До позачергових парламентських виборів в Україні лишається менше двох тижнів. Короткі передвиборчі перегони на Херсонщині насичені активною агітацією від кандидатів-мажоритарників, млявою кампанією від політичних партій, малою увагою національних лідерів політичних сил до регіону та низкою порушень. Про це йдеться в звіті громадської мережі ОПОРА, яка проводить довготермінове спостереження за виборчим процесом по всій країні. Підсумуємо головні тенденції кампанії в Херсонській області.
ОКРУГИ І КАНДИДАТИ
На Херсонщині до Верховної Ради балотуються 74 кандидати: по виборчому округу (ВО) 182 — 19 кандидатів; по ВО 183 — 18 кандидатів; по ВО 184 — 10; по ВО 185 — 12 і по ВО 186 — 15 кандидатів. Із них 65 чоловіків та 9 жінок. Середній вік кандидатів — 46 років.
Представити кандидатів на всіх округах вдалось партіям «Слуга народу», «Батьківщина» та «Опозиційний блок». У процесі реєстрації виникали лише поодинокі відмови ЦВК у реєстрації кандидатів. Наприклад, відмова Ігорю Семенчеву (183 ВО) та Володимиру Сальдо (182 ВО). Семенчев вирішив проблему, переоформивши документи, а Сальдо оскаржив відмову в реєстрації в суді і виграв справу.
ІМЕННІ БЛАГОДІЙНІ ФОНДИ
Одним із викликів для рівного виборчого процесу для всіх кандидатів є застосування значною частиною політиків технологій матеріальної мотивації виборців. На території всіх округів ми маємо справу з активним застосуванням благодійних фондів та громадських організацій у заходах, які мають ознаки непрямого/прямого підкупу виборців, повідомляють спостерігачі ОПОРИ.
Часто назви фондів носять імена кандидатів. Серед лідерів по «виборчій благодійності» — Євген Рищук (ВО 186), Павло Філіпчук (ВО 185), Ігор Колихаєв (ВО 184), Вегандз Мясникян (ВО 185), Іван Вінник (ВО 184), Василь Зеленчук (ВО 186), Садіяр Мамедов (ВО 182).
Такі недобросовісні форми ведення передвиборчої боротьби не завжди можуть бути ефективно попереджені правоохоронними органами, враховуючи використання кандидатами третіх юридичних осіб, вважають спостерігачі. Кандидати в депутати украй ретельно поставилися до більшості календарних дат, що припадають на червень, охопивши благодійно-агітаційною діяльністю виборців на території всіх округів. День дитини, День молоді, День медичного працівника, День працівників водного господарства, випускні — жодну з дат не оминули увагою кандидати.
Кандидати Ігор Колихаєв та Євген Рищук практикують ще й іменні таблички з назвами вулиць та номерами будинків. За словами координатора довготермінового спостереження ГМ ОПОРА в Херсонській області Максима Єлігулашвілі, розміщені таблички містять ім’я кандидата, і хоча вони встановлювались до початку виборів, згідно з ч. 3, ст. 70 Закону «Про вибори народних депутатів України» передвиборча агітація напередодні дня голосування та в день голосування забороняється. Відповідно, 20—21 липня зміст таких табличок може розцінюватися як агітація поза строками.
БЕЗ ЛІДЕРІВ ПАРТІЙ
На момент написання цього тексту (7 липня) з національних лідерів «прохідних» політичних сил Херсонську область відвідав лише співголова «Опозиційної платформи — за життя», перший кандидат у народні депутати за партійним списком Юрій Бойко. Він зустрівся з мешканцями селища Нова Маячка (186-й округ).
Зустріч із Бойком зібрала приблизно 300 людей. За інформацією спостерігача ОПОРИ, люди були здебільшого не з Нової Маячки, а з інших населених пунктів (Каланчак, Олешки, інші села), яких організовано підвезли на автобусі.
Приводом для візиту в Нову Маячку стало підтоплення селища на початку червня внаслідок сильних злив та поганого стану дренажних систем. Селяни зазнали великих збитків через затоплені присадибні ділянки. На цій проблемі уже встигли пропіаритися кілька кандидатів у нардепи по 186 округу: Василь Зеленчук, Сергій Рибалко, Євген Рищук. Під час зустрічі з селянами Бойко теж говорив про цю проблему й обіцяв сприяти її розв’язанню.
Наразі також відомо про візит до Херсона лідера партії «Голос» Святослава Вакарчука, який заплановано на 13 липня.
АДМІНРЕСУРС
Результати моніторингу ОПОРИ в червні засвідчили, що адміністративний ресурс на позачергових виборах не має централізований, системний характер та не є масштабним. Це продовження достатньо позитивної тенденції, але локальні прояви зловживань адміністративними ресурсами досі не втратили актуальність.
По низці округів складається місцева практика супроводу зустрічей кандидата представниками органів місцевого самоврядування (Ігор Колихаєв — 184 ВО), залучення керівників районних державних адміністрацій, районних рад та голів ОТГ до агітації за кандидата (Іван Вінник — 184 ВО).
Особливо активно власний адміністративний статус та його можливості використовували чинні народні депутати та депутати Херсонської обласної ради. Це стосується не лише участі в публічних заходах із реалізації державних або місцевих програм розвитку або соціального захисту населення, а й використання державного та місцевого бюджетів для власного піару. Зокрема йдеться про вже згадану ситуацію в Новій Маячці, в якій агітаційну роботу вели кандидати в нардепи, які є чинними депутатами обласної ради: Зеленчук, Рищук, Рибалко.
Олександр Співаковський, який балотується по 182 ВО, користуючись власним статусом народного депутата та спеціалізації на освіті, часто бере участь у зустрічах педколективів із батьками учнів у школах 182-го округу. Також чинні народні депутати Олександр Співаковський, Юрій Одарченко, Іван Вінник та Сергій Хлань активно використовували закупівлі за державний кошт як тему для агітації.
ОПОРА звертає увагу на відсутність практичного розмежування між виконанням повноважень чинними народними депутатами України та їхньою агітаційною активністю в статусі кандидатів на позачергових виборах. Це наділяє чинних народних депутатів України неконкурентними перевагами у виборчому процесі за рахунок участі в офіційних заходах органів влади, представництвом у ЗМІ та можливості фінансування прихованої агітації не за рахунок коштів виборчих фондів.
ДЖИНСА
Червень відзначився чіткою тенденцію до зростання кількості матеріалів із ознаками передвиборчої агітації в ЗМІ, зазначають спостерігачі ОПОРИ. Загалом у друкованих засобах масової інформації було розміщено понад 350 таких матеріалів.
Лідером із розміщення джинси є 185-й округ, де опубліковано половину з загальної кількості матеріалів. Найменше таких фіксується в «міських» округах — 182 та 183. Як і в сфері активності загалом, так і в розміщенні матеріалів з ознаками замовності лідерами є кандидати мажоритарники, їхня частка сягнула 83%, натомість на всі політичні партії припадає лише 17%.
Серед партій лідером з поширення матеріалів у ЗМІ стала «Радикальна партія Олега Ляшка», на другому місці «Батьківщина», на третьому — «Опозиційна платформа — За життя».
Щодо кандидатів на округах, то й інтенсивність, і кількість, і намагання адресно підходити до меседжів зробила лідерами таких кандидатів: Ігор Колихаєв та Павло Філіпчук — по 18% від загальної кількості джинси. На другому місці чинний депутат Сергій Хлань — 15%, на третьому — його колега по парламенту Іван Вінник — 13%. Окрім того, кандидати намагаються розвивати і «власні» друковані ЗМІ. Так, Василь Зеленчук, Євген Рищук, Ігор Колихаєв активно поширюють власні видання, а Юрій Одарченко одним з першим запустив спецвипуск в обласному виданні.
Особливістю цих виборів, яка не оминула Херсонщину, стала мімікрія кандидатів під візуальний стиль партії «Слуга народу», яка має високі рейтинги за даними опитування громадської думки. Зокрема, в заявах чи використанні впізнаваного візуального стилю партії «Слуга народу» були помічені Євген Рищук, Ігор Семенчев, Кирило Стремоусов.