Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Тест на адреналін

Некомпетентність і нелюдяність можуть мати біологічні причини
19 вересня, 2007 - 00:00
МАЛЮНОК АНАТОЛІЯ КАЗАНСЬКОГО / З АРХІВУ «Дня»

На тлі захмарних передвиборних обіцянок, техногенних аварій і екологічної кризи в народі зростає тривожний інтерес до вітчизняного істеблішменту, тобто владної верхівки. Природну допитливість електорату стимулюють потужні урагани, пожежі й повені в Європі. Планета ввійшла в гостру кризу, яка несе смертельні загрози. Тож треба негайно створювати стратегічні резерви питної води, продовольства та медикаментів, оновлювати технологічну інфраструктуру, зміцнювати кордони, накопичувати золотий запас. Не менш важливо консолідувати й оздоровити населення, звільнити його творчий потенціал і бути готовим до життя в режимі автаркії, тобто самодостатності — на випадок, якщо все навколо запалає або буде затопленим. Цими нагальними справами й мала б займатися владна верхівка, але…

Економічні експерти зазначають, що головним досягненням істеблішменту є його стрімке збагачення на тлі зубожіння та вимирання українського народу. Політологи констатують, що влада зруйнувала правове поле й розколює суспільство, нацьковуючи одну його частину на іншу. Соціологи стверджують, що владна верхівка оформилася в окрему касту, яка заблокувала «соціальні ліфти» для самореалізації творчих людей. Вона живе в закритих поселеннях і розвиває лише власну інфраструктуру (ресторани, оздоровчі центри, автосалони, розважальні заклади, охоронні фірми) на тлі розпаду інфраструктури для решти українців. Вона безсоромно хизується своїм багатством і демонструє зневагу до законів.

Важливо зрозуміти причину такої неадекватної поведінки істеблішменту. Наголосимо, що йдеться про поведінку групи в цілому, оскільки окремі індивіди можуть не вписуватися в «колективний портрет».

ЩО РОБИТЬ НАС ЛЮДЬМИ

Байдужість владної верхівки до життя народу пояснюється тим, що цій соціальній групі не притаманні докори сумління та співчуття. Це емпіричний факт. Натомість характерні підвищена агресивність та схильність до насильства. Час від часу з’являються повідомлення, як «нагорі» комусь зламали щелепу, відбили дітородні органи чи просто відлупцювали бейсбольною биткою. Країна звикла до телетрансляцій бійок нардепів-законодавців та рейдерських атак, тобто економічного бандитизму. Народ уже не дивується, бо знає: багато хто з «еліти» піднімався нагору по трупах. Про це читаємо в інтернеті й газетах. Темі кримінального збагачення владної верхівки присвячені цілі книги. Якщо істеблішмент між собою розмовляє матом — це сприймається як щось природне. Так само як схильність до зради, шахрайства та брехні. Не секрет, що для згаданої соціальної групи це вважається професійною нормою.

На звичайній мові описаний «елітарний набір» називається ВІДСУТНІСТЮ ЛЮДЯНОСТІ. А людяність — це та фундаментальна ознака, що відрізняє людину від решти живих істот. Через це осіб, яким не притаманні совість, співчуття, милосердя, вдячність та сором за негідні вчинки, в народі здавна називають «нелюдами». Науковці ж навіть випрацювали спеціальні терміни, адже феномен нелюдської поведінки — об’єкт академічних досліджень.

ДЕСТРУКТИВНІ ОСОБИСТОСТІ

Видатний французький психіатр і культуролог Макс Нордау (1849—1923) називав носіїв нелюдської поведінки «дегенератами вищого порядку» і вважав їх хворими. «Майже у всіх хворих цього роду відсутні почуття моральності й справедливості. Для них не існує ніякого закону, ніякої пристойності, ніякого сорому. З великим спокоєм і самозадоволенням вони здійснюють злочини й підлості...» — писав він у своїй монографії «Виродження» (1893).

Всесвітньо відомий філософ і психоаналітик Еріх Фромм (1900— 1980) носіїв нелюдської поведінки називає «деструктивними особистостями». У своїй книзі «Анатомія людської деструктивності» він констатує, що за певних обставин вони навіть вибиваються у воєначальники або стають відомими державними діячами. Коли в суспільстві панує мораль і діє закон, то нелюди не завдають великої шкоди. «Але коли сили руйнування і ненависті загрожують поглинути все суспільство, такі люди стають особливо небезпечними. І не лише тоді, коли займають пости політичних лідерів, але і як потенційна когорта майбутніх диктаторів. Тому треба вчитися читати книгу характерів і не чекати, коли обставини дозволять чудовиську показати своє істинне обличчя».

Пошуком першопричин нелюдської поведінки займався видатний історик і антрополог Борис Поршнєв (1905—1972). Він дійшов висновку, що такого роду моральні виродки взагалі не є людьми. Насправді це окремий біологічний вид людиноподібних хижаків. Він відрізняється від решти людства не лише поведінково, але й генетично та фізіологічно. Хижі батьки передають свою генетику нащадкам.

ГЕНЕТИЧНА ЖОРСТОКІСТЬ

Зауважимо, що визначальний вплив спадковості на схильність до злочинів є твердо установленим науковим фактом. У монографії «Наше постлюдське майбутнє» (2002) американський філософ Френсіс Фукуяма вказує на кореляцію між генами і кримінальною поведінкою. Він посилається на масштабні дослідження однояйцевих близнюків. Вони показали, що схильності біологічних батьків більше впливають на поведінку дитини, ніж кримінальність названих батьків. «Це передбачає деяку форму генетичної передачі кримінальних схильностей» — підсумовує філософ.

Чергове підтвердження отримали цього року вчені з університету Вірджинії (США). Вони встановили, що брехливість і жорстокість передаються генетичним шляхом — через ДНК. Автори дослідження не заперечують, що атмосфера, у якій виховується дитина, також накладає відбиток на її майбутню поведінку. Однак зауважують, що злочинцями стають навіть ті діти, які отримали правильне виховання.

Сучасний антрополог Борис Діденко стверджує, що людиноподібних хижаків лише кілька відсотків. Проте їхній вплив на суспільство непропорційно великий, бо вони концентруються в структурах безконтрольної влади. Найгірше те, що свої аморальність і жорстокість вони накидають значній частині справжніх людей і «охижачують» їх.

ТРЕТЯ СИГНАЛЬНА

Раціональне пояснення коренів нелюдської поведінки дає сучасне наукове уявлення про те, що людина має три сигнальні системи. Перша сигнальна — це інстинкти, умовні й безумовні рефлекси. Її верхня межа — це примітивне мислення, кмітливість вищих тварин, що діють методом спроб і помилок, здатні набувати і передавати досвід, у тому числі навчати своє потомство.

Друга сигнальна система — це розум, мова і абстрактне мислення. З великої різноманітності прагнень, що диктуються силами емоцій та інстинктів, розум вибирає найбільш раціональні, які найнадійніше приводять до поставленої мети. Межа можливостей другої сигнальної — логічне мислення.

Третя сигнальна система властива лише Людям. Її проявами є совість, співчуття, милосердя, врахування інтересів інших людей, не чинення зла ближнім і природі. Йдеться про вроджені, природні прояви, без будь-яких зовнішніх залякуючих чинників. Завдяки третій сигнальній Людина стає моральною істотою.

На переконання згаданих вище Поршнєва і Діденка, у людиноподібних хижаків немає третьої сигнальної системи. Тому антропологи називають їх «другосигнальними гомінідами» і наголошують, що їх ні в якому разі не можна вважати людьми. Люди і людиноподібні хижаки — це різні біологічні види. Відповідно, вони не можуть повноцінно схрещуватися. Як стверджує Діденко в монографії «Етична антропологія» (2003), внаслідок схрещування між людьми і нелюдами народжується гібридне потомство з ознаками виродження. Ці ознаки здебільшого виявляються в другому й третьому поколіннях.

БІОХІМІЯ ГАННІБАЛА ЛЕКТОРА

Люди та нелюди відрізняються не лише поведінково і генетично — у них різні біохімічні реакції. Ось що пишуть американські психологи Роберт Берон і Дебора Річардсон у книзі «Агресія» (1994): «З’ясувалося, що в агресивних осіб рівень адреналіну — речовини, яка має відношення до збудження і тривоги — порівняно низький». Дослідники порівняли виділення адреналіну і норадреналіну в стресових ситуаціях у пацієнтів тюремних лікарень. З’ясувалося, що досліджувані особи виразно розділились на дві групи — з нормальною реактивністю (нормальним виділенням адреналіну) і зі зниженою реактивністю. «Але найцікавішим для цілей нашого дослідження є той факт, що особи зі зниженою реактивністю здійснили проти незнайомців утричі більше злочинів із застосуванням насильства і учетверо більше злочинів зі смертельним наслідком, ніж особи з нормальною реактивністю». Найвідомішим кінематографічним образом нелюда є вишуканий інтелектуал, доктор Ганнібал Лектор з «Мовчання ягнят» — при пожиранні людей у нього навіть не прискорюється пульс.

Знижена реактивність дозволяє другосигнальним гомінідам обманювати «детектор брехні» (поліграф), адже ця техніка налаштована на «людський формат». У людей, завдяки наявності голосу совісті, свідома брехня викликає стрес, який призводить до стрибкоподібної зміни фізіологічних параметрів: частоти пульсу, тиску крові, потовиділення тощо. У другосигнальних гомінід, з причини відсутності совісті, стресу не виникає, а почуття страху успішно гаситься зниженою реактивністю. Тому «детектор брехні» не фіксує проявів хвилювання, з чого робиться висновок, що людина говорить чисту правду.

Цікаво, що другосигнальні хижаки непогано знають про цю свою особливість. Тому при потребі демонстративно закликають перевірити себе на поліграфі. Для наочності згадаймо ще один відомий кінообраз — головну героїню кінофільму «Основний інстинкт», вродливу письменницю-інтелектуалку. Коли поліція запідозрила її у вбивстві, вона сама запропонувала перевірити її на чесність. «Детектор брехні» зафіксував повний спокій, тому хижачку відпустили на свободу.

Спеціалісти говорять, що 2—3 відсотки тестованих на поліграфі демонструють подібний «нелюдський формат». Це збігається з оцінкою антрополога Бориса Діденка про «кілька відсотків» хижих гомінід у людському соціумі. Тож виходить, що їх можна визначати не лише за поведінкою, але й за фізіологічними параметрами.

Таку ж думку висловлюють згадані вище автори книги «Агресія» Берон і Річардсон. Вони констатують, що дослідження виявляють сукупність інструментально вимірюваних показників, за якими можна ідентифікувати потенційних насильників. І здійснити профілактичні заходи. Дослідники стверджують, що для таких осіб і для суспільства в цілому буде краще, якщо їхня робота не буде пов’язана з керуванням людьми і прийняттям відповідальних рішень. А ще треба створити таку соціальну атмосферу, в якій нелюдська поведінка зустрічала б осуд, ставала невигідною і навіть небезпечною. Автори книги вважають, що агресивні прояви можна зменшити, якщо створити таку ситуацію в суспільстві, коли: 1) потенційні агресори не зазнають сильного провокування (наприклад, через беззахисність жертви); 2) не отримують вигоди від застосування агресії; 3) можливе покарання за агресивні дії буде суворим (наприклад, поранення або смерть на місці злочину); 4) ймовірність покарання буде високою.

ГОЛОВНИЙ КОНФЛІКТ НАШОГО ЧАСУ

Описані вище міркування дозволяють висловити гіпотезу щодо деяких причин неадекватної поведінки сучасного істеблішменту. По- перше, у владних структурах відбулась концентрація другосигнальних гомінід. У них відсутня вроджена третя сигнальна система, тому відсутні й її прояви у вигляді совісті, співчуття та прагнення до справедливості.

По-друге, свою хижу поведінку ця група нав’язує людям, що працюють у владних структурах. А також всьому суспільству — через невщухаючий потік насильства й аморальності в засобах масової інформації, оспівування ґвалтівників, шахраїв, збоченців і моральних виродків.

По-третє, відсутність третьої сигнальної не дозволяє цій групі піднятися вище жадоби влади, низьких задоволень і особистого збагачення. Звужена свідомість формує неадекватне уявлення про світ. Тому в їхні голови не вкладається масштабність глобальної кризи і необхідність негайної спільної дії усіх соціальних груп. По-суті, це сліпці, що йдуть у прірву і тягнуть за собою весь народ.

Протистояння між людьми і нелюдами — це головний, визначальний конфлікт нашого часу. Для його маскування й відволікання уваги другосигнальна псевдоеліта роздмухує штучні протистояння — «схід» проти «заходу», «біло-блакитні» проти «помаранчевих», російськомовні проти україномовних. До певного часу ця тактика спрацьовувала. Ситуація змінилася після того, як хижаки сконцентрувалися в Парламенті та відгородилися від людей у закритих «елітних поселеннях». А остаточно все прояснили руйнування істеблішментом правового поля («політреформа»), виснаження технологічної інфраструктури загального використання та руйнування системи охорони здоров’я. Виявляється, що ми живемо в суспільстві, де один біологічний вид живе і розмножується за рахунок пригнічення й вимирання іншого. Тож виникає питання, як цивілізовано розв’язати цю проблему?

НА ЗАХИСТ ЛЮДЯНОСТІ

По-перше, треба запровадити реальний контроль суспільства над владою. Для цього Президент та інші виборні особи повинні відповідати за плоди своєї діяльності власним майном і власною свободою. У якості дієвого контролюючого органу треба створити Конституційно- ревізійну палату, що поєднуватиме функції Конституційного суду, Рахункової палати і Центральної виборчої комісії. Голова цієї палати повинен обиратися всенародно разом з Президентом і також нести персональну відповідальність за виконання своєї функції. Водночас треба зробити виборними й підконтрольними посади суддів і начальників місцевої міліції.

По-друге, треба реалізувати природне право законослухняних громадян на носіння короткоствольної вогнепальної зброї. Цим самим зрівняти шанси людей з хижими «братами по розуму», які вже давно озброєні. Це різко зменшить рівень насильства в суспільстві. Згадаймо, що після легалізації пістолетів і револьверів рівень насильницьких злочинів у пострадянській Естонії зменшився в 5 разів, а в Молдові — у 2 рази. Відомо, що беззахисність жертви провокує потенційного насильника. Натомість навіть уявна можливість наразитися на опір є потужним стримуючим чинником.

По-третє, припинити в ЗМІ пропаганду агресивної та аморальної поведінки. Натомість повернутися до людських вартостей — таких як чесність, вірність, любов. Турбота про сім’ю, дітей, природу. Прагнення до істини та краси. Відповідальність за майбутнє. Повага до людського життя та людської гідності — і обов’язок захищати їх усіма силами.

Ігор КАГАНЕЦЬ, журнал нової еліти «Перехід-IV»
Газета: 
Рубрика: