У традиційному великодньому інтерв'ю російському журналу
«Деловые люди» Патріарх Московський і всея Русі Алексій II заявив, що для
візиту Папи Римського Іоанна Павла II в Україну «одного запрошення з боку
державної влади недостатньо. Звісно, для предстоятеля Римсько-католицької
церкви не менш важливим є аналогічне запрошення з боку місцевої церкви.
Сподіваюся, що і в цьому випадку буде враховано позицію канонічної православної
общини України»... «На жаль, — говорить його святійшество, — сьогодні доводиться
констатувати відсутність зримих позитивних змін у міжконфесійних відносинах
в Україні, змін, які б оселили в серцях православних віруючих надію на
щонайшвидше припинення ганебної практики дискримінації та переслідування
за конфесійною ознакою. Ми розуміємо, наскільки непросто змінити на краще
становище в Західній Україні. Однак досі залишається сумним фактом відсутність
будь-якого прогресу в поліпшенні безправного і приниженого становища православних
віруючих у цьому регіоні, що викликає особливо сильну негативну реакцію
нашого єпископату і духовенства в Україні. Водночас священноначаліє Російської
православної церкви неодноразово заявляло про готовність до продовження
двостороннього діалогу з найбільш гострих проблем, які розділяють нас останніми
роками».
Відомо, однак, що в червні 1997 року Алексій II відмовився
від запланованої зустрічі з Іоанном Павлом II, яка могла б стати історичною.
Він відмовився саме внаслідок цього конфлікту, що трапився «з вини Української
греко-католицької церкви», через «гоніння на православ'я з боку греко-католиків,
захоплення храмів, безчинства, які призвели до майже повного розгрому Львівської,
Тернопільської й Івано-Франківської єпархій Української православної церкви
РПЦ наприкінці 80-х — початку 90-х рр.» Тоді зовсім «довелося припинити
діалог» з Ватиканом.
У цілому ж Алексій II бачить ситуацію так: «Православні
віруючі, вся «провина» котрих полягає в тому, що вони поминають за богослужінням
ім'я патріарха Московського і всея Русі, зазнають гонінь з боку націоналістично
настроєних політиків. Однак більшість православних християн України, як
і раніше, залишається вірною канонічній церкві, як би це не роздратовувало
націоналістів».
КОМЕНТАР
В Україні справді зберігається складна релігійна ситуація,
і не тільки на Заході країни. Не заглиблюючись в історичні причини конфлікту
між РПЦ (як бачимо вище, патріарх Алексій II прямо говорить про порушення
в Західній Україні прав РПЦ) та УГКЦ, дозволимо собі нагадати, що поліпшення
стосунків між церквами може бути досягнуто тільки через переговори між
двома церквами. Однак переговорний процес між Римом і Москвою йде неспішно,
постійно гальмується й переноситься саме з ініціативи Москви. Згадаємо
хоча б зустріч в Австрії між Папою і Московським патріархом, яка так і
не відбулася. Останній приклад — 25—27 березня в Римі мало відбутися чергове
засідання представників Римської та Московської церков із питань межцерковних
стосунків у Західній Україні. Однак з ініціативи Московської патріархії
зустріч відкладено — у зв'язку із ситуацією в Сербії. Тим часом страшні
події в Югославії повинні були б, здається, тільки стимулювати будь-які
мирні переговори.
Щодо візиту Папи Римського в Україну, то саме тепер маємо
яскравий доказ того, що домінуюче православ'я та наявність конфліктів між
православними й греко-католиками в країні не завжди перешкоджають дружнім
візитам. Щойно повідомлено, що 7—9 травня Папа Іоан Павло ІІ відвідає Румунію
й зустрінеться в Бухаресті з президентом країни, католицьким єпископатом,
а також з патріархом Феоктистом і членами Священного Синоду Румунської
православної церкви. Клара ГУДЗИК, «День»