3 травня 2022 року Верховна Рада України прийняла Звернення до Палати представників та Сенату Конгресу Сполучених Штатів Америки щодо визнання Російської Федерації державою - спонсором тероризму.
28 липня Сенат США одноголосно схвалив резолюцію, в якій закликав Держдепартамент оголосити Росію державою - спонсором тероризму за дії в Чечні, Грузії, Сирії та Україні. Держсекретар Ентоні Блінкен не підтримав цю ідею, заявивши, що її реалізація змусить Сполучені Штати запровадити санкції проти деяких країн-союзників, які підтримують ділові відносини з Росією, і знищить залишки дипломатії між Вашингтоном і Москвою.
Водночас до Палати представників внесено проект закону, який, в разі прийняття, вже зобов’яже уряд США «вважати Російську Федерацію такою, що була визначена як країна, уряд якої неодноразово надавав підтримку актам міжнародного тероризму».
5 вересня президент США Джо Байден заявив, що Росія не має бути визнана Сполученими Штатами державою-спонсором тероризму, повторивши аргументи Е,Блінкена.
Крапку у цьому питанні поставить Конгрес, який розглядатиме свій законопроект після канікул, що закінчаться вже у середині вересня.
Надання Росії статусу держави – спонсора тероризму дасть два практичні результати: політичний, як визнання зв’язку РФ з тероризмом і економічний, як розширення санкцій проти не тільки РФ, а й країн, які з нею співробітничають. Перша складова не матиме практичного змісту, а щодо другої, то Росія, по-перше, зможе обходити санкції, а по-друге ті х них, що вже діють, є значно жорсткішими за ті, що передбачені для держави, яка спонсорує тероризм.
Очевидним є також те, що санкції не зупиняють Путіна, не зменшують його підтримку населенням і тим більше не збільшують внутрішню напругу чи протестні настрої в РФ.
У той же час аналіз дій РФ показує, що вони за своєю суттю є спрямованими не просто на підтримку тероризму, а на його організацію та здійснення. Це підтверджується і практично всією аргументацією прийняття вищезазначених актів як Верховною Радою України, так і Конгресом США.
Тому абсолютно виправданим і доцільним буде визнання РФ не спонсором тероризму, а тим, ким вона є насправді: терористичною державою.
США та інші наші партнери з очевидних причин, зазначених вище, навряд чи ініціюють таке рішення та його прийняття. І нам не варто за це їм дорікати хоча б тому, що по-перше ми критично залежимо від них у забезпеченні нас зброєю та боєприпасами, по-друге – маємо ставитися до їхніх лідерів і національних інтересів з не меншою повагою, ніж вони до наших, а по-третє вони, як сказав два місяці тому Борис Джонсон, не можуть бути «більшими українцями, ніж самі українці».
Проголосити Росію терористичною державою може і повинна саме Україна, як жертва агресії і об’єкт масових та жорстоких терористичних дій і нелюдських злочинів з боку РФ.
