня... надходить доручення Міністерству юстиції спільно з зацікавленими (дуже зацікавленими!) міністерствами й відомствами розробити проект Національної програми боротьби з корупцією "Чисті руки"... до 1 березня. Нормально? Я йду з листом на ім'я Президента до Кушнарьова, прошу подовжити термін виконання до 15 березня. Кушнарьов особисто накладає резолюцію "Згоден продовжити термін виконання до 15 березня". Ми терміново створюємо робочу групу, працюємо, і 15 березня я особисто віддаю програму Леоніду Даниловичу. Він читає й каже: "Я тобі дякую за документ вищого професійного гатунку". Президент поставив одне запитання: "А ти також за НБР?" Я відповідаю: «Ясна річ, це спеціалізований орган, ідея його створення проходить в усіх рекомендаціях міжнародних структур.

- У програмі залишився пункт про НБР?

- Він зник на стадії ходіння в Адміністрації Президента. Один зі співробітників адміністрації повідомив мене: "Ви знаєте, у нас виникла ідея пропустити документ через Координаційний комітет з питань боротьби з корупцією при Президенті України. До речі, в робочу групу, створену міністром юстиції, входили представники усіх органів Координаційного комітету, і всі вони були представлені першими особами. А на засідання Координаційного комітету прийшли другі особи. У результаті на цьому засіданні, очолюваному відомим усім Василем Васильовичем Дурдинцем, пункт про необхідність створення НБР було вилучено. Залишився тільки пункт: "Кабінету Міністрів України вивчити у ІІ кварталі 1997 року питання про доцільність створення в системах СБУ й МВС спеціальних підрозділів по боротьбі з корупцією".

- Виходить, що пан Дурдинець, котрий нині очолює НБР, керує, з його точки зору, непотрібним і некорисним органом? А за що ж ви дістали свою історичну догану?

- У звіті міністра юстиції на засіданні Кабміну чітко вказувалося на невиконання восьми позицій програми "Чисті руки" й було названо винні відомства (одну позицію не виконала прокуратура, дві - Мінфін і п'ять (!) - апарат Кабміну). Мін`юст, виконуючи нормативне забезпечення програми, у межах своєї компетенції все зробив вчасно. За це, мабуть, Мінюст і дістав догану...

- Які перспективи в "Цивільного кодексу"?

- Він уже в парламенті. Дуже хочеться, аби його ухвалили. Адже це - правова основа майнових і немайнових відносин у суспільстві. На жаль, із надр президентської адміністрації переданий нами проект так і не вийшов, його там цілком заблокували. І це також показник справжніх намірів "реформаторів" з президентських структур. Про які реформи вони говорять? Ми пропонували Президенту, аби, як передбачено Конституцією, проект розглядали як першочерговий, позаяк це правова основа ринкової економіки.

- У журналістських колах поширена думка, ніби ваша наступниця Сузанна Станик зможе швидше домовитися з силовиками. Ні для кого не були таємницею ваші напружені відносини з ними й розбіжності в багатьох питаннях, зокрема в питанні скасування смертної кари.

- Головне, що це не мої проблеми. У мене як міністра не було розбіжностей з Конституцією України й міжнародними правовими зобов'язаннями, взятими Україною у зв'язку з членством у Раді Європи. Ніхто не говорить поки що про скасування смертної кари - Україні на це відведено мінімум три роки (спливає наприкінці 1998 року), йдеться лише про призупинку виконання винесених вироків. І ось ми дізнаємося, що цього року вже розстріляно 13 чоловік.

Моя політика часто розходилася з керівниками інших відомств, котрі відверто говорили: Конституція - це рано. "Отці" знають, що народ не доріс. Як на мене, саме навпаки - не дозріли "отці".

- Приймаючи пропозицію очолити Мін`юст, ви заявили, що йдете на політичне самогубство. Чи відбулося це самогубство? Я маю на увазі історію зі звільненням Косаківського, перереєстрацією УНА...

- СДПУ, ХДПУ... Ні, ви не маєте рації. У всіх випадках були юридичні підстави для відмови чи перегляду справи.

- Але добрий юрист тим і відрізняється від поганого, що він може виконати будь-яке політичне замовлення "на законних підставах".

- Пригадаймо будь-який епізод, стосовно Косаківського, приміром. Я не робив висновків про обрання його мером міста, йшлося тільки про реєстрацію Ліги історичних міст, для якої не було підстав, позаяк, наскільки я пам'ятаю, не було достатньої кількості "первинних" організацій. Я дав також негативний висновок щодо московських угод навколо флоту. І саме тому, що це питання складні, з точки зору політичної кон'юнктури, і в них перетинаються інтереси багатьох політиків і асоційованих із ними бізнесменів, я прагнув приймати такі рішення, щоб мене не можна було дорікати у виконанні політичного замовлення. За останні півроку саме мене чомусь схиляли до рішення відносно лівих сил. Стільки листів з вимогою заборонити їх! Але не Мін`юст - орган заборони. І коли в одному авторитетному кабінеті зібралися знов-таки перші особи й заявили: "Це повинен зробити Мін`юст", а я, відкривши Закон "Про громадські об'єднання", де записано компетенцію Мінюсту, і Закон "Про прокуратуру", повноваження СБУ в цій ситуації, пояснюю, що ми можемо це зробити лише на підставі документів і висновків, даних нам тими й тими, або ж це цілком у компетенції прокуратури. У відповідь я почув: "Ну, ми з цією юридичною формалістикою далеко зайдемо!».

Коли я говорив про політичне самогубство, я передбачав, що саме на мене чекає...

- І які висновки. Чи уроки?

- Ці два роки ще більше зміцнили мою віру в себе. А урок такий. У плані організаційного, управлінського, політичного і правового забезпечення перехідного періоду Україна - у дрімучому лісі, тим часом, як потенційно слабші й менші держави випередили нас. Україна перебуває більше в минулому, ніж у майбутньому. Соромно жити у країні, керівництво якої або тупцює на місці, або веде назад. А щоб «сходи» були чистими, їх потрібно починати мити згори...

До речі. Міжнародну конференцію, присвячена проблемам боротьби з корупцією, яка мала проводитися під егідою Мінюсту України та Світового банку 18 - 19 вересня в Пущі-Озерній, відкладено. Як повідомили в адміністрації Президента, до кінця грудня, хоча схоже, що назавжди. Нагадаю, що біля витоків організації цієї конференції, на якій мали бути присутніми перші особи держави й "зацікавлених відомств", стояв Сергій Головатий. А ви кажете, спадковість...

Ірина ВЄТРОВА, спеціально для "Дня"
Газета: 
Рубрика: