Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Як зробити, щоб українці хотіли сплачувати податки

30 березня, 2000 - 00:00

Проект Концепції реформування податкової системи, по суті, є рамковим документом, що визначає основні параметри майбутніх змін у законодавчому полі та дозволяє оптимізувати й суттєво прискорити роботу над Податковим кодексом. Прийняття концепції як закону дозволить реформаторській більшості депутатського корпусу розглянути та прийняти новий Податковий кодекс, який має стати органічною складовою подальших економічних перетворень в Україні.

Необхідність реформування нашої податкової системи нині визнається не лише підприємцями, що несуть на собі її основний тягар, але й усіма гілками влади, включаючи й податкові органи. Однак конкретні пропозиції з цього питання вже тривалий час викликають суперечки.

Наполягаючи на такому підході, ми основуємося на тому, що це питання є життєво важливим для держави. Сьогодні багато хто вважає, що пересічного громадянина України не цікавлять жодні питання, крім хліба та видовищ. Однак це хибна думка. Питання оподаткування стосуються кожного. Особливо гостро цю проблему відчуває вітчизняний бізнес, зокрема, малий. Він є основою будь-якої країни з ринковою економікою і має забезпечувати робочими місцями більшість населення, виробляти більшу частину валового внутрішнього продукту. Однак поки що дрібне підприємництво в Україні на початковому етапі. Це зумовлено, зокрема, великим податковим навантаженням і тим, що немає підтримки з боку держави. Тому очевидно, що малий бізнес необхідно розвивати випереджувальними темпами. Для реалізації цього завдання в концепції передбачено спеціальні податкові режими для суб’єктів малого підприємництва, які дозволять максимально спростити облік та контроль за їх оподаткуванням і забезпечать стабільні надходження до бюджету (на відміну від існуючої ситуації). Ці спеціальні податкові режими передбачають, зокрема, підвищення мінімального обсягу операцій для обкладання ПДВ, що автоматично виводить малі підприємства з-під цього податку, якщо обсяг їхніх операцій менший за 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за рік (70 980 гривень за умови, що неоподатковуваний мінімум відповідно до концепції прирівнюється до розміру офіційної межі малозабезпеченості, яка на кінець 1999 року становила 118,3 грн.).

Передбачено також застосування спрощеної системи оподаткування суб’єктів малого підприємництва (єдиний податок), що, в свою чергу, спростить бухгалтерський та податковий облік на таких підприємствах і дозволить їм зосередитись на господарській діяльності. Така система поширюватиметься як на фізичних осіб, що займаються підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи, так і на юридичних осіб, чий обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) не перевищує 3300 неоподатковуваних мінімумів (на сьогодні приблизно 400 000 грн.) і в яких за рік було зайнято не більше як 10 працівників. Ставка єдиного податку для юридичних осіб встановлюватиметься в розмірі 6 відсотків обсягу виручки. Юридичні особи — платники єдиного податку — не платитимуть податку на прибуток, податку на додану вартість та збір до Державного соціального фонду.

Визначатимуть ставку єдиного податку для фізичних осіб місцеві органи самоврядування за місцем державної реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності. Обсяг такої ставки коливатиметься в межах від 1 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за календарний місяць. Ці підприємці звільнятимуться також від сплати податку на доходи фізичних осіб, податку на додану вартість та від збору до Державного соціального фонду.

Деякі види діяльності, такі, як гральний бізнес, адвокатські, аудиторські та нотаріальні послуги, не дозволяють унаслідок своєї специфіки точно визначити базу оподаткування. Тому для них запропоновано використовувати спрощену систему оподаткування із застосуванням податкового патенту. Місячна плата за податковий патент має бути необтяжливою і цілком покривати витрати держави. Наприклад, для адвокатської та аудиторської діяльності вона дорівнюватиме 6 неоподатковуваним мінімумам доходів фізичних осіб, для нотаріальних послуг — 8 неоподатковуваним мінімумам. Це дозволить посилити контроль за сплатою податків у цих доволі складних для обліку видах діяльності та сприятиме збільшенню надходжень до бюджету внаслідок нарощування відповідних послуг.

Концепція передбачає значні зміни системи оподаткування і для середнього та великого бізнесу. Проект пропонованого нами Податкового кодексу розробляється із врахуванням принципів, закладених у Законі «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». Саме в такій погодженості можливо досягти того, щоб податки нараховувалися, виходячи з даних бухгалтерського обліку, але коректувалися згідно з Податковим кодексом. І ми будемо намагатися, щоб цих коректив було якнайменше.

Запропоновані концепцією зміни в податковому законодавстві забезпечать такі умови, коли сплата податків стане вигіднішою і дешевшою, аніж ухилення від неї. При цьому прогнозується зростання надходжень у бюджет за рахунок інтенсивного розвитку легального сектора економіки та зменшення тіньової частини.

За умов нової податкової системи підприємство буде віддавати державі у вигляді податків та зборів близько 20— 35 відсотків доданої вартості. Ризики, пов’язані з роботою «в тіні» набагато перевищать витрати платника податків на ведення легітимної підприємницької діяльності. Працювати чесно буде не тільки престижно, а й вигідно. У цих умовах усі вагання щодо легальної праці відпадають самі собою.

Результатом застосування норм та положень концепції реформування податкової системи України буде вихід більшої кількості підприємств із «тіні», стимулювання їх до зниження частки збиткових виробництв, а також підвищення прибутковості та зниження собівартості виробництва. Ухвалення та реалізація концепції Податкового кодексу закладуть основи для стабільного розвитку малого та середнього бізнесу, сприятимуть створенню нових робочих місць. Посиляться також темпи створення середнього класу.

Сьогодні необхідні швидкі та кардинальні зрушення в законодавчій сфері, яка є скелетом будь-якої економічної системи. Тому співавтори концепції переконані в тому, що саме 2000 року Україна має завершити назрілі зміни в податковій системі та увійти в наступний 2001 рік із новими, ефективними правилами економічного життя.

Ірина БЄЛОУСОВА, народний депутат України
Газета: 
Рубрика: