Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Перший – пішов…

Судячи з усього, відставка голови парламенту Дмитра Разумкова є неминучою, але як бути з юридичною процедурою
5 жовтня, 2021 - 17:58

У вівторок Верховна Рада відсторонила голову парламенту Дмитра Разумкова від ведення засідань на два дні. Ініціаторами пропозиції стали члени фракції «Слуга народу» та депутатських груп «Довіра» і «За майбутнє», відповідно вони й підтримали це рішення в залі – 200, 18 і 16 голосів «за», також проголосували троє з «Голосу» і троє позафракційних.

«Учора на засіданні погоджувальної ради головою Ради було не дотримано вимог регламенту в зв'язку з відмовою ставити на голосування пропозиції щодо розкладу пленарних засідань на 5 - 8 жовтня від нашої фракції "Слуга народу". Вважаємо, що цим він знехтував правом народних депутатів вносити пропозиції, що є порушенням регламенту», — заявив під час виступу в сесійній залі Олександр Корнієнко, який є головою партії, першим заступником голови фракції «Слуга народу» і якого «сватають» на місце першого заступника голови Верховної Ради Руслана Стефанчука.

Разом з тим заступниця голови Верховної Ради Олена Кондратюк під час засідання парламенту наголосила, що за регламентом, відсторонення має голосуватися лише в тому випадку, коли порушення було під час пленарного засідання, а не на погоджувальній раді.

Власне тут і виникають питання. Адже з політичними причинами протистояння по лінії Офіс Президента – Дмитро Разумков, усе зрозуміло. Президент Володимир Зеленський однозначно дав зрозуміти, що «партія має мільйон питань до голови Верховної Ради, як не до голови ВР, а як до людини, яка була делегована цією командою». Тобто суть у тому, що є політична відповідальність нинішньої владної команди, яка два роки тому отримала безпрецедентну підтримку народу, а отже, існують великі очікування і запит на зміни. Для цього потрібна злагоджена команда і прийняття швидких рішень.   

Разумков не вписувався в цей контекст, адже одразу після обрання спікером два роки тому почав по наростаючій вести свою політичну гру, що призвело до сьогоднішнього апогею з розлученням. Останньою краплею став закон про деолігархізацію. Спікер критикував документ за норму, що дає можливість формувати реєстр олігархів рішенням Ради нацбезпеки та оборони, вказував на правові колізії в ньому і відправив на розгляд Венеційської комісії.

Заяви представників влади свідчать, що в неї немає претензій до роботи Разумкова як до голови парламенту, а є претензія до його самостійного плавання і «вільнодумства». Зеленський у Трускавці заявив: «Він бачить своє політичне життя, це його вибір. Я завжди всім це повторюю: "Рабства немає». Сам спікер неодноразово наголошував, що готовий відповісти на всі запитання, але його в той же Трускавець не запросили.

Інше питання – юридичний аспект ситуації. Хай якою була б політична мета, якщо ми живемо в демократичній країні, все має відбуватися за процедурою. Зібравши необхідну кількість підписів, у понеділок «слуги» запустили процедуру відкликання Дмитра Разумкова з посади голови Верховної Ради. Розгляд цього питання відбудеться в четвер, 7 жовтня. За відповідне рішення вже проголосували 246 народних депутатів. Головуючий на засіданні у вівторок перший віцеспікер Руслан Стефанчук, який найімовірніше займе крісло голови парламенту, нагадав що напередодні в парламент надійшла пропозиція від 175 народних депутатів про відкликання голови Верховної Ради.

«Для мене парламент є інституцією, яку не можна паплюжити, - заявив після свого відсторонення Дмитро Разумков. - Я не буду перетворювати політичні чвари в багнюку, якою забризкає парламент. Хочуть іти поза законом – хай ідуть. Я не буду звертатися до суду. Якби я хотів усидіти на цій посаді, повірте, я знаю як це зробити. Я дуже хочу вірити, що за ці два роки ми повернули Верховну Раду до парламентської роботи. Мабуть, десь я помилився – і в людях, і в цінностях, з якими вони йшли, але я точно не помилився в тих людях, які нас сюди делегували. Головне залишатися людиною і бути вірним цінностям». 

Щодо юридичних моментів, експерти здебільше висловлюють критичні думки. По-перше, відсторонення головуючого від ведення пленарних засідань, згідно з регламентом Верховної Ради, відбувається «в разі грубого або систематичного порушення цього Регламенту головуючим на пленарному засіданні». Якими були порушення під час пленарного засідання, ніхто з представників «слуг» так і не навів.

По-друге, якщо заглянути в регламент щодо процедури відкликання головуючого з посади спікера, то там також усе розписано. Коротко вона виглядає так. Як тільки до апарату ВР надходять підписні листи від народних депутатів про відкликання з посади головуючого, запускається відповідна процедура. В межах цієї процедури передбачається звіт голови Верховної Ради про свою роботу та про виконання кошторису парламенту в поточному році.

Також парламент дає доручення Рахунковій палаті провести фінансову перевірку виконання кошторису Верховної Ради в поточному році. «Цей звіт (голови ВР. – Ред.) та висновок Рахункової палати надаються народним депутатам не пізніш як за два дні до розгляду питання на пленарному засіданні», - йдеться в регламенті. Вся процедура має тривати не більш ніж 10 днів. Далі питання ставиться на голосування.

Чи буде дотримана вся ця процедура (деталі в регламенті) – питання… Немає значення яке прізвище в голови Верховної Ради, суть у тому, що політична доцільність не має домінувати над юридичними механізмами. Якщо ми все-таки будуємо демократичну державу.

Іван КАПСАМУН, «День», фото Руслана КАНЮКИ, «День»
Газета: 
Рубрика: