Сьогодні відкривається сьома сесія роботи українського парламенту. Як очікується, вона обіцяє бути не менш гарячою, ніж попередні. Вчора на початку погоджувальної ради спікер Володимир Литвин вже спрогнозував, що «поточна сесія буде складною». Головним чином це пов’язано з місцевими виборами, які заплановані на 31 жовтня. Для цього парламент навіть збирався минулого тижня на позачергову сесію, де вніс зміни у закон про місцеві вибори, які стосуються скасування вимоги реєстрації місцевих організацій партій не пізніше ніж за 365 днів до дня виборів для одержання права висувати своїх кандидатів на виборах, а також збільшення складу виборчих комісій на три члени.
З 7 по 10 вересня Рада працюватиме у режимі пленарних засідань. Раніше планувалося, що депутати 7 вересня лише відкриють осінню сесію, а вже 20-го розпочнуть пленарні засідання. Але у Верховної Ради багато роботи. Зокрема, прийняття бюджету на наступний рік, який неможливий без голосування за Податковий кодекс, також планується внести зміни в Конституцію в частині строків повноважень депутатів місцевих рад, прийняти закон про референдум та багато іншого. Звичайно, є важливою в цілому тема конституційної реформи.
Сьогодні, наприклад, крім відкриття сесії, заплановано заслухати інформацію Кабінету Міністрів про виконання постанови ВР «Про всенародне обговорення проекту Податкового кодексу» та розгляд низки законопроектів. У свою чергу, голова комітету ВР з питань податкової політики народний депутат від БЮТ Сергій Терьохін зауважив, що Кабмін мав до 5 вересня внести до ВР проект Податкового кодексу, але його й досі в стінах парламенту немає.
На середу серед іншого в порядок денний поставлено низку опозиційних проектів. Зокрема, внесено проекти щодо мораторію на підвищення цін і тарифів за споживання природного газу, на підвищення пенсійного віку для жінок, законопроект щодо введення податкових канікул для малого бізнесу та проект закону про енергетичну безпеку України в контексті рішення Стокгольмського арбітражу на користь «РосУкрЕнерго». Проте лідер фракції БЮТ Іван Кириленко вже заявив, що «фракція БЮТ планує блокувати трибуну парламенту», тому що розгляд цих питань може бути заблоковано у комітетах.
Як бачимо, нас очікує черговий сезон парламентської політичної боротьби. Можна спрогнозувати, що опозиція, як і раніше, опиратиметься, але навряд чи їй вдасться заважати більшості на чолі з Партією регіонів приймати у ВР заплановані ними рішення. Питання в тому, чи підуть ці рішення на користь суспільству.
КОМЕНТАР
Володимир ФЕСЕНКО, політолог, директор Київського інституту проблем управління імені Горшеніна:
— Буде ця осінь політично гарячою чи холодною? Думаю, відповідь на це запитання десь посередині. Однозначно ця осінь буде визначальною. Але визначальний характер цього сезону буде пов’язаний не стільки з діяльністю Верховної Ради, скільки з місцевими виборами, їхнім результатом, характером виборчої кампанії, тобто з тим, чи вдасться Партії регіонів втримати під контролем виборчий процес і досягнути базового запланованого результату. Якщо так, то це означатиме продовження формування в Україні «керованої демократії», що, безумовно, вплине на ситуацію у Верховній Раді. Зокрема, це може призвести до прискорення процесу розширення парламентської більшості і подальшої реалізації конституційної реформи. Якщо ж ПР не вдасться підтвердити статус потужної правлячої партії, тоді це може посилити протиріччя і проблеми всередині парламентської коаліції і вплинути на результативність голосувань з багатьох питань, зокрема, пов’язаних із соціально-економічною реформою, іншими важливими рішеннями.
Звичайно, порядок денний ВР законодавчо буде дуже насиченим. Крім традиційного бюджетного процесу, який є головною темою будь-якої осінньої сесії, є багато інших важливих питань. Перш ніж приймати бюджет, треба проголосувати Податковий кодекс. Він у принципі готовий, але чи вдасться зараз результативно проголосувати, адже ми вже бачили, що при формуванні цього документу у голосуванні були певні збої. Думаю, у вересні ми побачимо ще голосування з багатьох інших непопулярних соціально-політичних рішень. Мені здається, що більшість таких критичних рішень, зокрема конституційна реформа, розглядатимуться вже після місцевих виборів, десь у листопаді. Втім, затягувати не можна, тому що деякі рішення треба ухвалити до наступного траншу МВФ. Тема конституційної реформи вже заявлена Президентом. Тут інтрига полягатиме в тому, коли і як вона розглядатиметься у ВР. Важливий напрям конституційних змін — це скасування реформи 2004 року. Потім, можливо, це питання обговорюватиметься у формі розгляду президентського законопроекту. Це буде лише початок конституційного процесу. Його завершення може очікувати лише на наступній сесії парламенту.
От лише кілька важливих тем, які будуть у центрі обговорення парламентом. Думаю, що з’являться і нові, оскільки нині політичне і соціальне житті країни переживає трансформацію. Звичайно, всі ці трансформації відбиватимуться на порядку денному та характері роботи Верховної Ради.