Тобто, Верховна Рада України:
враховуючи системне і цілеспрямоване порушення Російською Федерацією законів та звичаїв війни з метою знищення українських міст і сіл та жорстокого і цинічного вбивства мирного населення, що має всі ознаки цілеспрямованих актів тероризму проти Українського народу,
беручи до уваги використання Росією ядерного шантажу, а саме погроз щодо застосування ядерної зброї та захоплення Чорнобильської і Запорізької АЕС та створення загроз для ядерних блоків,
підкреслюючи, що Росія широко практикує суто терористичні методи щодо цивільного населення окупованих територій, політичних опонентів в РФ і за кордоном,
наголошуючи, що у лютому 2022 року 400 російських найманців з «групи Вагнера», яка співпрацює з міністерством оборони РФ, були відправлені до Києва із замовленням від Кремля на убивство Президента України В.Зеленського і членів Уряду України,
зазначаючи, що Верховна Рада України у своїй Постанові від 3 травня 2022 року №2234-IX " Про Звернення Верховної Ради України до Палати представників та Сенату Конгресу Сполучених Штатів Америки щодо визнання Російської Федерації державою - спонсором тероризму"
а) наголосила, що звірства та вбивства збройними силами Російської Федерації мирного населення в Ірпені, Бучі, Бородянці, Макарові, Маріуполі та інших населених пунктах України, що супроводжувалися особливою жорстокістю, масовими зґвалтуваннями жінок, чоловіків та дітей, а також створення умисних умов для гуманітарної катастрофи в містах та селах України, не могли відбуватися без схвалення вищого керівництва Росії і є нічим іншим, як актами тероризму проти Українського народу,
б) підкреслила, що Російська Федерація силами своїх військових та підконтрольних їй незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях окремих районів Донецької та Луганської областей України, використовуючи заборонену зброю, а саме касетні боєприпаси, фосфорні бомби, протипіхотні міни, термобаричні боєприпаси та вірогідно хімічну зброю, а також беручи в заручники мирне населення, в тому числі дітей, жінок, людей похилого віку та українських парамедиків, порушуючи гуманітарні коридори та насильно переселяючи українське населення до Росії, не лише порушує Статут Організації Об’єднаних Націй, принципи та норми міжнародного гуманітарного права, а має суто терористичні мотиви щодо знищення українського населення, що дає підстави кваліфікувати путінський режим, що діє в Росії, як терористичний,
має розробити і прийняти Закон України «Про визнання Російської Федерації терористичною державою».
Прийняття такого закону:
дасть чітке і логічне визначення Російської Федерації відповідно до рішень та дій її вищого політичного керівництва,
легітимізує адекватні методи боротьби України та світової спільноти з РФ, відповідні до її реальних дій в Україні, РФ та світі, включаючи використання попереднього досвіду і практики боротьби з терористичними режимами, рухами, організаціями та їхніми лідерами (Лівія – Муаммар Каддафі, Аль Каїда – Осама бен Ладен, тощо),
подасть приклад і дасть вагомі підстави для спричинення «ефекту доміно» - прийняття відповідних актів іншими країнами, у першу чергу учасниками «Коаліції Рамштайн»,
відповідає нормам і принципам національного та міжнародного права.
Україна вже офіційно назвала РФ державою-терористом у законі про заборону символіки Z та V, проте там це визначення є неакцентованим і знаходиться як би в тіні положень про заборону рашистської символіки. Тому потрібні чітка констатація і однозначне визначення Росії як терористичної держави.
Хтось може сказати, що такого статусу немає. Так, але відносно недавно не було й статусу «держава – спонсор тероризму». Його ввели США самостійно і в односторонньому порядку 29.12.1989 р.. Немає і загальноузгодженого визначення терміну «міжнародний тероризм». Проте в універсальних міжнародно-правових документах про боротьбу з тероризмом передбачаються зобов’язання держав криміналізувати дані злочини відповідно до свого національного законодавства, здійснювати юрисдикцію щодо злочинців і створити умови або для притягання їх до відповідальності, або для здійснення їх видачі.
Національне законодавство України містить чіткі визначення понять «тероризм», «терористична група», «терористичний акт». І всі вони абсолютно відповідають природі дій путінського режиму, його структурі та характеру.
Ще 1 березня поточного року Володимир Зеленський заявив: «Ракета в центральну площу Харкова – це відвертий, нічим не прикритий терор. Після такого Росія – це держава-терорист… Закликаємо всі держави світу негайно та дієво відреагувати на цю злочинну тактику агресора та проголосити, що Росія здійснює державний тероризм».
Поки що жодна держава не наслідувала цей заклик. І це навіть добре – честь починати по справедливості дістанеться нам. Бо тероризм здійснюється саме щодо нас. Бо нам, на відміну від Заходу, нема чого боятися розриву відносин і знищення залишків дипломатії з Москвою, оскільки для нас все це вже давно є доконаним фактом. Після нечуваних звірств на нашій території проти наших громадян немає жодних правових, моральних чи логічних завад щодо того, що саме Україна і може, і повинна першою офіційно проголосити Росію тим, ким вона є – терористичною державою.